קל, פשוט וחכם: כך תשתמשו בגוגל טרנדס כדי ללמוד על טרנדים, מגמות ודפוסים בארץ ובחו"ל

גוגל טרנדס הוא כלי חינמי של גוגל, המציג את פופולריות החיפוש של מושגים שונים. המדריך הבא ילמד אתכם - דרך הדוגמה של שלושה צמחי בית פופולריים - איך משתמשים בו כדי להפיק תובנות ומסקנות על המוצרים והשירותים בעסק שלכם

גוגל טרנדס (Google Trends) הוא כלי חינמי שמראה את הפופולריות של חיפושים שונים בגוגל על פני תקופה של זמן. המשמעות היא, שניתן לראות את ההתעניינות של הקהל בנושאים מסויימים לאורך תקופות, ועל ידי כך לזהות מגמות, תופעות ודפוסים שאותם ניתן לרתום עבור העסק שלנו.

ניתן לערוך את המחקר על מגמות החיפוש לפי מדינה (כך לדוגמה, תוכלו להתמקד בישראל) או בפרישה עולמית. ההשוואה בין מדינות שונות תאפשר לנו ללמוד עוד דברים על התחום שאותו אנחנו חוקרים, ולהסיק תובנות מסקרנות ומעניינות. 

זה מאמר ארוך ומפורט, ואם אין לכם חשק לקרוא את הכל כרגע - תמיד תוכלו לקפוץ ישר לממצאים המרוכזים בסוף, או לחילופין לקרוא את הדברים החשובים שסימנתי עבורכם בצהוב בתוך המאמר :)

מדוע נשתמש בגוגל טרנדס?

  1. כדי להבין מה מעניין את הקהל (ומתי).
  2. כדי לגלות טרנדים המתרחשים בישראל ובעולם ו'לתפוס עליהם גל' בשיווק ובפעילות העסקית שלנו. 
  3. כדי לזהות דפוסים בשימוש (לדוגמה: באילו חודשים בשנה אנשים מחפשים את המוצר שלנו יותר מאחרים).
  4. כדי לזהות הבדלים בין איזורים גיאוגרפיים שונים.
  5. לצורכי מחקר מפורטים וספציפיים, כחלק מגיבוש האסטרטגיה השיווקית הרחבה לעסק שלנו.

היתרון הגדול - זה הרבה יותר קל מכפי שאתם חושבים :)

במאמר הזה אסביר איך לערוך מחקר קצר בגוגל טרנדס, ולהפיק ממנו תובנות מעמיקות עבור העסק שלנו. בחרתי להדגים את התהליך דרך עולם צמחי הבית, כדי שתוכלו לראות איך לעבוד עם הכלי הזה ולדייק אותו לצרכים שלכם.

א. בחירת מושגי החיפוש

נניח שיש לי משתלה ואני מעוניין לבדוק את התיאוריה שאומרת שבעקבות משבר הקורונה אנשים נמצאים יותר זמן בבית ולכן יחפשו מידע על צמחי בית (רכישת צמחים, מידע על גידול וטיפול בצמחים וכדומה).

לשם כך, בחרתי בשמות של שלושה צמחי בית פופולריים  - Alocasia, Pothos, Monstera. בחרתי בשמות הנפוצים של הצמחים כפי שמשתמשת בהם קהילת החובבים.

אתם צריכים לחפש, כמובן, את המוצרים/שירותים שלכם או את הנושאים שאותם תרצו לחקור, בהתאם למה שהעסק שלכם מציע.

ב. בחירת טווח הזמנים

בחרתי להתמקד בשתי תקופות זמן: 

  1. חמש השנים האחרונות - בפרק זמן של 5 שנים ניתן לראות מגמות משמעותיות ודפוסים חברתיים / תרבותיים (בין היתר) עמוקים ביותר.
  2. עניין אותי במיוחד לראות האם יהיה שינוי בחיפושים בין 2019 ל-2020 ובאיזה אופן (שנת 2020 נפתחה עם משבר הקורונה והסגרים בעולם).

בבחירה ב-5 שנים תוכלו לראות את המגמות גם בשנה-שנתיים האחרונות. לכן, כדאי תמיד להתחיל בחיפוש של 5 שנים ולצמצם לפי הצורך.

ג. בחירת המיקום הגיאוגרפי

גוגל טרנדס מאפשר לנו לחפש בכל העולם או לפי מדינות. לשם ההדגמה, בחרתי בהשוואה בין שתי מדינות - ארצות-הברית מול ניו-זילנד. המטרה היא להראות לכם כיצד דפוסים סוציולוגיים משתנים ממדינה למדינה, ואיך תופעות חברתיות יכולות "לנדוד" ולהגיע בעיכוב למדינות מסויימות (לדוגמה, ישראל, ובמקרה שלנו, ניו-זילנד). 

בחרתי בארה"ב וניו-זילנד משום שבשני המקומות הייתה מדיניות covid שונה לגמרי. בניו-זילנד הוטל סגר מיידי והושגה השתלטות מהירה על הנגיף כבר בתחילת 2020 מבלי שיהיו במדינה סגרים משמעותיים, לעומת ארה"ב שם היו מספר סגרים והגבלות תנועה ויציאה מהבית כבר בפתיחת המשבר. 

אם ההשערה שלי נכונה, ואכן יש קשר בין הקורונה לבין ההתעניינות בצמחי בית - אנחנו אמורים לראות אותו בצורה יותר דרמטית בניו-זילנד.

במאמר מוסגר, עכשיו אני מניח שאתם מתחילים להבין כמה החיבור בין סוציולוגיה לנתונים מרתק ועמוק. זה יסביר לכם גם מדוע עשיתי תואר שני במחקר התרבות, ותואר שני נוסף במדעי המידע, ולמה הדוקטורט שלי עוסק בחקר מידע והתנהגות, לסירוגין. החיבור בין השניים עושה קסמים.

במחקר שאתם עורכים, בחרו את המדינות שבהן העסק שלכם משווק. כדאי לבחור עוד מדינה או שתיים, כדי להבין איך השוק שם עובד. לדוגמה, אם אתם משווקים בישראל וארה"ב, תוכלו להוסיף למחקר גם את צרפת ויפן. 

נבצע את החיפוש בגוגל טרנדס, ונפנה לניתוח הנתונים.

ד. ניתוח הנתונים

נתבונן בנתונים של 5 השנים האחרונות (הכוללים את חלון הזמן של 2019/20) בעבור כל מדינה. בואו ונתחיל עם ארצות-הברית:

Google trends (2021). Alocasia VS Pothos VS Monstera. Past 5 Years. United-states.

בארצות-הברית ניתן לראות עליה משמעותית בחיפושים אחר 3 צמחי הבית בתחילת שנת 2020. נקודת השיא בחיפושים הייתה באוגוסט 2020 ולאחריה נרשמה ירידה בחיפושים עד לינואר 2021, אז החלה שוב עליה בשיעורי החיפושים עבור שלושת צמחי הבית. להערכתי אפשר לתלות את הירידה (כמו גם ההתאוששות) במספר סיבות כמו הקלות בסגרים לקראת ספטמבר 2020, שינויי מזג האוויר שהובילו לפחות רכישות של צמחי בית ועוד. הפערים המשמעותיים ביותר נרשמו אצל הפותוס והמונסטרה (בשיעור דומה).

עוד דבר שנוכל לשים אליו לב כבר בחיפוש הפשוט הזה, הוא שההתעניינות בצמחי בית החלה עוד לפני פרוץ משבר הקורונה. למעשה, כל נושא צמחי הבית נמצא בעליה מתמדת על-פי נתוני גוגל טרנדס - אך מאז תחילת 2020 העליה היא גדולה ומהירה ביותר ומספר החיפושים הממוצע גבוה בהרבה מזה שהיה לפני.

הפותוס והמונסטרה הרבה יותר פופולריים בארה"ב מהאלוקסיה, כשהם ממש צמודים בחיפושים. אפשר (אולי) להסביר זאת בכך שאלוקסיה היא צמח קשה לגידול, אבל ייתכנו גם הסברים אחרים כמו זמינות לצרכן, מגבלות ייבוא/ייצוא, מחלות וכדומה. גוגל טרנדס מציג את המגמות, אך כדי להסביר אותן נדרש (מן הסתם) מחקר מעמיק הרבה יותר המשתמש בכלים שונים ומגוונים.

כעת נפנה לבדיקת הגרף הזהה בניו-זילנד:

 

Google trends (2021). Alocasia VS Pothos VS Monstera. Past 5 Years. New Zealand.

לעומת הגרף בארצות-הברית, בניו זילנד נמצא גרף שונה והרבה פחות מובהק. בדומה לארה"ב, גם בניו-זילנד נרשמה עליה בחיפושים עבור 3 צמחי הבית שנבדקו, כאשר גם כאן המונסטרה מובילה וזוכה לפופולריות גבוהה ביותר.

בניגוד לארה"ב, בניו זילנד דפוס החיפוש עבור כל אחד מהצמחים שונה ואין קורלציה מובהקת. מעניין לראות שגם כאן המונסטרה זוכה לפופולריות (הפעם בינואר) ואז לנפילה תלולה שממשיכה עד להתאוששות בחיפושים בחודש מאי. בניגוד לארה"ב, בניו-זילנד הפותוס לא מתקרב לפופולריות של המונסטרה וההתעניינות בו (כפי שמיוצגת בנתוני גוגל טרנדס) נמוכה בהרבה.

ה. השוואה

עד כה עסקנו בבדיקת המגמה בחיפושים לגבי כל אחד מהמושגים שמעניין אותנו לבדוק. שלב זה מאפשר לנו לקבל תובנות עמוקות ומשמעותיות, לזהות מוצרים פופולריים יותר מאחרים, וללמוד על האופן שבו השוק שבו אנחנו פועלים מתפקד - בין אם בישראל ובין אם במדינות אחרות אליהן אנחנו משווקים או מהן אנחנו רוצים ללמוד. פעמים רבות טרנדים מתחילים במדינה אחת ואז נודדים למדינה אחרת, בעיקר ממדינות המערב (ובראשן ארה"ב) לישראל, ולכן כדאי לנו לדעת מה קורה גם במדינות אחרות בפלנטה. 

בשלב הבא נתחיל להצליב בין המידעים השונים לגבי כל תקופה, מדינה וביטוי חיפוש. 

למשל, אם נחזור לדוגמה של צמחי הבית, נראה בקלות שקיימים הבדלים בדפוסי החיפוש עבור 3 צמחי הבית שבחרתי בין ארצות-הברית לניו זילנד, ובפרט בתקופה שבין 2019 ל-2020 (כולל). בואו נסכם את הממצאים שלנו:

  • מאז תקופת הקורונה חלה עליה (חדה) במספר החיפושים לצמחי בית. נוכל לייחס את העליה להטלת סגרים, רצונם של אנשים לשפר את סביבת החיים שלהם וחיפוש אחר תחושת טבע או אפילו עיסוקים למלא בהם את הזמן האישי והמשפחתי הפנוי.
  • בנוסף, ניתן לראות מתוך התבוננות ב-5 השנים האחרונות, שהחיפושים אחר צמחי בית נמצאים בעליה הדרגתית מתמשכת, ונראה כי העניין בצמחי בית בשתי המדינות הולך וגובר גם בלי קשר לקורונה.
  • עוד למדנו שהמונסטרה היא הצמח הפופולרי ביותר בחיפושים, מה שלא מפתיע בהתחשב בזה שזה צמח מאוד אינסטוש-ready: הוא מצטלם נהדר ומאוד פופולרי ברשת החברתית הוויזואלית. זו רק השערה, אבל נראה לי שנוכל למצוא קורלציות מאוד מובהקות בין חיפושי מידע בגוגל לבין מספר התמונות של צמחי בית שאנשים מעלים לרשתות החברתיות, קשר בין צילומי משפיענים לביקושים לצמחים ועוד. עוד הסבר (מלבד משפיענים ופעילות בסושיאל ההופכים את הצמח לפופולרי) הוא הקושי לגדל אותו, בניגוד לפותוס שהוא פחות או יותר "שגר ושכח" (קפצו לראות את הצמחים המפוארים ברקע של הקורסים שלי!).

 

לסיכום:

גוגל טרנדס מאפשר לקבל תמונה רוחבית על נפחי חיפושים ולשקף את העניין של הציבור הרחב במדינות שונות במונחים הנבדקים. הכלי מצויין כדי לזהות מגמות, דפוסי עניין וצריכה של מוצרים ושירותים. הוא יכול לאפשר לנו להשוות בין מושגים שונים ולבחון את ההבדלים בפופולריות שלהם עם הזמן.

כאנקדוטה קטנה, אספר לכם שהיום, כחלק מהכנת המאמר הזה, גיליתי שכורכום פופולרי פי 2 יותר מפפריקה בחיפושים בישראל. איך תצליחו להסביר את המגמה הזו? האם זה אומר שכורכום פשוט יותר פופולרי? אולי דווקא ההיפך הוא הנכון - אנשים אוהבים ורגילים להשתמש בפפריקה, אבל לא בטוחים איך להשתמש בכורכום ולכן פונים לגוגל בבקשה לעזרה? או שמא יש לכורכום שימוש אחר שמשנה את דפוסי החיפוש - כמו למשל חיפושים לשימושים ברפואה המשלימה כמו שציינו החבר'ה החכמים בקהילה שלי - אסטרטגיה שיווקית בכיף.

כך שמלבד כלי מחקר כמותי, גוגל טרנדס הוא גם כלי מצויין לתרגול חשיבה יצירתית. שלא לדבר על כך שהנתונים שתאספו יכולים להיות נושאי שיחה מלבבים לשבירת הקרח באירועים חברתיים בלתי-נסבלים ומפגשים עם אנשים משעממים. 

עם זאת, חשוב להיזהר מפני קורלציות שגויות והסקת מסקנות: בעוד שהכלי מציג בפנינו מידע על אודות נפחי החיפוש, הוא לא יודע להסביר את השינויים ולא מזהה/מסמן קשרים ביניהם. כדי להבין באמת את הדפוס, נדרש שימוש בכלים מתקדמים ומעמיקים יותר (סקרים, שאלונים, ראיונות, נתוני אנליטיקס, כריית מידע וכדומה) כדי לבחון קורלציות או אפילו סיבתיות (באמצעות ניסויים ושות').

ועכשיו, כל מה שנשאר לכם לעשות הוא לקפוץ לגוגל טרנדס ולערוך את החיפושים שלכם :) ואתם מוזמנים גם להצטרף לקהילה שלי בפייסבוק - אסטרטגיה שיווקית בכיף - שם תמצאו תוכן מקורי, מאמרים, הדרכות וידע מדויק ואמין ממקורות מוסמכים. אתם יכולים גם להירשם (בחינם) לקורס השיווק שלי, כדי ללמוד לשווק בצורה מקצועית ואפקטיבית, ואפילו בכיף.

 

קישורים לשאילתות החיפוש שביצעתי:

Google trends (2021). Alocasia VS Pothos VS Monstera. Past 5 Years. United-states. https://trends.google.com/trends/explore?date=today%205-y&geo=US&q=Alocasia,Pothos,Monstera

Google trends (2021). Alocasia VS Pothos VS Monstera. Past 5 Years. New Zealand. https://trends.google.com/trends/explore?date=today%205-y&geo=NZ&q=Alocasia,Pothos,Monstera

Google trends (2021). Alocasia VS Pothos VS Monstera. 1/1/2019-31/12/2020. New Zealand. https://trends.google.com/trends/explore?date=2019-01-01%202020-12-31&geo=NZ&q=Alocasia,Pothos,Monstera

Google trends (2021). Alocasia VS Pothos VS Monstera. 1/1/2019-31/12/2020. United States. https://trends.google.com/trends/explore?date=2019-01-01%202020-12-31&geo=US&q=Alocasia,Pothos,Monstera

 

DMCA.com Protection Status
הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: