כותבים בלוג שיווקי? כך תמצאו רעיונות ונושאים לכתיבה בקלות

אני אוהב לכתוב, אבל גם אני מוצא את עצמי מדי פעם תקוע בלי השראה וזקוק לזריקת מרץ שתעודד אותי לכתוב. במצבים כאלו, יש כמה טיפים קטנים-גדולים שתמיד עוזרים לי – ויכולים לעזור גם לכם – לעלות על המסלול, למצוא רעיונות לנושאים עליהם תוכלו לכתוב פוסטים מצויינים לבלוג או לדף הפייסבוק שלכם. מדריך

האתר "כאן עובדים בכיף" (שבו אתם גולשים כרגע) כולל בתוכו מאות מאמרים ומדריכים. מדי שבוע אני מפרסם לפחות פוסט אחד או שניים, וזאת, כמובן, לצד פוסטים שאני מפרסם בדף הפייסבוק של האתר, מאמרים שאני כותב לאמצעי תקשורת אחרים ועוד. עם כל הרעיונות והנושאים שמסתובבים לי בראש, גם אני מוצא את עצמי מדי פעם תקוע בלי השראה וזקוק לזריקת מרץ שתעודד אותי לכתוב. במצבים כאלו, יש כמה טיפים קטנים-גדולים שיכולים לעזור לכם לעלות על המסלול, למצוא רעיונות לנושאים עליהם תוכלו לכתוב, וכיוונים לפוסטים מצויינים לבלוג השיווקי או האישי שלכם.

לפני הכל, מדוע כדאי לכתוב בלוג? מעבר לעובדה שזה כיף, כבר כתבתי כאן בעבר על כך שאסטרטגיית שיווק באמצעות תוכן עובדת בשבילנו בטווח הארוך ויש לה יתרונות רבים. כאשר אני מלווה עסקים שתקועים ולא מצליחים להתרומם, ומתקשים להקצות תקציבים גדולים לפרסום, אחד מהכלים הכי יעילים הוא כתיבת מאמרים. אבל כדי לכתוב מאמרים, אנחנו צריכים רעיונות, ובד"כ אחרי שבעל העסק כותב את המאמרים הראשונים ועובר את מחסום הכתיבה הראשוני, אנחנו עומדים מול שוקת שבורה וזקוקים להתנעה מחדש של תהליך הכתיבה. בדיוק לשם כך יש את הכלים הבאים.

השתמשו בצילומים כבסיס לכתיבה (ולא להיפך)

בדרך כלל אנחנו כותבים את המאמר, ורק אחר כך, כשהוא כתוב וערוך, אנחנו מחפשים תמונה מתאימה. גם אני עובד ככה, בכ-80% מהמקרים. אבל יש פעמים שבהן אני מעדיף לעבוד דווקא הפוך: אני נכנס למאגרי תמונות שונים, מתבונן בעשרות (טוב, מאות) צילומים, ושם לב מה קורה לי בראש בזמן שאני עושה זאת. המוח שלנו בנוי להתמודד עם גירויים ויזואליים טוב יותר מאשר גירויים מילוליים, ויש משהו בצילומים שמפעיל אצלנו איזורים פנימיים שמעוררים השראה ועניין. זה יעיל במיוחד עבור אנשים יוצרים, שאצלם האסתטיקה וחוש הראייה מחודדים היטב.

אני מנהל בפינטרסט לוח השראה ובו צילומים שבחרתי בקפידה ממאגרי תמונות חינמיים או בתשלום שיש לי מנוי בהם. כל אחד מהם יכול להפוך – בבוא זמנו – למאמר, כתבה, פוסט, באתר, בפייסבוק או בכל מקום אחר שבו אני יוצר ומפרסם תוכן. אם אתם קוראים ותיקים של הבלוג, אולי תוכלו לזהות בו חלק מהצילומים שכבר פורסמו כמאמר.

לוח צילום פינטרסט - השראה למאמרים

הכתבה "עסק אלטרנטיבי: דגשים והמלצות לעסקים ומטפלים ברפואה משלימה ואלטרנטיבית", נולדה בדיוק בצורה הזו. במסגרת חיפושי התמונות שלי (כאמור, יש לי תחביב מוזר שכזה, לשוטט באתרי תמונות ולאסוף לי צילומים טובים שאהבתי ושבהם אוכל להשתמש), הגעתי אל הצילום המוצלח הזה, והוא ישר נתן לי השראה. מאחר ואני מלווה כמה וכמה מטפלים בהווה, וצברתי קילומטרז' לא קטן בשדה הזה ברבות השנים, חשבתי שיהיה נחמד לרכז את התובנות המרכזיות במאמר אחד. וכך נולדה לה כתבה.

פינטרסט הוא בשבילי כלי עבודה מרכזי, בעבור הרבה מאוד דברים (למשל: מחקר מילות מפתח). בהקשר של איסוף תמונות, אני אוהב להשתמש באופציית ה-Tried It כדי לסמן לעצמי צילומים שכבר השתמשתי בהם בעבר. בגלל שאני כותב הרבה, אני שוכח די מהר באיזה צילום עשיתי שימוש, ובגלל שאני משתדל לפרסם צילומים חדשים ליד תכנים חדשים ולא אוהב לחזור על עצמי, זה עוזר לי מאוד במשימה. בנוסף, כאשר אני שומר את הצילומים, אני יכול לתת להם כותרת מתאימה לפי הכתבה העתידית שאכתוב. הנה דוגמה:

איך למצוא רעיונות לכתיבה בפינטרסט

ענו לאנשים על שאלות (ואז הפכו את התשובות לפוסט)

לפני מספר חודשים סגרתי את חשבון הפייסבוק שלי לתקופה ארוכה, אבל לפני כן הייתי פעיל מאוד בכל מיני קבוצות מקצועיות בתחומי העיסוק שלי. נהניתי מאוד מלענות על שאלות של אנשים: החל בשאלות פשוטות ובסיסיות על אטסי, וכלה בשאלות ודיונים מורכבים על מודלים עסקיים ותהליכי שיווק אסטרטגיים. אני עושה זאת כי אני אוהב את זה ונהנה מזה, אבל יש לכך גם השפעה משמעותית על השיווק שלי. מעבר לכך שאנשים מזהים אותי כמי שמוכן להגיש עזרה ומחזיק בידע מקצועי רב, זה גם יוצר לי המון (המון!) תוכן חינמי שכבר כתבתי ושכל מה שעלי לעשות הוא להעתיק&להדביק אותו במאמר, לערוך, לסגנן, והרי לכם מאמר חדש.

היתרון במאמרים המבוססים על תשובות שאנחנו נתנו לאחרים הוא שהם כותבים את עצמם. התשובות כבר מוכנות והן כתובות בשפה שלנו, בסגנון שלנו ומתוך תפיסת העולם האישית שלנו. כאן חשוב לי להדגיש: לא לקחת תכנים של אחרים, תמיד השתמשו בידע שלכם ולא בזה של אחרים, זה לא מקצועי, זה לא אתי, ובעיקר, זה לא יתרום לשיווק שלכם. אם אתם משתתפים בהרבה דיונים אונליין, יש סיכוי סביר שכבר ייצרתם תכנים איכותיים שעם עריכה נכונה וקצת עבודת הידוק וסגנון, יהפכו לתוכן מצויין לאתר/בלוג שלכם.

חפשו נושאים ושאלות באתרי מומחים

בכל פעם שאני נכנס לאתרים כמו –quora.com אני מתרגש מכמות הידע והתוכן שיש בעולם, בכל נושא אפשרי. ב-Quora אנשים מפרסמים שאלות מגוונות, ואנשים אחרים עונים עליהן, בדרך כלל ברצינות ובפירוט רב. אלו יכולות להיות שאלות פילוסופיות-משהו ("אם דונלד טראמפ דופק בדלת ביתך ומבקש להישאר אצלך שבוע, מה תעשה?") או שאלות מקצועיות ("מהי הדרך הטובה ביותר לצלם קערות קרמיקה?") או שאלות פתוחות ("מה אפשר ללמוד מהמבנים שתרבות מסויימת בונה, על המאפיינים הסוציולוגיים שלה?").

אפשר ללמוד רבות מהשאלות ומהתשובות. גם כאן אני ממליץ שלא לקחת תשובות מאנשים אחרים, אלא לענות בעצמכם על השאלות ורק לקבל השראה (לא "השראה", במרכאות, שהיא בעצם שם קוד להעתקה) מהתכנים שאתם קוראים. אתרים כאלו חושפים בפנינו את השאלות שמעניינות אנשים, את מה שמטריד אותם או מסקרן אותם, ואם תכתבו תוכן מתאים תוכלו לענות מראש על שאלות שרלוונטיות לקהל היעד שלכם.

לדוגמה: פסיכולוג שאני מייעץ לו חיפש נושאים למאמרים, אבל בכל פעם שהתיישב לכתוב, יצאו לו שני סוגים לא רצויים של תכנים. הסוג הלא-רצוי הראשון היה מאמר אקדמי, ארוך ומתיש, שרק פסיכולוגים היו שמחים לקרוא בכתב העת הדו-חודשי שלהם (וגם זה לא בטוח). הסוג השני של מאמרים לא רצויים היה מאמר קוסמופוליטן פינת ראש אחד: טקסט רדוד שלא רלוונטי לקהל היעד אליו הוא משווק, ולא מתאים לסגנון האישי שלו. בקיצור, הוא התקשה למצוא את האמצע בין הגבוה ביותר לנמוך. דרך שיטוט באתרי שאלות ותשובות ופורומים שונים לייעוץ פסיכולוגי, הוא ראה מה אנשים שואלים, וניסח תשובות נהדרות לכל שאלה טובה ומשמעותית שפגש. התוצאה הייתה סדרת מאמרים שהפכה לכלי שיווקי מצויין. דוגמאות לשאלות שכאלו הן "כיצד להתמודד עם דימוי גוף שלילי" ו"למה אני מרגישה רע כל כך אחרי שאני מבלה עם חברה מסויימת".

כתבו מאמרים מאגדים ומאספים

"מאמר מאגד" או "מאמר מאסף" הוא שם קצת מורכב למשהו פשוט: מאמר שבו אתם מציגים נושא מסויים דרך קישורים למאמרים אחרים הרלוונטיים אליו. הדף "המדריך לפתיחת עסק חדש" אצלי באתר, הוא דוגמה למאמר ענק שכזה (שמהווה את אחד ממנועי הטראפיק המרכזיים באתר שלי, ומקור הכנסה עיקרי מבחינת יחס ההמרה שלו). במקרה שלי, מדובר במאמר שמפנה למאמרים אחרים שכבר פורסמו באתר, ושאותו אני מעדכן מעת לעת בתכנים חדשים וחשובים. מי שמוצא אותו, מגיע למעין מפת-דרכים שמפנה אותו לתוכן הספציפי שמעניין אותו, במקום שהוא יצטרך לנבור באתר ולחפש את התוכן בעצמו.

מאמר מאגד יכול להיות כזה שמפנה לקישורים חיצוניים, קרי למאמרים שאנשים אחרים כתבו. עבור הגולש, מאמר כזה (שמפנה החוצה) יכול להיות שימושי לא פחות מאשר מאמר שמפנה פנימה – הוא נותן תוכן מגוון ומעניין מרחבי הרשת, ואתם מקבלים מאמר איכותי ויעיל (עבור הגולשים שלכם) בקלות ובלי מאמץ.

ספרו על העסק שלכם דרך מקרי מבחן

סוג נוסף של תוכן שתמיד עובד, הוא מקרי מבחן. משתתפת באחד מקורסי הכתיבה השיווקית שלי התקשתה מאוד לכתוב על עצמה ועל העסק שלה. במקום זה, הצעתי לה לספר חוויות ממאחורי הקלעים, מה קורה בתוך תהליכי העבודה ולהציג מקרי מבחן אמיתיים (בשינוי פרטים, כמובן) מהעסק. כמטפלת זוגית, היא מילאה את המחברת בשיעור במאמרים על הזוג ההוא שהתמודד עם מחלה קשה של הבעל, את הזוג הגרוש שנזכר, אחרי שלוש שנות מאבקים משפטיים וגירושים מכוערים מאוד, שהם בעצם אוהבים ורוצים להתחתן שוב, ועוד.

זו לא רכילות וזה לא סתם צהוב, אלא מאמרים רציניים שמציגים, בדרך אישית, עדינה, קשובה, את המורכבות של החיים הזוגיים ואת האופן שבו המטפלת עזרה ללקוחות שלה. גם כאן, אלו מאמרים שכותבים את עצמם, והדבר העיקרי שנצטרך לעשות בהם הוא לעורר את הזיכרון ולטשטש את המידע הפרטי כדי להגן על חיסיון המטופלים והלקוחות.

דפדפו בקטלוג איקאה (כן, אתם קוראים נכון)

הטיפ הזה משעשע את המשתתפים בכל קורס שאני מעביר, ולמרות שהוא מצחיק, הוא עובד כמו קסם. אפשר לאהוב את איקאה או לשנוא אותה, אבל את הקטלוג שלהם כולם אוהבים. הצילומים, הרעיונות, הפורמט הגרפי והטקסטים המלווים אותו, הופכים את הקטלוג לכלי שיווקי משמעותי וחשוב של החברה. בטקסטים יש את המינון המדויק של כתיבה אוניברסלית ובו בזמן גם אישית. הוא פונה אל הקורא בגובה העיניים, ומעביר מסר חוויתי מוצלח.

הנה, למשל, הטקסט שפותח את החלק של חדרי האוכל בקטלוג 2017:

"ארוחות משותפות מקרבות ביננו, זה הזמן להשאיר את לחצי היום מאחור ולהתחבר למה שחשוב באמת. אנו מודעים לכך שזו אינה תמיד המציאות, אבל זו המציאות שאנו מכוונים אליה. מבחינתנו, זה לא משנה איפה, איך או מה אנחנו אוכלים. זו הסיבה שהגדרנו מחדש את האופן שבו ארוחה צריכה להתנהל. משמעות הדבר היא יצירת חללים חדשים לחלוק בהם ארוחה קלה, לארגן ארוחה מפוארת לאדם אחד, או לערוך ארוחת ערב חגיגית לחברים. פינת האוכל שתיצרו הינה המקום לחגוג, לדבר, להתעדכן, לתכנן ולצחוק יחד מבדיחות גרועות – ואנו מקווים שזה יהיה מקום שלא תרצו לעזוב לעולם".

ובהמשך הקטלוג (שהופך לזמן קצר גם לסוג של מרתה סטיוארט שבדית), נכתב על חוסר השלמות (תחום שבו עסקתי רבות, גם כאן באתר). "ארוחת הערב "המושלמת" אינה באמת קיימת. המיתוס הזה הוא מה שמונע מרבים מאתנו לערוך ארוחה, לפתוח את הדלתות ולהזמין אנשים. ובכן, הגיע הזמן לתת מקום לאיטלקי הפנימי שבנו. חברים, משפחה ושכנים – כולם מוזמנים. חברו את השולחנות אחד לשני, שימו בצנצנת כמות מכובדת של סכו"ם והביאו כל מושב שתוכלו למצוא. זוהי ארוחה בסגנון משפחתי שבה מותר שדברים ישפכו בלי כוונה". הצילום המלווה ממסגר את המסר ומהדק אותו לאווירה ולסגנון שאיקאה כ"כ אוהבים.

אותי הטקסטים האלו תמיד ממלאים בהשראה, בעיקר כשאני מבקש לכתוב טקסט קצר וחווייתי. אם אתם מוכרים מוצרים, ורוצים ליצור טקסטים שיספרו על המוצר ובו בזמן יעגנו אותו אל תוך המעטפת השיווקית, מסרי המותג וערכיו, קטלוג איקאה הוא מקום מצויין להתחיל ולקבל ממנו השראה.

טקסט לדוגמה מתוך קטלוג איקאה 2017

יש עוד הרבה דרכים להתניע את תהליך הכתיבה ולמצוא נושאים, אבל אלו שהצגתי כאן הם כמה מהטובים, היעילים ובעיקר, הפשוטים, ליישום וביצוע. נסו אותם, ותראו שהכתיבה השיווקית שלכם עולה מדרגה, ושפתאום הרבה יותר קל לכתוב מאמר לאתר או פוסט לפייסבוק שלכם.

עוד מאמרים ומדריכים על כתיבה שיווקית

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: