צילום מוצר: איך להיערך ליום צילומים מקצועי
כל מי שמוכר מוצרים אונליין, מגלה מהר מאוד עד כמה הצילומים הם מרכיב קריטי בהצלחת החנות. לכן, כשנערכים ליום צילום מוצר עם צלם מקצועי, יש כמה דברים קטנים-גדולים שאפשר לעשות כדי לדייק את העבודה המשותפת ועל מנת להבטיח שצילום המוצר שתקבלו יהיה בדיוק מה שאתם זקוקים לו כדי לשווק את החנות שלכם. מדריך
לקוחות רבים שלי שמוכרים מוצרים ברשת, עורכים מפעם לפעם ימי צילום מקצועיים. באופן אישי, אני חושב, מאמין וגם יודע שחשוב ללמוד לצלם לבד את העבודות, ולהפוך את תהליך הצילום והסטיילינג לחלק מה-DNA העסקי. לצד זה, יש חשיבות גבוהה גם לצילום מקצועי, ואם עושים אותו נכון אפשר ליצור תוכן מצויין לקידום המכירות והשיווק ברשתות החברתיות, בתקשורת, בבלוגים ועוד.
- מתי לעשות זאת בעצמכם – ומתי לקחת איש מקצוע
- הצטרפו לקבוצה הסגורה בפייסבוק: אסטרטגיה שיווקית בכיף – עשרות תכנים ייחודיים ומקוריים, שיתופי פעולה מעניינים ועוד
צילום מוצר הוא לא עניין זול. אם אנחנו מדברים על פקשוטים, צילומי אולפן 'נקיים' שבהם המוצר מוצג על רקע אחיד, בד"כ לבן או שחור, בלי שום אלמנט אחר סביבו, המחיר נע בין עשרים וחמישה לשישים ש"ח, בממוצע, לכל צילום. זה לא מעט.
כשזה מגיע לצילומי מוצר שכוללים סטיילינג ואווירה, יום צילום ממוצע עולה בין 750 ש"ח ל-2500 צפונה, תלוי במורכבות ובמה בדיוק מבקשים להשיג. בצילומי אופנה צריך לקחת בחשבון מרכיבים נוספים, כמו עלות מאפר/ת, עיצוב שיער, דוגמנים/ות ועוד ועוד. זו בד"כ הוצאה של כמה אלפי שקלים, לא סכום מבוטל בעסק הקטן והבינוני שבו כל שקל שיוצא צריך להיות מחושב בקפידה ומנוצל עד למקסימום האפשרי.
וכל זה מסביר מדוע חשוב מאוד לתכנן את יום הצילום מראש, ולהיערך אליו היטב, בעיקר כשזה יום הצילום הראשון או השני שלכם. זו חוויה נהדרת ומעצימה מאוד, אבל היא עשויה להיות גם שוחקת ומעייפת. כדי לצמצם למינימום האפשרי את התקלות, ריכזתי כאן כמה טיפים שכדאי ליישם לפני שיוצאים לדרך ותוך כדי הצילום עצמו.
איסוף השראה לצילום מוצר
אחד השלבים החשובים בעיניי בהיערכות ליום צילום מוצר, הוא שלב ההשראה. זה הזמן להיכנס לפינטרסט וליצור לוח השראה שעוסק בצילום מוצר ובתוכו תוכלו לנעוץ צילומים מוצלחים שאהבתם ושמדברים את השפה הוויזואלית שמתאימה לסגנון השיווקי שלכם.
שימו לב איזה צילומים מושכים אתכם יותר מאחרים: האם אתם מעדיפים רקעים כהים ודרמטיים, או דווקא בהירים וקלילים? האם אתם נוטים להימשך לפריימים נקיים ומינימליסטים, או שהעין שלכם נמשכת באוטומט לפריימים עמוסים וגדושים בפריטים? האם אתם מעדיפים צילומים שיש בהם הרבה צבעים או דווקא אלו שיש בהם מספר מצומצם של צבעים דומינטטיים?
הבחירות האסתטיות האלו יעזרו לכם לדייק את ההנחיות לצלם שתבחרו לעבוד איתו, ועוד קודם, הן ייאפשרו לכם לבחור נכון את איש המקצוע המתאים עבורכם. כשאתם יודעים מה הכיוון האסתטי שלכם, דפדפו בתיק העבודות של כל צלם שאתם שוקלים לקחת, ובדקו האם יש לו סגנון דומה והאם הוא כבר התנסה בסוג צילום מוצר הדומה לזה שאתם רוצים ליישם בעסק שלכם.
בימים שלפי הצילומים
מניסיוני, אחרי עשרות ימי צילום מוצלחים וגם כמה ממש גרועים, הדבר הראשון שחשוב לעשות לאחר שבחרנו את איש המקצוע המתאים ובנינו אלבום השראות, הוא לבנות טבלה מסודרת עם המוצרים שאתם רוצה לצלם באותו היום. יש להגדיר כל פריים עיקרי מראש, כדי שאח"כ אפשר יהיה ליישם אותו בשטח. זה צריך להיות מעין תיאור מפורט ככל האפשר של מה רואים בתמונה העתידית, כמו למשל 'סבון שקדים לבן שלג על מגבת לבנה שמונחת על שולחן עץ מלא, ברקע עציץ מטושטש עם ענף שקד פורח', או 'שלוש קערות הגשה בגדלים שונים על לוח אבן מחוספס באפור ככה, בכל קערה פרי אחר – דובדבנים, שזיפים, ענבים'.
ככל שתהיו מוכנים יותר כך היום הזה יזרום מהר יותר וטוב יותר. המשמעות היא יותר צילומים ויותר דיוק בכל צילום וצילום. כך אפשר להבטיח שהמסר בצילום יעלה בקנה אחד עם המטרות השיווקיות שלכם. בתהליך הייעוץ שלי, על פי רוב אני עובד עם הלקוחות שעתיים+/- על תכנון יום הצילום, ואז זה גם חוסך כסף בצילומים עצמם, וגם מניב תוצאות הרבה הרבה יותר טובות. אם אתם נערכים ליום הצילום לבד, אני ממליץ לכם להשקיע בין שלוש לחמש שעות, לפחות, לתכנון שלו.
בעוד שאנחנו מתמקדים בצילום מוצר, אפשר לנצל חלק קטן מהזמן – ובעיקר את "המרווחים" בין סדרת צילומים אחת לשניה – ליצירת צילומי אווירה. צילום מוצר מתמקד, מן הסתם, במוצרים שלכם, וצילומי אווירה בכל מה ש"מסביב" לעסק. בערכים שהוא משדר, במסרים השיווקיים, בתפיסות הוויזואליות הנגזרות מהם. למשל, אם אתם מוכרים תיקי בד אקולוגיים, צילום המוצר יתמקד בתיקים עצמם, ואילו צילומי האווירה יכללו אלמנטים שונים שמדברים את המעטפת התוכנית שסביב התיקים: צילומים בטבע, הרבה עצים וצמחים, אדמה, שמים פתוחים וכו'. אם אתם עורכים את צילום המוצר בלוקיישן חיצוני (כמו בגינה או בפארק), תוכלו לתכנן מראש כמה שוטים של צילומי אווירה "על הדרך". אמנם צילום אווירה הוא תחום נפרד שמצריך, בעצמו, תכנון מוקדם ויום צילום שלם, אבל בהחלט אפשר לנצל את ההזדמנות שיש לכם צלם מקצועי, כדי לצלם כמה תמונות מצויינות שהפוקוס בהן הוא על האווירה ולא בהכרח על המוצר עצמו.
ביום/ערב שלפני
לא לשכוח להכין את כל המוצרים מראש, מוכנים וערוכים לצילום. כדאי לארגן גם את כל האקססוריז הרלוונטיים והקישוטים שאתם רוצה לכלול בפריים, רקעים אם צריך ויש, וכן הלאה. הכל, כמובן, לפי הבחירות האסתטיות ולפי תוכנית הפריימים שהכנו מראש.
אם מדובר בכלי קרמיקה, למשל, יש להעביר אותם שטיפה ולוודא שהם נקיים מאבק, כדי לא לבזבז זמן ביום הצילום עצמו. את כל האוכל, אם אתם משתמשים בו לסטיילינג, יש להכין מראש אם אפשר. וכדי שהכל יהיה זמין ונגיש, אל תהססו להשתמש בעזרים. כך למשל, שולחן קטן על גלגלים הוא אמצעי נהדר לשנע דברים ממקום למקום, ויש להכין את כל החפצים קרובים ובהישג יד כדי למקסם את השעות בהן הצלם זמין לכם.
לסיכום, חשוב לזכור שהתכנון שעשינו כאן הוא בסיס לשינויים תוך כדי תנועה. הרי בחרנו איש מקצוע כדי לתת לו מקום להתבטא ולהביא את העין שלו והחשיבה שלו לעניין, ולא כדי לסרס אותו ולהפוך אותו רק לביצועיסט. תנו לצלם את המרחב הגדול ביותר שאפשר כדי לעזור לכם לדייק את השפה הוויזואלית שלכם, הקשיבו לטיפים ולרעיונות שלו, וצרו איתו דיאלוג פורה. הטיפים שהובאו כאן, על היערכות ליום צילום מוצר, באים לדייק ולפקס את תהליך העבודה עצמו, אבל בסופו של דבר, האינטראקציה שלכם בזמן אמת, מול המוצרים שלכם ומול התנאים הסביבתיים, היא זו שתקבע את איכות יום העבודה ואת התוצאות שתקבלו.