נשים ועסקים: חולמות להקים עסק? עכשיו הזמן שלכן לעשות זאת

כלכלנים טוענים ששנת 2016 היא השנה בה יותר ויותר נשים צפויות להיכנס לעסקים, לפתוח עסק, להקים פעילות ולצאת לעצמאות. השנה נראה גידול במספר העסקים המנוהלים על ידי נשים, נחזה בעלייה בשיתופי הפעולה בין ארגוני נשים, ונראה שיפור נוסף בכוחן של נשים לבטא את עצמן ולהגשים את החלומות העסקיים שלהן – בכללים שלהן. סקירה מיוחדת לרגל יום האשה הבינלאומי

בתחילת השנה פורסם טור מצויין של ג'רי סטנגל במגזין "פורבס", ובו היא הסבירה מדוע לדעתה שנת 2016 תהיה השנה שבה נחזה סופסוף בשילוב מוצלח וסינרגי שבין נשים ועסקים. "מה שטוב לנשים, טוב לכלכלה", היא אומרת, ומציגה את מה שאני מרגיש וטוען כבר שנים (באוזני כל מי שרק מעוניין לשמוע) – יזמות נשית היא הדבר, בכל הקשור לפוטנציאל עסקי וגם אישי. לרגל יום האשה הבינלאומי, אני מביא את הסקירה של פורבס על נשים ועסקים, בשילוב ההתרשמות האישית שלי מהנעשה בישראל, בתקווה שזה יעודד אתכן לקום מהכיסא ולהתחיל לחשוב ברצינות על העסק שלכן.

נשים ועסקים: הנתונים

בגלל הנתונים המאכזבים בישראל (למשל: העובדה שבארץ נשים עצמאיות מרוויחות 45% פחות מגברים עצמאיים, למשל), נפנה לשוק האמריקאי כדי ללמוד על השינוי המתרחש ביזמות הנשים ובשילוב שבין נשים ועסקים, בתקווה שמתישהו העולם המודרני והנורמלי יגיע גם אלינו. בארה"ב לבדה נרשמה קפיצה של 30% במספר העסקים שהוקמו ומנוהלים בידי נשים בין השנים 2007 ל-2012. כיום, 36% מכלל העסקים בארה"ב הם בבעלות של נשים. זה נתון מרשים ביותר אם כי רחוק מלהיות מספק, כמובן. בישראל המצב כנראה דומה, ובשנים האחרונות נרשמת עליה במספר העסקים הנרשמים ע"י נשים – בפרט עסקים קטנים וביתיים. כשמדברים על נשים ועסקים אי אפשר לפספס את המגמה המתחזקת בזכות הפופולריות המתעוררת במיזמי נשים בתחום המסחר האלקטרוני (בפרט מכירות באתרים כמו מרמלדה מרקט, אטסי (Etsy), אמזון Handmade, איביי (eBay) וכו'), עבודה מהבית, ושילובים של קריירה והורות (ובפרט אימהות).

העליה במספר הנשים בעסקים באה לידי ביטוי גם בחשיפה התקשורתית: נשים נחשפות יותר במדיה, הן מופיעות בתקשורת ומעל דפי העיתונות הכלכלית, אמנם לא כמו גברים שעדיין שולטים ביד רמה בעיקר בתאגידי ענק, אבל בכל זאת החשיפה של נשים מתגברת עם העלייה במספרן בתעשייה. הדבר מעודד נשים אחרות ליזום, להקים עסקים, ולנסות להיות עצמאיות. נשים מעודדות זו את זו לצאת ממעגלת העבודה כשכירות ומשמשות השראה אחת לשנייה. לפי מחקרים שונים, נשים יעודדו את החברות שלהן להיות עצמאיות, בעוד שגברים נוטים לשמור את הדבר לעצמם ולא דוחפים את חבריהם לצאת לעצמאות. קצרה היריעה מלהסביר מדוע זה ככה, אבל ההבדל בין המגדרים בולט ומשמעותי, והוא עוזר לנשים לבנות רשתות נטוורקינג ותמיכה יעילות יותר ביחד.

המאפיינים והיתרונות של נשים בעסקים

ליזמות של נשים יש יתרונות מסויימים ומאפיינים ההופכים אותן לטובות יותר ואפקטיביות יותר. הנה כמה נקודות למחשבה בנושא של יזמות עסקית נשית.

נשים מקימות עסקים קטנים ובינוניים, ובישראל – "מיקרו עסקים". עסקים כאלו הם קלילים יותר, נוחים יותר לניהול ותחזוקה, גמישים, ואינם מחייבים הוצאות כלכליות ניכרות מיד בהתחלה. אלו עסקים שצומחים לאט, בצורה הדרגתית וטובה, והם מתבססים לאורך זמן. אפשר להסביר זאת בין היתר ע"י הפערים הלא הוגנים בין שכר נשים לגברים. נשים המקימות עסק נסמכות לפעמים על ההכנסה הנוספת של הבעל בבית, הנתפס בד"כ באופן שמרן וסטריאוטיפי (ולצערנו – גם נכון לרוב) – כמי שמכניס את עיקר הכסף למשק הבית. במצב כזה, ה"לחץ" לפרנס משפחה נמוך יותר ויש יותר לגיטימציה להקים עסק שלא בהכרח מרוויח סכומים ניכרים מיד בהתחלה או בכלל. זה המקרה בו הסטריאוטיפ והאפליה עובדים דווקא לטובת הנשים ודוחפים אותן החוצה ממעגל חוסר השוויון וחוסר הצדק הזה.

נשים מטפסות לתפקידי ניהול בכירים יותר ומעודדות שינוי ארגוני דרך פמיניזציה של העסקים. נקודת שינוי מהותית בכל הקשור לנשים ועסקים בארה"ב היא ההתברגות של נשים בתעשייה, כולל בתפקידי ניהול מדרג ביניים ומעלה, והמעורבות שלהן בתהליכי שינוי וארגון מחדש. ארגונים כלכליים גדולים (כמו קרנות השקעות) מעסיקים כיום מספר גדול יותר של נשים מבעבר, בין היתר על רקע התחרות הגוברת על אנשים איכותיים ומוצלחים והיתרונות שהן מביאות לשולחן המשא ומתן. כפועל יוצא של שינוי זה נשים הופכות ליותר מושקעות בארגונים כאלו, הן תופסות עמדות משמעותיות ומעודדות תהליכים של פמיניזציה אל תוך המערכת.

נשים עצמאיות מפתחות מודלי תעסוקה מגוונים ורב-מוקדיים. אם בעבר ראינו עסקים שעושים דבר אחד בלבד, הרי שהיום עסקים קטנים הם יצירתיים יותר, דינאמיים יותר וגמישים יותר בהיצע השירותים והמוצרים שלהם. כל זה, בין היתר, תודות לנשים – שמפגינות כישורים גבוהים יותר בכל הקשור ליצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה על בעיות ואתגרים עסקיים. התוצאה היא עסקים הרבה יותר מגוונים שעושים מספר דברים במקביל, שולחים זרועות לתחומי עיסוק שונים (לפעמים גם לא קשורים במישרין) ויוצרים סינרגיה בין תחומים לכאורה מנותקים. כך מתקבלים ארגונים יציבים יותר ורחבי-טווח שיש להם כושר הישרדות גבוה גם בתנאי שוק לא פשוטים ומאתגרים.

נשים לא "מתביישות" או "חוששות" להישאר קרוב לבית. זה מתחיל ברצון להישאר עם הילדים או סתם, להיות לבד בסביבה הדומסטית, לבנות "משרת אם" או לאפשר לעצמן מרחב תנועה ופעילות חופשי יותר מבוסים, מנהלים ועמיתים. בכך הן יכולות לנהל במקביל את חייהן הפרטיים והאישיים, לשפר את איכות החיים שלהן, ולהפעיל את העסק בסביבה נוחה ונעימה. גברים חוששים מאובדן סטטוס חברתי ופגיעה ב"גבריות" שלהם (קשקוש, נכון, אבל זה מה שקורה) – בעוד שנשים שנשארות בבית נתפסות כלפי חוץ כמי שמגשימות חלום. גם כאן הסטריאוטיפ עובד לטובת הנשים, דווקא.

נשים טובות יותר בנטוורקינג. גם זה סטריאוטיפ שמוכח מחקרית. נשים משתפות פעולה טוב יותר, הן יוצרות קשרים חברתיים עמוקים יותר עם קהל הלקוחות שלהן ועם הסביבה העסקית בה הן פועלות, ופחות אגרסיביות כלפי יזמיות אחרות הפועלות בזירה שלהן. זה מאפשר ליחסים בריאים ומשמעותיים יותר להתפתח, לטובת כולן. הן גם טובות יותר בענייני שיווק מפה לאוזן, אבל זו כבר השערה שלי. במילים אחרות, גברים עסוקים בלבסס את המעמד והדומיננטיות שלהם, נשים פשוט מתקשרות ומקיימות יחסים נעימים ויעילים (לא תמיד, כמובן, אבל סטטיסטית הסיכוי לכך גבוה יותר מאשר גברים).

לסיכום אפשר לומר כי שנת 2016 – על התהליכים שקדמו לה – היא השנה שבה יותר ויותר נשים צפויות להיכנס לעסקים, לפתוח עסק, להקים פעילות ולצאת לעצמאות. השנה נראה גידול במספר העסקים המנוהלים על ידי נשים, נחזה בעלייה בשיתופי הפעולה בין ארגוני נשים, ונראה שיפור נוסף בכוחן של נשים לבטא את עצמן ולהגשים את החלומות העסקיים שלהן – בכללים שלהן. זו חוויה נהדרת להיות חלק מהתהליך הזה, ואני שמח ללוות נשים יזמיות שעושות את זה ובענק, וממלאות אותי בהשראה ובשמחה בכל יום מחדש. אל תפספסו את ההזדמנות לעשות זאת בעצמכן, עכשיו זה הזמן שלכן.

מחפשות השראה? הנה כמה נשים שעשו את זה – ובגדול:

קרדיט תמונות: Ignite New Zealand, CC BY-SA 2.0

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: