שיווק באינטרנט: הטיפים והכלים החשובים שכל בעל עסק חייב להכיר

שיווק באינטרנט הוא עניין שחשוב ללמוד לעשות נכון, במיוחד אם יש לכם עסק קטן ואם תקציב הפרסום שלכם קטן (או לא קיים). הנה כמה טיפים שאתם יכולים להתחיל ליישם כבר היום כדי להגביר את הנוכחות שלכם באינטרנט ולהתחיל לשווק כמו גדולים (בלי להוציא על זה שקל)

שיווק באינטרנט הוא עניין שחשוב ללמוד לעשות נכון, במיוחד אם יש לכם עסק קטן ואם תקציב הפרסום שלכם סולידי עד לא קיים. לפני שאתם פונים לייעוץ שיווקי ומשלמים הרבה מאוד כסף על שירותים שלא בטוח שאתם צריכים, הנה כמה טיפים חשובים שיעזרו לכם לעשות זאת בעצמכם בחינם.

הקשיבו לצרכים של הלקוחות שלכם

רוב האנשים חושבים על שיווק באינטרנט כדבר חד-סטרי: אתם מעלים איזשהו מסר לאוויר, אנשים רואים אותו, נכנסים לאתר/חנות שלכם והופכים ללקוחות. זה בהחלט מסלול אפשרי, אבל הוא לא פשוט ולא ליניארי כמו שאתם עשויים לחשוב. במקום לחשוב על זה כ"אני עומד על ראש גבעה וצועק בקולי קולות", חשבו על זה כדיאלוג מתמשך, תמידי, ומעמיק, עם קהל הלקוחות שלכם. לפני שאתם יורים מסרים, הקשיבו לקהל הלקוחות שלכם. בדקו מה הם שואלים, מה מטריד אותם, מה מפריע להם, אילו צרכים יש להם ואילו רצונות. הדרך הטובה ביותר להתחיל מסע פרסום ומהלך שיווקי מתחילה בלהקשיב. לא תאמינו כמה משווקים נופלים בדבר הקטן אבל הקריטי הזה.

כאן חשוב להזכיר שעליכם להכיר ולהגדיר היטב את קהל היעד שלכם כדי לדעת להקשיב לו מלכתחילה. מדריך מקיף בנושא קהלי יעד וזיהויים, תמצאו כאן, זה בהחלט מקום טוב להתחיל בו. ובמאמר הזה תוכלו ללמוד עד כמה חשוב לדעת להקשיב.

שמרו על מסר פשוט

באנגלית זה נשמע יותר טוב: Keep it simple. ככל שהמסרים שלכם פשוטים יותר כך הם יובנו בצורה טובה יותר ויעברו טוב יותר בתהליך השיווק. ככל שיש לכם פחות מסרים (אחד או שניים בהחלט יספיקו) כך הלקוחות שלכם ייחשפו אליהם ויפנימו אותם. תוכנית שיווקית נכונה באינטרנט (או בכלל) צריכה לכלול התייחסות נרחבת לפשטות ואלגנטיות: היו ישירים ושמרו על קשר הדוק עם המסר ועם הקהל. בהקשר הזה, דמיינו את השיווק שלכם כמעין הרצאה במשפטים פשוטים, קצרים, וחד-משמעיים. אל תשאירו יותר מדי מקום לערפל וספקות. היו חדים.

היו רלוונטיים

זה נשמע מובן מאליו, אבל להרבה מאוד משווקים באינטרנט זה לא כזה ברור. הם מפריחים כל מיני הצעות שאין להן שום רלוונטיות לקהל היעד, מציפים פרסומות לאנשים שלא יתעניינו בחיים במוצר שלהם ומנסים למכור קרח לאסקימואים (ומבזבזים על זה הרבה זמן וכסף). אתם בטח מכירים את המשווקים האלו שמציפים את הפרסומות שלהם במיליון קבוצות "רלוונטיות" בפייסבוק, רק שהיחידים שפעילים בקבוצות האלו הם אלו שמנסים למכור מוצרים, ואילו הקהל כבר מזמן ברח משם מאימת הספאמרים. החוכמה היא להיות תמיד (תמיד) רלוונטי לקהל היעד שלכם, למה שקורה בשוק, בתעשייה, אצל המתחרים וכן הלאה. להיות רלוונטי פירושו לדאוג שהמוצר שלכם יהיה מעודכן ומתאים לצרכים של הלקוח, שהמחיר יהיה בקו אחד עם ההיצע בשוק (ולא למכור סלולרי מדגם מיושן במחיר של חדש), וכדומה.

היו עקביים

אם אתם בוחרים לשווק את עצמכם כמומחים ובונים על מוניטין, כריזמה, ידע וניסיון – בחרו במסרים הרלוונטיים ואל תשנו כיוון בכל שני וחמישי. אני מכיר יועצים עסקיים שהרסו את העסק שלהם כשהציעו מבצעים של 75% הנחה, וחנויות שכמעט פשטו רגל לאחר שהורידו מחירים בניסיון להביא לקוחות – אבל במקום זה משכו קהל לא נכון שרק מחפש דילים וקומבינות, ועל הדרך קלקלו את המוניטין והייחוד שלהם בעיניי הקהל הנאמן שהרגיש מרומה כשראה שמוצר שקנה שבוע לפני כן ב-100 שקלים נמכר פתאום ב-20 שקלים. בחרו מסר אחד והיצמדו אליו ואם אתם ממש חייבים להוריד (משמעותית) מחירים, עשו זאת בעזרת מוצר או שירות חדש ושונה מזה שהצעתם במחיר מלא חמש דקות קודם לכן.

פתרו בעיות. הציעו חלופות

אחד היתרונות שלנו, כעסק קטן, הוא היכולת שלנו להקשיב בשיחת אחד על אחד עם הלקוח שלנו ולפתור לו בעיה נקודתית בצורה המושלמת. אנחנו יכולים להציע אלטרנטיבות למה שיש כרגע בשוק, להביא שיטה אחרת לגמרי לעבוד או להציג מוצר חלופי שמציע יתרונות כלכליים, טכניים או אחרים ללקוחות שלנו. חשבו איך לפתור ללקוחות שלכם את הבעיות ואיך להציע להם חלופות שימושיות למה שהם כבר קונים, צורכים וזקוקים לו. כתבו על דף נייר 10-15 בעיות של לקוחות, ואת הפתרונות שאתם יכולים להציע להם. דבררו את המסר הזה בשיווק שלכם והדגישו אותו.

שימו את עצמכם בחזית

חשבו כמה כסף מוציאים תאגידי הענק לפרזנטורים שיהיו "הפנים של העסק". הם לוקחים סלבריטאים, אנשי טלוויזיה, ספורטאים, שחקנים ואפילו פוליטיקאים ומשלמים להם מיליונים על גבי מיליונים כדי שיעמדו מאחורי המותג ויהיו החזית שלו. אתם יכולים לעשות זאת בחינם, עם הפרזנטור הכי מושלם שיש – אתם עצמכם. אל תהססו לשים את עצמכם בחזית, בעיקר כשזה מגיע לשיווק באינטרנט, הפנים שלכם, הקול שלכם, השפה שלכם והסגנון שלכם צריכים להיות הקו המוביל את העסק שלכם. זה נכון לעסקים נותני שירות אבל גם למוכרי מוצרים. אנשים מתחברים לאישיות ולכנות שלכם, וככל שתהיו יותר אמיתיים ויותר כנים – כך תוכלו לשווק את עצמכם טוב יותר ולקהל שמתאים יותר לצרכים ולרצונות שלכם.

אל תשווקו, אל תמכרו. צרו מערכות יחסים

זה קצת מצחיק שבמאמר שמדבר על שיווק באינטרנט יש הצעה שאומרת "אל תשווקו". אבל אני בהחלט עומד מאחוריה: במקום לנסות לשווק ולמכור, צרו מערכות יחסים עם הקהל שלכם. שמרו איתם על קשר דרך רשימת תפוצה או דף הפייסבוק שלכם. הזמינו אותם לדבר אתכם ולשאול אתכם שאלות. היו חברים שלהם, אבל באמת – אל תעמידו פנים, ואל "תתנחמדו". אם אתם אנשים שקשה להם ליצור קשרים, קחו מישהו שיעשה את זה עבורכם, אבל אל תפספסו את הקשר האישי עם הקונים והמתעניינים שלכם. זה יתרום להם וזה יתרום גם לכם – כמשווקים אבל גם כבני-אדם – ויעשיר מאוד את החוויה העסקית שלכם בהרבה מאוד סיפורים אנושיים ורגשיים.

ספרו סיפור

אני זוכר שכילד אהבתי מאוד תוכניות כמו "מספר הסיפורים" (עם האיש והכלב מול האש) ו"אגדות עמים", וקראתי ללא הפסקה את סיפורי המיתולוגיה והאגדות. מקומו של מספר הסיפורים מאז ומתמיד היה מרכזי בתרבות האנושית, וכולנו אוהבים לשמוע סיפור טוב, שמרגש אותנו, נוגע בנו ומלמד אותנו משהו על העולם, על אנשים, וגם על עצמנו. השיווק שלכם צריך לכלול אלמנטים של סיפור, ולהכניס את הקורא/ת אל תוך העולם שלכם. רק חשוב להבהיר, אם יש לכם ספק – "ספרו סיפור" לא אומר (בשום אופן) לשקר, אלא לדעת איך לרקום מהחוויה האישית שלכם ומהניסיון שלכם סיפורים אמיתיים, ממוקדים ובנויים-היטב שהלקוחות שלכם ישמחו לשמוע, לקרוא ולהכיר.

הקפידו להתעדכן ולעדכן

להתעדכן פירושו ללמוד כל הזמן דברים חדשים ולשמור על אצבע על הדופק. לעדכן פירושו להקרין את הידע החדש הזה החוצה אל קהל הלקוחות שלכם. בין אם דרך פייסבוק, רשימות תפוצה, בלוג, אתרים וכו' – כל דרך שנראית לכם מתאימה להפיץ את המסר.

שיווק באינטרנט – הכלים הטכניים

שמרתי את הסעיף הזה לסוף כי הוא מדבר על הדברים הטכנולוגיים שאותם אתם בוודאי מכירים. עם זאת, אי אפשר לדבר על שיווק ברשת בלי להזכיר אותם, וזה המקום לכתוב עליהם בקצרה.

  1. אסטרטגיות תוכן - הקימו אתר אינטרנט איכותי ומושקע שיהיה מרכז הפעילות השיווקית שלכם באינטרנט (Hub). כללו בו מרכיבים כמו בלוג, פורטפוליו, עמוד יצירת קשר, עמודי אודות ומידע עליכם ועל העסק, רשימת לקוחות לדוגמה, המלצות וכל מה שחשוב וחיוני לפעילות שלכם. קראו כאן על חשיבות הקידום בעזרת תוכן.
  2. אסטרטגיות שיווק ברשתות חברתיות - השתמשו בפלטפורמות כמו פייסבוק, לינקדאין, אינסטגרם, טוויטר וכו'. זהו היכן מסתובב קהל היעד שלכם והתמקדו באתרים הרלוונטיים עבורו. אני למשל לוקח חלק בהרבה מאוד אתרים וקבוצות דיון בפייסבוק, עונה לאנשים באריכות לשאלות ועוזר (ללא תשלום, כמובן) במגוון רחב של נושאים הקשורים לעסקים, ייעוץ עסקי, שיווקי וכו'. אני נהנה מזה, זה עושה לי טוב על הלב, ועל הדרך אני בונה לעצמי מוניטין ואוסף קרדיט (ועם הזמן גם לקוחות). .
  3. בנו רשימת תפוצה יעילה והשתמשו בה כדי לדוור תוכן ישירות לקהל שלכם. אני מכיר עסקים שהקפיצו מאוד את המכירות שלהם ע"י עבודה עם רשימות תפוצה מקצועיות. הקפידו שלא לשלוח ספאם לאנשים, אל תרכשו רשימות תפוצה לא חוקיות ואל תפציצו יותר מדי את התיבות של הלקוחות שלכם. מצאו את האיזונים הנכונים לשיווק במייל, והשתמשו בו כדי לקדם את עצמכם, הידע שלכם וכמובן, המוצר/השירות שלכם. הנה רעיונות לשימוש ברשימת תפוצה לצורך קידומים, וכאן תמצאו הדרכה שלי על רשימות תפוצה.
  4. קידום במנועי חיפוש – SEO. שיווק באינטרנט אף פעם לא יהיה שלם בלי קידום במנועי חיפוש. לשם כך קראו מדריכים (כאן תמצאו כמה), רכשו את הידע הדרוש שלכם או התייעצו עם איש מקצוע שיעזור לכם להקפיץ את האתר שלכם למקומות הראשונים בחיפושים. למדו כל מה שצריך על מילות מפתח ופתחו לעצמכם שיטות עבודה מסודרות הנותנות מענה גם ללקוחות וגם לרובוטים הסורקים את האתר שלכם.
  5. דפי נחיתה – כן או לא? אני אישית פחות מתחבר לדפי נחיתה למרות שיעילותם מוכחת וברורה לי. הסיבה: אני תמיד מעדיף לקדם את האתר שלי במלאו, על תכניו ומאמריו, מאשר דף "ממוקד" שמציע פלח מאוד צר של מידע ומווכן מכירה. ברור לי שאני בדעת מיעוט בהקשר הזה, ולפעמים גם אני משתמש בדפי נחיתה (רק אחרי הרבה מאוד מחשבה והתלבטות) כדי לשווק דברים ספציפיים מאוד עבור הלקוחות שלי. דף נחיתה טוב יותר למכירות ופחות לשיווק, בעיניי, אבל בהחלט אפשר להשתמש בו כחלק ממערך השיווק שלכם וכדי להשלים את תהליך השיווק באינטרנט ולהמיר את הקוראים לקונים. בקישור הזה תמצאו את הכללים ליצירת דף נחיתה איכותי.

לא לשכוח לבנות אסטרטגיה שיווקית

לשווק בלי לבנות תוכנית אסטרטגית זה כמו לבנות בית בלי תוכנית אדריכלית - זה אפשרי, אבל לא חכם במיוחד. חשוב שתרכשו ידע וכלים בנושא אסטרטגיה שיווקית ותוכניות שיווק: כאן באתר תמצאו מאמרים וסקירות, וגם הדרכות חינמיות בנושאי שיווק ואסטרטגיה, וכמובן - יש גם את קורס הדגל שלי: אסטרטגיה שיווקית - שבו אני מלמד שלב אחד שלב איך לבנות תוכנית אסטרטגית עבור העסק שלכם.

 

קרדיט תמונות: AK Rockefeller, CC BY-SA 2.0

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: