דמי אבטלה לעצמאים: רעיון טוב או מזיק?

לאחרונה דובר רבות על הצעת החוק שאושרה בקריאה טרומית בכנסת, לפיה יהיו עצמאים הסוגרים את עסקיהם זכאים לתשלום דמי אבטלה. מדובר בצעד חשוב בכיוון הנכון, אבל הכל תלוי ביישום

לאחרונה דובר רבות על הצעת החוק שאושרה בקריאה טרומית בכנסת, לפיה יהיו עצמאים הסוגרים את עסקיהם זכאים לתשלום דמי אבטלה. בכך, מבקשת ההצעה לסיים מצב בלתי אפשרי עבור עצמאיים רבים שלא צלחו בעסקים שהקימו, ונותרו חסרי הכנסה ונטולי גיבוי כלכלי בדמות דמי אבטלה הניתנים לשכירים. האם דמי אבטלה לעצמאים הוא רעיון טוב? אין ספק. אבל הכל תלוי ביישום ובכך שיוזמי ומקדמי החוק ישימו דגש על הכשלים והאתגרים שהוא מציב בפני עצמאים ויזמים.

על פניו, מדובר בחוק חשוב וחיוני המעניק פתרון ורשת ביטחון לעצמאים הנמצאים בקשיים ושוקלים לסגור את העסק. אך יש בו גם מספר בעיות, שבתקווה יפתרו טרם הוא יובא להצבעות ואישור במליאה.

לפי הצעת החוק, יוכל עצמאי לסגור את העסק, להצטייד באישורים הנדרשים מרואה חשבון או עו"ד מוכר. תנאי האבטלה יהיו זהים לאלו של שכירים, וגובה הסכום יקבע לפי היקף ההכנסות בחודשים האחרונים לקיום העסק.

סעיף זה בחוק מעורר אכזבה בקרב העצמאים וחושף בעיה משמעותית: דמי האבטלה של עצמאי יהיו נמוכים ביותר, במידה ובחודשים האחרונים של העסק לא היו לו כמעט הכנסות. מאחר ורוב העסקים הנסגרים הם בעלי מיעוט הכנסות או אפילו הפסדים, קביעת דמי האבטלה על בסיס הכנסות קודמות תפגע בתשלום החודשי שיוכלו לקבל העצמאיים.

רוב העצמאיים המתקשים בניהול העסק שלהם, 'מושכים' את ההחלטה לסגור את הפעילות, מתוך תקווה לשיפור בעתיד. למעשה, החודשים האחרונים של עסקים הם כמעט תמיד חודשי הפסד – ובחלק גדול מהמקרים, היזמים אף משקיעים כספים אישיים, פותחים חסכונות או לוקחים הלוואות כדי להחזיק את העסק ובניסיון להחזיר אותו למסלול רווחי.

ביקורת נוספת על הצעת החוק טוענת שדמי אבטלה לעצמאים 'תעודד' יזמים שלא הצליחו להרים ידיים בשלב מוקדם, מוקדם מדי, של התהליך. קשה להקים עסק, על אחת וכמה רווחי, וזהו אתגר מתמשך שכולנו מתמודדים איתו לא רק בשנים הראשונות. המתנגדים לנוסח הצעת החוק חוששים מכך שדמי האבטלה המוצעים יהיו בבחינת פרצה קוראת לגנב, דרך קלה, קלה מדי, החוצה מהיזמות. באופן פרדוקסלי, דווקא העובדה שאין להם גיבוי כלכלי מהמדינה למקרה של כישלון עסקי, מעודדת יזמים להיאבק ולא לוותר בקלות. לחפש חלופות, לשפר את עצמם ואת הפעילות העסקית שלהם, ולבסוף מאפשרת לחלקם להצליח ולהתחיל לראות רווחים מהעסק. החשש הוא שדמי אבטלה יהיו פתאום קל ליציאה מוקדמת מדי מתהליך ההקמה והצמיחה הטבעי של עסק, כל עסק, ובכך רק יפגעו ביזמים – בעיקר צעירים בתחום וחסרי ניסיון או סבלנות.

במקרה כזה, הזירה העסקית תהיה קשה יותר למתחילים, וטובה ליזמים ותיקים, שכבר הקימו עסק או שניים. במקום לעודד את החדשים זה יידחוק אותם החוצה ולא ייאפשר לזירה של עסקים קטנים וזעירים לפרוח.

קרדיט תמונות: David Shankbone, CC BY 2.0

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: