רשימון יצוא: כל מה שחשוב לדעת כשמוכרים לחו"ל / מעודכן בתקנות החדשות (אוגוסט 2020)

אם אתם מוכרים מוצרים פיזיים במשלוח בינלאומי, אתם מחוייבים בחוק להוציא מסמך רשימון יצוא, על כל משלוח וכל חבילה. מדובר בהוצאה של כ-70 שקלים למשלוח, אם כי יש אפשרות להוציא רשימון מרוכז לעסקים ששולחים מעט פריטים מדי חודש. כל מה שאתם רוצים, ובעיקר לא רוצים, לדעת על רשימון היצוא, איך מוציאים אותו וכיצד מדווחים על המע"מ בעסקאות היצוא

אם אתם מוכרים מוצרים פיזיים באינטרנט במשלוח בינלאומי, אתם מחוייבים – על פי חוק – להוציא מסמך רשימון יצוא (המכונה לעתים גם "רשומון יצוא" או "רישומון ייצוא"). מדובר במסמך של המכס, שרשות המסים עושה בו שימוש לצורכי מעקב על עסקים המוכרים לחו"ל. כל מוכר לחו"ל חייב להוציא רשימון יצוא בעבור כל חבילה, בלי קשר למחיר המוצרים או/ו המשלוח. עלות המסמך 67.60 ש"ח. מחיר זה נוסף, כמובן, לעלות המשלוח ומסים נוספים באם ישנם והוא הופך את המסחר המקוון הבינלאומי למאוד יקר - אם אתם מוכרים מעט פריטים מדי חודש.

הדרך לטפל בזה היא דרך "רשימון ייצוא מרוכז", מסמך אותו אנחנו מוציאים פעם בחודש, עבור כל המשלוחים שעשיתם, יחד. התשלום נותר זהה: כ-70 שקלים. החל מחודש אוגוסט 2020 הגשת רשימון ייצוא מרוכז תתאפשר רק באמצעות כתובת המייל, יש להגיש אותו דרך הכתובת: YDH@taxes.gov.il, בתקווה שזה יהפוך את התהליך לפשוט וקל יותר מכפי שהיה עד כה.

עדכון (19/8): בימים האחרונים מספר לקוחות קיבלו דיווחים סותרים ושונים מהדואר בנוגע לגובה הרישומון. הנושא נמצא בבירור רשמי מול המכס והדואר, המאמר יעודכן במידע ברגע שיתקבל מהגופים הרלוונטיים.

במסמך רשימון יצוא מרוכז, הערך הכולל יכול להיות עד 10,000$ למסמך רשימון ייצוא מרוכז. החדשות הטובות: ההגבלה על מקסימום 10 משלוחים בחודש, שהייתה בתוקף עד אוגוסט 2020, בוטלה, כך שניתן להכניס לרישומון מרוכז יותר מעשרה משלוחים.

כל משלוח מעל 250$ מחייב רשימון ייצוא עצמאי. לכן, אם יש לכם מחירים של מעט מעל 250 דולר, כדאי לשקול את הכדאיות והכלכליות ואולי להעלות (או להוריד) את המחיר כדי להתמודד עם עלות הרשימון. 

כדי להגיש רשימון ייצוא, עליכם למלא תחילה בקשה לאישור הגשת רשימון יצוא מרוכז דרך הקישור הנ"ל. את הקובץ מורידים מכאן. לאחר שמילאתם את הטופס ושלחתם למייל המצורף (YDH@taxes.gov.il), תקבלו אישור או דחייה של הבקשה. אם הבקשה תאושר (ואין סיבה שזה לא יקרה :)) תקבלו הנחיות כיצד להמשיך וגישה למשלוח הקבצים במייל.

חשיבות רשימון יצוא לניהול מעקב מע"מ

המדינה עושה שימוש ברשימון היצוא כדי לבדוק שהמוצר נמכר ונשלח ללקוחות בחו"ל ולכן המוצרים פטורים מתשלום מע"מ. לכן, עוסק מורשה שמנפיק רשימון יצוא (בין אם נפרד ובין אם מרוכז), רשאי להפיק חשבונית ללא מע"מ על העסקה. במידה ואין לכם את הרשימון, עליכם להפחית 17% מע"מ מהחשבונית שאתם מוציאים: לדוגמה, אם עשיתם מכירה של 100 ש"ח, עליכם לכתוב חשבונית על סך 83 שקלים, ולהוסיף 17 שקלים מע"מ אותם תצטרכו לשלם למדינה.

במקרה והמוצר יישלח בחזרה לישראל, ובהיעדר רשימון יצוא, הוא עלול להיעצר במכס ותצטרכו לשלם עבור שחרורו. לכן, במוצרים קטנים ההעדפה של מוכרים היא להשאיר את המוצר בידי הקונה ולתת זיכוי כספי במקום החזרה. במוצרים יקרים חשוב ביותר להוציא רשימון על מנת להימנע מתשלום מיסים כבדים.

בניגוד לשמועות, גם עוסקים פטורים מחוייבים על פי חוק להוציא רשימון ייצוא כמו כל עסק אחר.

מתי לא צריך להוציא רשימון יצוא? רק במקרים שבהם המוצרים נשלחים כמתנה לאנשים שאנחנו מכירים ולא במסגרת מכירה אינטרנטית. אם אתם שולחים מתנה לחבר, אינכם חייבים, כמובן, לעבור במכס (אלא אם אתם נדיבים במיוחד ושולחים מתנות יקרות ערך, כמו תכשיטים, שמפניה ורודה או סיגרים יוקרתיים, לדוגמה).

יצויין כי חלק מחברות השילוח כוללות את עלות הרשימון במחיר שהן גובות מכם. כמובן שזה מעלה את המחיר, אבל זה – לרוב – חוסך כאבי ראש ודאגות מיותרות.

האם אפשר פשוט להתעלם מרשימון היצוא?

"אבל אמרו לי שאפשר להעלים עין ושזה בסדר". כן, שמעתי את זה אינספור פעמים. הסיכון העיקרי בוויתור על הוצאת רשימון יצוא עצמאי או מרוכז, הוא שתואשמו בהעלמת מס במקרה ולא תחייבו מע"מ בשיעור של 17% על העסקה, או במקרה של החזרת מוצרים. הקנסות והמסים על מקרים כאלו גבוהים למדי, וחשוב לקחת בחשבון שמדובר בסיכון שלרוב לא משתלם. מעבר לעובדה הבסיסית שאתם עוברים על החוק, מעצבן ומטריד וטיפשי ככל שיהיה. בשביל מה זה טוב?

כדי להסדיר את עניין רשימון הייצוא מומלץ להיעזר באיש מקצוע – רואה חשבון, למשל – שיטפל עבורכם במסמכים ויחשב עבורכם את שיעורי המס. אם אתם מאמינים בעשה-זאת-בעצמך, בהחלט אפשר לטפל בניירת הזו בעצמכם בקלות יחסית, בעזרת פניה לבית המכס הקרוב אליכם. לרוב, יש נציגות מכס בבתי הדואר המרכזיים בארץ, ותוכלו למצוא את הפרטים המלאים באתר הדואר. לבירור כתובת הסניף שאליו אתם שייכים ושעות הפעילות, ניתן לפנות למייל globalpost@postil.com או לטלפון 9339*. מידע נוסף תמצאו באתר הדואר, בקישור הזה. אפשר וכדאי גם להתייעץ באנשי המכון לייצוא.

עוד כלים למוכרים אונליין:

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: