יועץ, מאמן ומנטור נכנסו לבר או: איך לדעת איזה איש מקצוע מתאים לעסק שלי

בימינו כל אחד יכול לקרוא לעצמו יועץ, מלווה, מנטור, או מה שרק תרצו. זהו שוק חופשי, יש יאמרו פרוץ, ולכן האחריות על בחירת היועץ היא, בסופו של דבר, עליכם. שלב חשוב בתהליך יהיה לברר איזה איש/ת מקצוע אתם צריכים - יעוץ, מנטור או מאמן - כדי לשפר את ביצועי העסק שלכם או להקים עסק חדש

בשנים האחרונות הופיעו בארץ מגוון נותני שירותים המלווים ותומכים בעסקים קטנים ובינוניים, וזו צמיחה משמחת ומעודדת מאוד, שנותנת מענה לצורך אמיתי ומתמשך של בעלי העסקים הזקוקים לייעוץ, הכוונה וליווי. בין אם מדובר בייעוץ להקמת עסק חדש, ייעוץ שיווקי או עסקי לעסק קיים, או ליווי שוטף בניהול העסק ותפעולו - השימוש באנשי המקצוע הנכונים בזמן הנכון, הוא השקעה בטוחה בעצמכם ובעסק.

כתבתי לא מעט על סוגיות הקשורות לייעוץ: איך לבחור יועץ עסקי למשל, או איך לדעת שהיועץ שעומד מולכם הוא האיש הנכון עבור הצרכים שלכם. הפעם אני רוצה להתייחס לזווית מעט שונה שאיתה מתמודדים בעלי עסקים המעוניינים בעזרה מקצועית, והיא - איזה סוג של איש/ת מקצוע אני צריך כרגע? האם אני זקוק ליועץ עסקי, או שמא למנטור או בכלל למאמן? ומה ההבדל בין המקצועות האלו?

למקצועות הליווי והייעוץ העסקי אין הגדרה בחוק, וכל אחד יכול לקרוא לעצמו יועץ, מלווה, מנטור, או מה שרק תרצו. זהו שוק חופשי, יש יאמרו פרוץ, ולכן האחריות על בחירת היועץ היא, בסופו של דבר, עליכם ועל היועץ. אתם צריכים לדעת לזהות את הטובים והמתאימים לכם, והיועץ אליו אתם פונים אמור לדעת לזהות האם הוא היועץ המתאים עבורכם ולהיות הוגן וכן לגבי מידת ההתאמה שלו לצרכים שלכם. יש מספר פרמטרים שבעיניי חשוב לבדוק כשבוחרים יועץ עסקי, אבל לפני שבודקים אותם אתם צריכים להחליט איזה סוג של שירות אתם רוצים.

האופציות מאוד מגוונות, אבל אפשר לכנס אותן ל-3 קטגוריות: יועצים, מנטורים ומאמנים. אלו שלוש פונקציות מאוד שונות ונבדלות זו מזו, הגם ויש לפעמים חפיפה ביניהן, אצל אנשי מקצוע מסויימים שהם גם וגם. וכדי לעשות את זה פשוט, אתן דוגמה מעולם הספורט (אל דאגה, אני לא מבין כלום בספורט):

יועץ - מומחה לכדורגל שחקר את הנושא לעומק, ליווה עשרות שחקנים וקבוצות לזכייה, ויודע לספר על המהלכים הנכונים שהעסק יכול וצריך לבצע כדי להגיע למטרה. עפ"י רוב, הטובים שבהם, יהיו גם בעלי תארים רלוונטיים בכדורגל, משחקי ספורט, התנהגות שחקנים ועוד ותהיה להם הכשרה אקדמית לצד ניסיון מעשי משמעותי.

יועץ טוב יכיר גם את הקבוצה והשחקנים, הדינמיקות הרגשיות ביניהם, וידע להתאים את עצותיו לסוג המדויק של משחק ואופי השחקנים. הוא יכיר את הקבוצות היריבות, ידע איך עובדים המתחרים, ותהיה לו נקודת מבט רחבה מאוד מעצם העבודה שלו עם קבוצות רבות.

מנטור - יועץ שהוא גם שחקן מצויין. זאת אומרת, מישהו שגם מבלה הרבה שעות על המגרש ומכאן יש לו ניסיון מעשי והוא בעמדת הזדהות עמוקה יותר עם מה שהשחקנים עוברים.

הרבה מהיועצים הטובים הם בעצם מנטורים, אבל בד"כ זו כותרת שלא ימהרו לשים על עצמם, בגלל שיש כ"כ הרבה דושבאגים שמשתמשים בה. לי, אישית, המילה הזו עושה פריחה כשהיא מוצמדת אלי, למרות שחלק מהליווי שלי כולל מידה רבה של מנטורינג וליווי עמוק יותר מאשר להשיא עצות. בפועל, מנטור הוא יועץ שמלבד עסקי הייעוץ יש לו גם פעילות עסקית ענפה שגורמת לכם להסתכל עליו ולומר "גם אני רוצה להיות ככה, יום אחד". 

מאמן - הפונקציה הפשוטה ביותר אבל לפעמים חיונית ואף הכרחית. המאמן חי את השטח, הוא מכיר את השחקנים, את נקודות התורפה שלהם ויודע לגרום להם לצאת ולעבוד באימונים וגם במשחקים. הוא אמנם לא גאון גדול בתכנון מהלכים אבל מבין את השדה, מלווה את האימונים, מצליף בהם עם המגבת בחדר ההלבשה (זה רק בראש שלי הולך מהר מאוד לשם?!) וכו' וכו'.

במילים אחרות, המאמן העסקי הוא מי שנמצא בשטח ועוזר לעסק להוציא לפועל תוכניות אסטרטגיות ומהלכים עמוקים יותר.

איך יודעים איזה איש/ת מקצוע צריך?

קודם כל, צריך לזכור שזו לא בחירה דרמטית במיוחד, ולפעמים אפשר לשלב בין סוגים שונים של שירותים כדי לקבל את התוצאה הטובה ביותר. למשל, לעבוד עם היועץ/מנטור על המהלכים האסטרטגיים בפגישות נקודתיות, ולהיעזר במאמן שיישב לנו על הווריד בסיום כל יום ויוודא שאנחנו עומדים במשימות שקבענו לעצמנו.

אם אנו זקוקים לעצות בנושא ספציפי בעסק שלנו - כמו למשל איך לגרום לפייסבוק לעבוד? איזה תוכן צריך לאיזה ערוץ שיווקי? כיצד לשפר רווחיות? - יועץ מקצועי הוא הכתובת המתאימה ביותר. אפשר לרכוש שעות ייעוץ בודדות או חבילות, לפי הצרכים המדויקים והיקף העבודה שאתם רוצים לעשות ביחד. זה סוג של ייעוץ שהייתי מתחיל לקבל ממעוף וגופים מסובסדים אחרים, ורק אח"כ מחפש יועצים פרטיים ברמה גבוהה יותר, משיקולי תקציב.

אם אנו זקוקים לעצות ותמיכה ביישום תהליכים עמוקים יותר, כמו למשל איך לבנות אסטרטגיה שיווקית לעסק, החולשת על פני כמה זירות שיווקיות והאינטראקציות ביניהן + היישום בשטח - בד"כ נצטרך יועץ high-end שהוא גם מנטור, קרי - בעל ניסיון מעשי בעבודה בשטח. זה יכול להיות יועץ עסקי עם ניסיון מקצועי נרחב, או השכלה אקדמית רלוונטית ויוצאת דופן, או התמחות ספציפית ומעמיקה. 

ולעומת זאת, אם אנחנו יודעים מה לעשות ואיך לעשות את זה, ורק לא ממש מצליחים לשבת ולבצע - אז אנו צריכים, כנראה, מאמן. מישהו שיבדוק בתדירות גבוהה את הביצוע בפועל של המשימות שלנו, ינזוף/יעודד/יתמוך בנו כשלא נעמוד בהן וכן הלאה.

לקריאה נוספת

 

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: