להקים אתר אינטרנט חדש ולעבור את זה בשלום: מה חשוב לעשות לפני שמתחילים בבניית אתר
הקמת אתר עשויה להיות תהליך מתיש, מתסכל ויקר, ולכן חשוב להתכונן אליו מראש ולבוא לקראתו כאשר אתם מבינים בדיוק מהם הצרכים, היכולות, והמגבלות שלכם. אפיון מקדים של האתר, הכולל רשימת תכולה מגובשת, יבטיח שהאתר החדש יענה על הצרכים של העסק ושתהליך ההקמה יהיה קל וזורם. מדריך
בימינו, אתר אינטרנט - בין אם זה אתר תדמית, תוכן, מסחר או הוראה - הוא כלי שיווקי חשוב ומשמעותי עבור הרוב המוחלט של בעלי העסקים. מדובר בערוץ שיווק פנימי של העסק המאפשר לכם חופש לבחור, ליצור ולעצב את נוכחות האונליין של העסק שלכם, ללא תלות וללא חשש מסנקציות ומגבלות מצד תאגידי ענק כדוגמת פייסבוק.
בין אם החלטתם לבנות את האתר לבד או עם אשת/איש מקצוע, על וורדפרס או בוויקס, התהליך של הפקת התוכן עלול להיות מאתגר, ולכן צריך להגיע לשלב פיתוח האתר כשברשותכם איפיון מפורט ותוכנית עבודה מסודרת הכוללת את המבנה של האתר, רשימת דפים, תמונות, ותוכן ראשוני שישמש אתכם לעימוד ועיצוב האזורים השונים באתר החדש. בניית אתר אינטרנט יכולה להיות משימה מייגעת, אבל אם תבצעו את הפעולות שמפורטות במאמר זה, תגיעו אליה מוכנים וערוכים - ותעברו אותה בהצלחה ואפילו בכיף :)
הכינו רשימה של דפי האתר
כדאי ליצור רשימה של כל הדפים החשובים באתר על מנת שתוכלו להגדיר את אזורי התוכן שדורשים התייחסות מיוחדת. מדובר ברשימה של הדפים העיקריים אליהם ניתן יהיה להגיע מהתפריט הראשי. חשוב לבחור רשימת דפים אשר ישרתו את קהל הגולשים ויאפשרו להם התמצאות קלה בתכני האתר. לדוגמה:
- דף הבית (העמוד הראשי)
- דף שירותים
- דף אודות
- רשימת ממליצים
- תיק עבודות
- שאלות ותשובות
- בלוג \ מאמרים
- מדיניות משלוחים
- תנאי שימוש
- יצירת קשר
בחרו צבעוניות אחידה
הצבעוניות היא חלק משמעותי מהשפה הוויזואלית של האתר. יש לפרט מהי פלטת הצבעים המועדפת עליכם לעיצוב דפי האתר. חשוב לבחור בצבעים נעימים לעין ושאינם מתנגשים עם הלוגו והמיתוג של העסק. מומלץ לבחור בצבעים ניטרליים שישתלבו היטב עם התמונות שיופיעו באתר.
בכל מקרה כדאי להשתמש בצבעים שתבחרו עבור אלמנטים ספציפיים כמו כותרות, קישורים ותפריטים. מומלץ לשמור על סולידיות בכל הקשור לרקע של הדפים ולצבע הטקסטים – רקע בצבע לבן (או אפור בהיר) וטקסט בצבע שחור (או גוון אפור כהה) יבטיחו שהטקסטים יהיו נגישים לקריאה עבור אנשים הסובלים ממוגבלויות ראייה, ושהטעם האישי שלכם לא יפגע בחוויית השימוש למשתמשים בעלי טעם שונה.
ברוב המקרים, רקע בהיר מונע תחרות על תשומת הלב ויאפשר להביא את הטקסטים והתמונות באתר לקדמת הבמה. לעתים נשתמש ברקע כהה, כדי להבליט צילומים או תכני וידאו או כחלק מהשפה המיתוגית של האתר. אבל, בגדול, גווני רקע בהירים הם הבחירה הבטוחה ברוב המקרים.
בלוג / איזור מאמרים - בעד ונגד
לפני שאתם מחליטים להוסיף בלוג או איזור מאמרים לאתר, כדאי לקחת בחשבון את המשמעויות הנגזרות מההחלטה. בלוג הוא השקעה לטווח הארוך, הוא דורש יכולות כתיבה ומוטיבציה ליצירת פוסטים במרווחי זמן סבירים. היו כנים עם עצמכם וחשבו האם אתם מסוגלים לעמוד באתגר של תפעול בלוג באתר, או שאולי כדאי למקד את האנרגיות ביצירת אתר תדמית מקצועי ולזנוח את הרעיון של אתר תוכן.
בכל מקרה חשוב לציין שהבלוג יאפשר לכם להגיל את פוטנציאל הקידום האורגני של האתר – הרבה יותר קל להתברג במיקומים גבוהים כאשר עם אתר בעל נפח תוכן משמעותי. כמובן שבלוג או/ו מדור תוכן באתר נותן לגולשים שלכם סיבה נוספת לחזור ולבקר באתר, להירשם לרשימת תפוצה ולעקוב אחרי עדכוני תוכן.
במידה ואתם מחליטים ללכת על מדור תוכן, הכינו רשימה של הקטגוריות אליהן תשייכו את התכנים שבאתר. הרשימה לא חייבת להיות מדויקת ב-100%, אתם לא מדפיסים ספר, ותמיד ניתן לערוך ולשנות אותה, אבל כדאי לגבש רשימה ראשונית של הנושאים עליהם תכתבו.
מבחינתי "בלוג" הוא שם קוד לאזור התוכן באתר. ניתן להתייחס אליו בצורה מצומצמת או בצורה רחבה:
- קישור יחיד לבלוג מהתפריט הראשי המוביל לדף רשימת הפוסטים שכתבתם – מבנה המאפיין אתר תדמיתי עם בלוג.
- קישורים נפרדים לקטגוריות הראשיות בבלוג ושילובן בתפריט הראשי – מבנה המאפיין אתר תוכן מובהק.
תוכלו ללמוד עוד על גיבוש אסטרטגיית תוכן בהדרכה הבאה.
תוכן לדוגמה ותמונות אווירה
מומלץ להכין מראש תוכן ראשוני לכל אחד מהדפים הראשיים באתר הכולל טקסטים ותמונות אווירה. כמובן שיתכן ותרצו לערוך את התכנים בהמשך, אך בשלב הראשון הם יאפשרו לכם לתכנן בצורה נכונה את המבנה של הדפים ואת פריסת התוכן מבחינה ויזואלית. במידה והאתר שלכם כולל בלוג כדי לכתוב 3-6 פוסטים ולצרף לכל אחד תמונה ראשית, זה יעזור לכם בשלבי העיצוב של דפי הקטגוריות ודף כתבה.
על מנת להימנע מתביעה על הפרת זכויות יוצרים, אסור להשתמש בתמונה כל עוד אין ברשותכם אישור מפורש מבעל הזכויות לעשות בה שימוש. תמונות שרישיון השימוש שלהן הוא (CC0) public-domain הן הבטוחות ביותר לשימוש מכיוון שאפשר להשתמש בהן ללא הגבלות וללא הוספת קרדיט לבעל התמונה. ובכל מקרה – אסור להשתמש בתמונה כל עוד אינכם יודעים בוודאות שזכויות היוצרים שלה מותירות לכם להשתמש בה באתר. כדאי ומומלץ להתייעץ עם עו"ד במידה ואינכם בטוחים מה מותר ומה אסור לעשות מבחינה חוקית.
המלצות לאתרי מסחר
הבינו מהם המאפיינים של המוצרים שתמכרו באתר. רשימת המאפיינים תאפשר לכם לקטלג את המוצרים בצורה יעילה לפי מאפיינים קבועים. חשיבות נוספת למאפייני המוצר הוא שהם יאפשרו לכם ליצור הפרדה לוגית וחלוקה נכונה בדף החנות.
בדף חנות באתר אופנה לדוגמה, ניתן יהיה לאפיין את המוצרים באופן הבא:
- שיוך לקטגוריה
- סוג מוצר (חולצה\גופיה\גרביים...)
- חומר (כותנה\סינטטי\משי...)
- עונה
- צבע
- מידה
- קהל יעד (גברים\נשים\יוניסקס)
כתבו תוכן לדוגמה למספר מייצג של מוצרים הכולל כותרת ראשי, כותרת משנה, תוכן, מחיר, תמונה ראשית, תמונות מוצר נוספות (במידה ויש).
התייחסו בכובד לסוגי המשלוחים באתר שלכם – הגדרות המשלוח יכולות להיות פשוטות ליישום (משלוח רגיל, דואר רשום, שליח עד הבית, איסוף עצמי) אך במקרים רבים מדובר בהגדרות מורכבות שצריך לקחת אותן בחשבון ולהבין כיצד ליישם אותן באתר (משלוח לפי מדינות, משלוח לפי מספר פריטים, תמחור לפי משקל החבילה ועוד).
פרטי יצירת קשר
הכינו רשימה עם כל הדרכים בהן ניתן ליצור עמכם קשר (טלפונים, מייל, כתובת, פקס, שעות פתיחה וכו') וצרפו קישורים לערוצי השיווק שלכם ברשתות חברתיות (קישור לדף העסקי בפייסבוק, אינסטגרם, טוויטר וכו').
תקועים? השאירו את התכנון של דף הבית לסוף
עמוד הבית הוא אחד הדפים המאתגרים ביותר לפיצוח ולכן כדאי להשאיר את הטיפול בו לסוף. העמוד הראשי מהווה "חלון ראווה" לשאר התכנים באתר ולכן כדאי לתכנן אותו בחלוקה לאזורים נפרדים, לדוגמה:
- כותרת / סלוגן המדגישים את מהות העסק והאתר
- טקסט מקדים עליכם ועל העסק שלכם
- רשימת המלצות של לקוחות
- מבצעים / מוצרים נבחרים מהחנות
- תוכן מקודם
- תכנים אחרונים מהבלוג
- רשימת רכיבים\קומפוננטות (קרוסלה של תמונות מתחלפות, רשימה מתחלפת של מוצרים מקודמים)
- הצגת פרטי קשר
- הפניות לרשתות חברתיות (דף פייסבוק, ערוץ יוטיוב וכו')
בחרו תבנית שתתאים לצרכים הספציפיים שלכם
ההמלצה המקצועית ביותר הרווחת בשוק היא לצמצם ככל האפשר את השימוש בתבניות עיצוב ותוספי הרחבה. עם זאת, ישנם מצבים מסויימים, כמו למשל כשאתם בונים את האתר בעצמכם או נעזרים בבוני אתרים שאינם מתכנתים או כאלו שעובדים לפי תבניות (שטאנצים), תצטרכו לעמוד מול אלפים רבים של תבניות וורדפרס, ולבחור את האחת המושלמת לאתר שלכם.
במקרה כזה, אנו ממליצים לחפש פתרונות אלגנטיים עם מינימום תוספות - כדי למנוע בעיות של התנגשות בין מרכיבים שונים או תקלות בשדרוגים העתידיים של האתר.
מאגרים כדוגמת ThemeForest מציעים מגוון עצום של תבניות ועיצובים שתוכלו לרכוש ולהשתמש בהם באתר שלכם. הבעיה היא שהרבה פעמים המגוון האינסופי מוביל הרבה אנשים לבצע בחירות שגויות המובילות בסופו של דבר לאכזבה כשהם נחשפים לפער העצום בין תוכן הדוגמה שמופיע בתבנית לבין התוכן שלהם.
בעיה נוספת עם התבניות הוא השימוש שהן עושות בפונטים חינמיים (של גוגל) שנראים מעולה כשהתוכן הוא בשפה האנגלית, אבל חשוב להבין שהמגוון של הפונטים החינמיים בעברית הוא הרבה יותר מצומצם, ולא תמיד אפשר למצוא פונט חלופי בסגנון דומה בעברית.
בעוד שרוב התבניות עושות שימוש רב בתמונות מרהיבות, בפועל לא כל עסק יכול להפיק תמונות איכותיות ומקוריות ברמה כזו. אם אין ברשותכם תמונות מקצועיות, או שאין באפשרותכם להפיק תמונות כאלה, או שאין לכם צורך בהן מלכתחילה (רלוונטי במיוחד עבור עסקים נותני שירות) כדאי שתיזהרו מליפול למלכודת של שימוש בתבנית שעושה שימוש בקרוסלה של תמונות ענק, למשל. במקרה כזה, כדאי לבחור בתבנית שנותנת את הדגש על התוכן הטקסטואלי, ולא על הצילומים.
עוד טיפ חשוב - שלא לומר קריטי - הוא לבחור את התבנית רק אחרי שאתם סגורים על מבנה עמוד הבית באתר שלכם. אחת הטעויות הנפוצות שעלולות לגרום לקיפאון מוחלט בשלבי הקמת האתר היא לנסות להחליף את תוכן הדמו של התבנית בתוכן משלכם מבלי לדעת במה אתם אמורים להחליף אותו, והתוצאה היא פגיעה בחוויית השימוש ואתר הרבה פחות מוצלח.
הסתכלו על הדפים הפנימיים של התבנית ונסו לדמיין כיצד התוכן שלכם ישתלב בהם. האם תהיו מסוגלים להפיק תוכן מגוון ורחב כמו תוכן הדמה שבתבנית? האם אתם מסוגלים להפיק גרפיקות ותמונות ברמה גבוהה כמו אלה שבתבנית? האם הנראות של התוכן תהיה טובה גם אם מדובר בתוכן מועט באופן יחסי? האם אתם בוחרים את התבנית רק בגלל אפקטים ורכיבים דינמיים שאין לכם צורך בהם?
דגשים נוספים שכדאי לקחת בחשבון בבחירת התבנית:
- במידה והאתר שלכם מיועד לגולשים מישראל חשוב לוודא שהתבנית שבחרתם תומכת בפרישת תכנים מימין-לשמאל (RTL / Left To Right)
- וודאו שהתבנית כוללת את כל הדפים הנחוצים לאתר שלכם (כולל דף חנות, דפי מוצר, דף תשלום וכו')
- בדקו את תהליך הרכישה כולו, האם הוא נוח ונעים? האם הזרימה באתר - כלקוח - תהיה זורמת ויעילה?
- באתרי וורדפרס, מומלץ לבחור בתבנית שעושה שימוש באלמנטור. הייתי נזהר משימוש בתבניות שעושות שימוש בתוספים חלופיים דוגמת Visual Composer - הם לא מתקרבים ליכולות העריכה המדהימות של אלמנטור.
תוכנית אסטרטגית לפעילות השיווק באתר
אתר אינטרנט הוא רק הכלי הטכנולוגי שמשמש את השיווק שלכם, ולכן כדאי שלפני שאתם מתחילים בבניית האתר - או תוך כדי התהליך - תגבשו גם אסטרטגיה ברורה ותוכנית עבודה שיתנו מענה לשאלות כמו מה אני עושה עם האתר ברגע שהוא מוכן, איך אשתמש בו בשיווק, איזה משפכים יהיו בתוכו וכדומה.
כאשר אנחנו בונים אתר ללקוחות שלנו, אנחנו תמיד מקפידים לעבוד איתם על תוכנית אסטרטגית ברורה, כדי להפיק את המיטב מהאתר והתכנים שמתפרסמים בו. האסטרטגיה באה לידי ביטוי בתכנון האתר ותהליכי הזרימה בתוכו, תנועת הלקוחות והמשפכים השיווקיים / מסעות הלקוח, כמו גם בתוכן ובתדירות הפרסום. הלקוח מקבל תוכנית ברורה (איזה תוכן להעלות מתי), והדרכה מקיפה ליישום האסטרטגיה.
אתר ללא אסטרטגיה הוא כמו מכונית ללא דלק. הוא יכול להיות יפה ומרשים וחדש - אבל לא ייקח אתכם לשום מקום ;)
כך שבין אם אתם נעזרים באיש/ת מקצוע (אסטרטג) או בונים את האתר שלכם ב-WebCandy - חברת בניית האתרים היחידה בישראל שמתמחה באסטרטגיה שיווקית ובשיפור המרות - ובין אם אתם בונים את האתר בעצמכם או עם בונה אתר רגיל, מומלץ שתהיה לכם תוכנית פעולה מסודרת ואסטרטגיה ברורה. תשתמשו בתוכנית הזו בשלבים שלפני הקמת האתר, תוך כדי ההקמה וכמובן, לאחר ההקמה ובתפעול השוטף של האתר.
לסיכום
הקמת אתר יכולה להיות תהליך מעייף ועתיר בעיות וקשיים. לכן, לפני שאתם יוצאים לדרך ומתחילים לבנות אתר חדש, כדאי להיערך ולהכין את החומרים החשובים מראש. יש ליצור תוכנית עבודה ורשימה ריאלית של משימות, ולהקפיד על גיבוש האסטרטגיה והשזירה שלה בכל תהליך הקמת האתר החדש. זאת, כדי להבטיח תהליך הקמה נוח, מהיר ואפקטיבי.
-
אלון איתן הוא מתכנת ומפתח אתרים האחראי, בין היתר, לאתר "כאן עובדים בכיף" (בו אתם קוראים כעת), מנהל הפיתוח בחברת WebCandy בע"מ המתמחה בהקמת אתרי אינטרנט איכותיים ואפקטיביים בליווי גיבוש אסטרטגיה שיווקית וכתיבת תוכנית שיווקית לקידום האתר.