התוכן הוא המלך: הגישה שתהפוך את השיווק שלכם ליעיל (ומהנה!) יותר
תוכן איכותי הוא בעל ערך כפול: הוא מאפשר לנו להעשיר את עולם הידע שלנו ולהפוך לאנשי מקצוע טובים יותר, ולצד זה, הוא נותן לנו כוח שיווקי שאין לו תחרות. כיצד ליצור תוכן איכותי, אילו מיומנויות תוכן אתם צריכים להכיר, ואיך זה עוזר למי שלא מוצא את הידיים והרגלים בעולם של טכנולוגיות מתקדמות שמשתנות כל הזמן
בעקבות שנים של עבודה עם עשרות יזמים ובעלי עסקים, הבנתי שאחד הצרכים המשמעותיים ביותר בכל הקשור לשיווק, קידום ופיתוח העסק שלנו הוא ההיכרות עם עולם התוכן שבו אנו פועלים. אתן דוגמה: כיועץ עסקי, אני צריך להיות בקיא במגוון רחב של תחומי ידע ומידע – היבטים כלכליים, טכניים, אפילו רגשיים, שרלוונטיים לתחום העיסוק שלי. אני צריך להכיר פלטפורמות שיווק וקידום, לצד יכולת ללמוד, להתעדכן, להתחדש, בשינויים טכנולוגיים ולוגיסטיים המתרחשים בזירה. אטסי שינו את הממשקים שלהם? אני צריך לדעת על זה ולהגיב בזמן אפס לשינויים האלו, כדי לסייע ללקוחות שלי להתאקלם בסביבה החדשה. הטכנולוגיה התקדמה? הרשתות החברות עוברות שינוי? המחירים בענף מסויים עלו או ירדו? אני צריך ללמוד לעשות אינטגרציה לידע החדש הזה אל תוך תהליך הייעוץ והליווי.
- הצטרפו לקבוצה הסגורה בפייסבוק: אסטרטגיה שיווקית בכיף – עשרות תכנים ייחודיים ומקוריים, שיתופי פעולה מעניינים ועוד
מעטפת התוכן של עסק, כל עסק, חשובה גם לשיווק. הלקוח שלי הוא פסיכולוג? אמליץ לו ליצור תוכן רלוונטי להתמחות הספציפית שלו, ולפרסם אותו באתר/ים המתאימ/ים לשם כך, כדי לפתח את המומחיות שלו בזירה, לחשוף את עומק הידע והסגנון שלו, וזאת במטרה להביא אליו לקוחות חדשים. הלקוחה שלי היא אדריכלית? מתוך היכרות עם השוק, אציע לה ליזום שיתופי פעולה מבוססי תוכן עם גופי תקשורת שונים, להעמיק את הקשרים עם אנשי מקצוע מעולם התוכן שלה, וכן הלאה.
תוכן שיווקי הוא רק צד אחד במשוואה
פיתוח התוכן השיווקי הוא צד אחד של הנושא. לצידו יש גם את המרכיב החשוב (אם כי מאיים, לפעמים, על חלק מהאנשים) של היישום הטכנולוגי. כאן, כבעלי עסק, עלינו ללמוד איזה סוג של תוכן עובד באיזו פלטפורמה. למשל, איך יוצרים בלוג שיווקי שעובד עבור העסק הספציפי שלנו? באיזו שפה הוא צריך להיות כתוב? באיזה סגנון – כללי או אישי? ובכלל, איך מנסחים פוסט אפקטיבי לפייסבוק? איך כותבים עמוד "אודות" חכם לאתר שלנו? מה צריך לכלול אייטם יחסי ציבור שנשלח לעיתונות המקומית, הארצית, המגזינית? איך יוצרים דף נחיתה טוב ומה התוכן שלו?
דוגמה לשימוש בגישת מעטפת התוכן תמצאו בפוסט הזה, שנותן דוגמאות יצירתיות לקידום חנות ספרים, וגם במאמר שמסביר איך להפוך את היכולת שלכם לתת עצות טובות למקצוע. בשני המקרים האלו, השימוש בעולם התוכן בתוכו העסק פועל ושממנו הוא נובע וצומח, משמש אותנו ליצירת מהלכי שיווק אפקטיביים ולביסוס המיצוב שלנו בזירה.
תוכן איכותי, מקורי ומעמיק הוא מה שמנחה את עבודתי המקצועית, והאתר שבו אתם גולשים כעת הוא דוגמה אחת לגישה הזו שלי לדברים: עם מאות מאמרים ותכנים בתחומי העיסוק שלי, זהו מקור מידע למתעניינים, לקוחות, ואנשים שתחומי העיסוק והעניין שלהם חופפים לאלו שלי. ברבות השנים האתר הזה הניב עבורי שיתופי פעולה נהדרים, הזדמנויות עסקיות חשובות, והרבה מאוד לקוחות (הרבה יותר מכפי שאוכל לקבל). השיטה הזו כל כך אפקטיבית, שהיום אני מפנה כ-80% מהפניות אלי ליועצים אחרים שעליהם אני סומך, פשוט מפני שאיני יכול להתמודד עם כ"כ הרבה עבודה ובגלל שאני בוחר באופן מאוד סלקטיבי את הלקוחות ועובד רק עם עסקים שאני משוכנע שאוכל לתת להם ערך אמיתי וממשי שיהיה להם קשה למצוא במקום אחר.
למדו איך ליצור (ולמצוא) תוכן איכותי אונליין
מיומנות תוכן חשובה שצריך לרכוש, נוגעת לתחום הקידום במנועי חיפוש, או SEO. אין צורך להרחיב על חשיבות הדבר לעסקים קטנים. יש ללמוד (אפילו אם רק "בקטנה") כלים ליצירת תוכן שהגולשים שלכם יוכלו למצוא בקלות בגוגל ובאתרים נוספים. לתכנן את מילות המפתח בקמפיינים שאנחנו מקדמים, ליצור תוכן אורגני ולנסח מאמרים טובים, מקיפים ושימושיים ממוקדי מילות מפתח.
יש לזכור כי ה-SEO רלוונטי מאוד לכל עסק: החל ממי שמפעיל בלוג דרך כתיבה באתרי תוכן שונים, פרסום במודעות מילים, אתר עצמאי, חנות אטסי או מרמלדה וכן הלאה. זה חשוב ביותר שנחזיר את השליטה על התוכן לידינו, ונלמד איך אנחנו יכולים לקדם את עצמנו, ועל הדרך ליצור תוכן איכותי ויעיל שיתרום לגולשים באשר הם.
הצד השני של יצירת תוכן מוכוון חיפושים וגולשים, הוא אוריינות החיפוש כשלעצמה. כאן עלינו ללמוד להשתמש בגוגל בצורה נכונה. איך לחקור נושאים? איך לקבל השראה? איך להשתמש בכלים השונים כדי ליצור ידע שיוכל לשמש אותנו? תת נושא של תחום החיפוש הוא חיפוש ספקים וגם כאן, מדובר במיומנות תוכן שעליכם לרכוש מוקדם ככל האפשר. איך מוצאים ספקים טובים באליאקספרס? איך שוכרים קבלן בפייבר? אלו דברים שלא מטופלים בשום צורה (ולא ברור לי איך לא עשו קורסים יעודיים לכך, זה משהו שאני מהרהר בו הרבה זמן בעצמי – מדובר במיומנות החוסכת אלפי שקלים!).
אל תשכחו ליצור גם תוכן ויזואלי
בל נשכח את התוכן הוויזואלי, צילומים, וידאו, אינפוגרפיקה. זוהי משימה קצת יותר מורכבת ובכל זאת, כדאי להכיר את הכלים הבסיסיים שנוגעים לצילום המוצרים שלנו והאווירה בעסק, ללמוד ליצור תכנים ויזואליים שעובדים, ולמצוא את המקומות שבהם אנחנו יכולים להפיץ אותם. בשנים האחרונות הווידאו תופס מקום מרכזי בשיווק ובקידום, וזה הזמן ללמוד איך ליצור תכני וידאו טובים, וכיצד להפוך אותם לחלק טבעי מתהליך ייצור התוכן של העסק, איך להשתמש במנועי הפצה שונים (יוטיוב, פייסבוק, וימאו) ועוד.
כל הנושאים האלו – ועוד רבים אחרים – נכנסים תחת המטרייה של "תוכן" והם למעשה מעשירים, מגדילים ומפיצים, החוצה, את עולם הידע ותחום המומחיות של העסק. וזו נקודה חשובה וגם קצת מרגיעה: אם אתם טובעים בכל המילים החמות והביטויים הטכניים שנשמעים לכם כמו סינית, זכרו שבסופו של דבר, הכל מתחיל, ונגמר, בתוכן איכותי וטוב שמדברר את העסק שלכם ומשקף אותו כלפי חוץ. כל שנותר לעשות הוא רק לרכוש (לאט ולאורך זמן, ועם הרבה סבלנות), את הכלים לעשות את זה נכון.