תזמון פוסטים זה עניין של טיימינג: איך לדעת מתי והאם לתזמן תכנים לרשתות החברתיות

כולם יודעים איך לתזמן פוסט בפייסבוק, אבל מעטים האנשים שיודעים איך לעשות את זה בצורה נכונה. האם לכוון לשעות החזקות או דווקא לשעות החלשות והלא ידועות, איך להיכנס לראש של הקהל בעזרת כמה שאלות פשוטות (ודמיון מודרך, לא תאמינו!) ואיך לקרוא את נתוני השימוש והסטטיסטיקות מבלי לטבוע במידע

רובנו משווקים את העסקים שלנו בעצמנו ועמוסים לעייפה במשימות מגוונות סביב הנושא. יצירת תוכן, צילומים, עריכה, שירות לקוחות, כתיבה שיווקית וכל הדברים המשמחים האלו. בגלל ריבוי המשימות, ובזכות האפשרות לבצע חלק הולך וגדל מהפעולות החזרתיות בעסק באופן אוטומטי, כולנו מחפשים פתרונות קלים שמורידים מאיתנו מחוייבויות ועומס.

תזמון פוסטים בפייסבוק, לדוגמה, נמנה על אחת מהפעולות היותר פשוטות ובסיסיות שכל משווק מתחיל מכיר. אנחנו יכולים לתזמן את הפוסטים בדף העסקי שאנו מנהלים או בקבוצות הפייסבוק השייכות לעסק. זו פעולה מאוד קלה ונוחה, והיא מאפשרת לקבוע מראש תכנים בלו"ז מבלי שנצטרך להעלות אותם. פחות משימה אחת ביומן, הידד!

אבל תזמון מזמין (סטגדיש) כמה בעיות יסודיות. בראש ובראשונה: אתם לא נוכחים שם, כשהפוסט שלכם מגיח לאוויר העולם ועושה את צעדיו הראשונים. אחד הדברים הכי יעילים בקידום של פוסט אורגני, הוא הנוכחות של כותב הפוסט ברגע האמת, וכאשר הקהל מתחיל להגיב. אנחנו צריכים לקרוא את התגובות ולהגיב אליהן, כדי לעודד מעורבות נוספת ואולי גם להצית דיון סביב הפוסט. לענות לשאלות שמגיעות לאינבוקס (אם הצענו לפנות אלינו), או לעקוב אחרי תנועת הגולשים באנליטיקס, אם הפנינו אותם לאתר או לדף הנחיתה (כדי ללמוד אם אפשר לשפר משהו, לקראת הפרסומים הבאים). אם אינכם יודעים כיצד לקרוא ולהגיב לנתוני אנליטיקס, תוכלו ללמוד זאת לעומק כאן.

בלי הפעולות האלו, שדורשות נוכחות "כאן ועכשיו" מצידנו, אנחנו מאבדים חלק עיקרי מהמידע והתובנות שנוכל להפיק. שלא לדבר על הלקוחות ששואלים שאלות ולא מקבלים תשובה (כי אנחנו בפגישה) או הדיון שמתחיל להתפתח אבל לא מתרומם כי אנחנו עסוקים מכדי שנוכל לטפח אותו.

יש בעיות אחרות, כמו תזמון שמתנגש עם אירוע תקשורתי כלשהו שגונב את הבמה. התגובה הכי פשוטה היא פוסט "בוקר טוב, איזה יום יפה היום", שמתפרסם ביום סוער וגשום או, לא עלינו, בצמוד לפיגוע או אירוע חדשותי מעציב. אבל זה יכול להיות גם משהו אחר, כמו הווידאו שהשקעתם בו כ"כ הרבה זמן וכסף, ועולה לאוויר שעתיים אחרי שפרשת אייל גולן התפוצצה (סיפור אמיתי של לקוחה שלי). בום, הלכה החשיפה ותשומת הלב.

הסיכוי הסטטיסטי שדברים כאלו ייקרו הוא די נמוך, אם הפוסט מאוזן ולא מדבר על הכאן ועכשיו, אבל זה סיכון שצריך לקחת בחשבון כאשר מתזמנים פוסטים. וחוץ מזה, אתם מכירים את מרפי - זה תמיד (תמיד!) קורה בזמן הלא נכון.

כלל ראשון בתזמון פוסט בפייסבוק: שימו לעצמכם תזכורת ביומן

בגלל הסיבות הנ"ל, ועוד כמה אחרות, הכלל הראשון בקשר לתזמון פוסטים יהיה לשים לעצמנו תזכורת ביומן. עלינו לדעת (ולקבל התראה) כאשר הפוסט עולה, כדי שנהיה זמינים למענה ולתגובות. אם זה פוסט חשוב ומשמעותי שיווקית, כדאי גם לדאוג שלא נהיה בפגישה חשובה או באמצע משהו שדורש ריכוז או זמינות, ונפנה לפוסט את מלא תשומת הלב המגיעה לו.

ברגע שאתם נוכחים ברגע הפרסום אתם יכולים למזער נזקים, לתקן טעויות וכמובן, לתת שירות מצויין ולעורר שיח סביב התגובות. זה נכון לדפים עסקיים וזה נכון כפליים לקבוצות פייסבוק. 

למתי לתזמן את הפוסטים שלי?

תזמון מייטבי לפוסטים משתנה בין עסק לעסק. יש הרבה פרמטרים שקובעים באיזו שעה טוב יותר לפרסם: זה קשור בקהל היעד, בדפוסי הצריכה שלו, בסוג ואופי השיווק, בסוג התוכן שאנו מפרסמים ובפונקציה שהוא ממלא עבור הקהל. אבל המשותף לכל העסקים ולכל המתזמנים הוא שהתהליך הזה דורש גם חשיבה מעמיקה, גם יצירתיות וגם שיטתיות והיצמדות לנתונים שמתקבלים מהשטח. 

הנה כמה דוגמאות שיבהירו את דרך החשיבה שצריכה להנחות אתכם כאשר אתם מתזמנים פוסטים לפייסבוק.

אם אני מוכר מוצרי תינוקות, אני יכול לפנות לאמהות אחרי לידה בשעות הלילה (שנחשבות מתות לרוב המפרסמים). אלו שעות שבהן הפיד די שומם, האמהות ערניות (תנחומיי) וגולשות להנאתן בפייסבוק - וזה בדיוק הזמן למשוך את תשומת ליבן. הניסיון שלי מראה, פעם אחר פעם, שקהל "שעות ההנקה" הוא מאוד אפקטיבי במכירות של מוצרי בית שקשורים לבניית "הקן" המשפחתי (nesting products, נקרא לזה). 

חשבו על המצב של הקהל שלכם בשעות ובימים השונים בשבוע. אפשר לפרסם בשעות הבוקר לקהל רענן ועירני, ובלילה לקהל קצת יותר עייף וייגע מענייני היום (ואז את אותו מוצר אני נציג מעט אחרת, לפי המצב הרגשי/פיזי של הקורא). בחופשת הקיץ הקהל שלי פנוי יותר בשעות הערב (אחרי "שעת השכבות ומלחמות האמבטיה / ארוחת הערב") ואילו ביומיום הוא יותר פנוי לקריאה ארוכה של טקסטים, למשל, בשעות הבוקר המאוחרות. 

אם הקהל שלי מורכב משכירים ואני רוצה להציע להם קורס שילמד אותם איך להפוך לעצמאיים לאט ובזהירות, אני אפרסם אותו ביום ראשון בבוקר, כשהם מגיעים למשרד ולא מאמינים שזה (שוב) קורה להם. הפוסט ישקף הזדהות עם מצבם, ויספר להם שגם אני הייתי פעם ככה, ושאפשר לגמרי אחרת. אולי אפילו אעלה תמונה מהגינה שלי, בבית הקטן והחמים שלנו בלב שמורת טבע בצפון הארץ, ואספר להם איך ברחתי מהפקקים בת"א (אלו שהם בילו בהם כמה שעות על הבוקר). אם ארצה להיות באמת אפקטיבי, אני אפרסם את הפוסט במוצאי שבת בלילה, ואספר על הדיכאון של לקום מחר בבוקר ולהתחיל להיות שכיר מבראשית. 

דמיינו את הקהל שלכם ביום ובשעה אליהם אתם מתזמנים את הפוסט. כדאי לכתוב לפרסונה שיווקית ספציפית ולא לקהל אנונימי ולא מזוהה, ועל ידי כך לדייק את התזמון. השאלות הבאות יכולות לעזור לכם לעשות זאת:

  • מה הקורא שלי עושה עכשיו? איפה הוא נמצא - בבית, במשרד, בדרכים, במקום בילוי? איזה ובאיזו פוזיציה הוא נמצא? האם הוא לבד או בלווית אנשים? איזה אנשים? מה הם עושים סביבו?
  • האם הוא במצב נעים ונינוח, או שמא הוא "על קוצים" וממהר? יש לו את כל הזמן שבעולם או שהוא צריך להזדרז לאנשהו?
  • מה הוא עשה רגע לפני שהוא קורא את הפוסט הזה? באיזו סיטואציה הוא נמצא? מה הוא יעשה רגע אחרי שיקרא אותו?
  • מה הקורא שלי מרגיש כעת? מה החוויה הפיזית שלו (קר, חם) והרגשית (עצבני, עצוב, שמח, משועשע, עייף)? 
  • מה הכי בא ללקוח שלי עכשיו? מה הוא היה רוצה שיקרה לו / ישתנה אצלו?

ועוד שאלות כיד הדמיון הטובה עליכם. אלו לא חייבות להיות תשובות מוחלטות, הן נותנות לנו קריאת כיוון של הלקוח המשוער, זה שאנחנו רוצים לזמן אל שערי העסק ושאליו אנחנו מכוונים את הכתיבה השיווקית שלנו. 

בצורה הזו אנו מבטיחים שהתזמון של הפוסט עולה בקנה אחד עם האסטרטגיה השיווקית שלנו, מעוגן במשפכים השיווקיים ונצמד לצעדים שתיארנו בתוכנית השיווקית שלנו. אם אין לכם תוכנית שיווקית או אסטרטגיה שיווקית ברורה עבור העסק שלכם, חבל אבל לא נורא, תמיד תוכלו ליצור אחת דרך הקורס שלי, הרצאות החינם או המאמרים שלי כאן באתר.

תזמון פוסטים לפי נתוני גלישה (Insights) 

אחת הדרכים הפופולריות של אנשי מקצוע בתזמון פוסטים היא לפי סקירת ביצועי עבר של הפוסטים (לשונית ה-Insights בדף העסקי שלכם). אנחנו יודעים במבט קליל איזה ימים חזקים ואילו שעות פופולריות, ועל פי רוב ננסה לכוון את הפוסטים שלנו לזמנים האלו. נכון?

לא נכון! זאת אומרת, לא תמיד.

לתזמון פוסטים לפי נתוני גלישה יש כמה יתרונות מובהקים: אנחנו מפרסמים את התוכן בשעות "בטוחות" שכבר עבדו לנו בעבר. אנחנו יודעים שיש סבירות מאוד גבוהה שהקהל שלנו זמין ונגיש, והוא עשוי להגיב יותר מאשר בזמן אחר. 

עם זאת, אם נתזמן תמיד בשעות החזקות שלנו, אנחנו כמעט בוודאות נפספס את כל שאר השעות, שבהן נוכל לפגוש - אולי וכנראה - קהל אחר, שונה מעט מזה שאנחנו רגילים אליו, או במצב רגשי/אישי/טכני שונה. נחזור לדוגמה של פוסט לאם מניקה ב-2:00 לפנות בוקר, אם נבדוק באינסייטס נראה שזו שעה מתה בד"כ. ובכל זאת, הניסיון מראה, פעם אחר פעם, שזו שעה מעולה לקידום מוצרים לאם ולתינוק שזה עתה נולד (גם פיצ'יפקעס לבית, שמיכות, תמונות וכל הדברים האלו עובדים מצויין). 

בנוסף, יש את הקטע המעצבן הזה של "נבואה שמגשימה את עצמה". אם אנחנו תמיד מפרסמים באותם ימים או/ו באותן השעות, אנחנו מנציחים דפוס צריכת תוכן שלא בהכרח נכון עבורנו ועבור הקהל.

בשורה התחתונה: חשבו לעומק וערכו ניסויים. זו העצה הגנרית הכי טובה שאפשר לתת לכל סוגייה שיווקית, הפעילו את המוח, הריצו תרגילים של דמיון מודרך, המציאו סיטואציות, הכנסו למוח של הלקוח שלכם - וצאו לשטח לבדוק את התובנות שלכם. באמצעות מעבר בין חשיבה יצירתית לבין בדיקה שיטתית של הפעילות, בין לעוף על כנפי הדמיון ואח"כ לבדוק את התוצאות בסטטיסטיקות, אנחנו לומדים איך וכיצד לתזמן בצורה נכונה ומדויקת עבור העסק הספציפי שלנו, והקהל אליו אנחנו פונים.

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים:
חובה להזין כתובת אימייל
הכתובת שהוזנה אינה חוקית