עסק אלטרנטיבי: דגשים והמלצות לעסקים ומטפלים ברפואה משלימה ואלטרנטיבית
ניהול עסק אלטרנטיבי כולל היבטים מורכבים שנובעים מהתחרות בשוק, והקושי של מטפלים להתבלט ולצבור אמינות וחשיפה בתחום שהוא פרוץ לכל עבר ובלתי ממוסד בחלקו הגדול. אם אתם מטפלים אלטרנטיביים או עוסקים במתן שירות בתחום הרפואה המשלימה, המאמר הזה יעזור לכם לעשות קצת סדר בעסק ולשפר את הביצועים
לאחר שפרסמתי כאן מאמר על איך להפוך את הכישרון שלכם לתת עצות למקצוע, פנו אלי שלושה מטפלים אלטרנטיביים וביקשו ממני לכתוב מאמר דומה על טיפול אלטרנטיבי ורפואה משלימה. אני שמח להרים את הכפפה, ולהציע מספר דגשים והמלצות על סמך הניסיון שלי בליווי וייעוץ לאנשי מקצוע בתחום, חלקם מהמובילים בארץ בתחומם, ואחרים, נהדרים לא פחות, עושים את צעדיהם הראשונים בשדה הטיפולים המשלימים.
כשאני כותב על "מקצועות הטיפול האלטרנטיביים", אני מתכוון לכל השדה הרחב והמסקרן של עסקים שמציעים סוגים שונים של שירותים, שיטות וטכניקות לריפוי גוף ונפש גם יחד. בין אם מדובר במקצועות "ממוסדים" יחסית ובין אם בתחומים יותר רוחניים ואפילו מיסטיים, כולם בסופו של דבר עוסקים בהגשת שירות בתחום מאוד רגיש מאוד עמוק עבור המטופלים. עקב כך, מטפלים צריכים להיות מודעים מאוד ליחסים שהם יוצרים עם הלקוחות שלהם ולאקלים שבו פועל העסק.
זאת ועוד, מאחר ומדובר בתחום לא מפוקח ולא מוסדר, הוא גם מאוד עמוס במטפלים (בהתאמה). לכן המאמץ הבידולי והשיווקי של מטפלים רבים אינו פשוט כלל, והוא מצריך התמודדות עם אתגרים ותחרות אינטנסיבית מאוד בזירה.
המאמר הזה לא עוסק בשיווק עסק אלטרנטיבי, אלא בהיבטים היותר פרקטיים ו"עסקיים" (אבל חשובים ולא משעממים) שיכולים לעזור להקים עסק יעיל, בטוח וטוב יותר. בחלקם, הטיפים כאן מתייחסים לסוגיות שיווקיות וכאלו שיניבו תנועה ועליה במכירות, אבל, כאמור, הדגש הוא דווקא על עקרונות הליבה העסקיים.
המלצות לגבי מקום הטיפול
מטפלים רבים מציעים טיפולי רפואה משלימה בקליניקה פרטית (בבעלותם או בשכירות קבועה, יומית או שעתית). אחרים יוצרים חדר בביתם ומייעדים אותו לטיפולים, ויש כאלו שמקבלים את הלקוחות בביתם, בחלל ציבורי שמשנה – לזמן הטיפול – את ייעודו (למשל, מיטת טיפולים מתקפלת בסלון). האופציה השלישית היא טיפול אצל הלקוח (בבית או אפילו בבית העסק). יש כאלו שמשלבים בין מקומות הטיפול השונים ונעים ביניהם לפי הצורך ובקשת הלקוחות.
בכל דרך שבה אתם פועלים, עליכם ליצור חלל נעים ככל האפשר, מזמין ונוח. אם העסק פועל בבית שלכם, דאגו להפרדה מוחלטת בין חלקי הבית לעסק, בפרט כאשר יש אנשים נוספים שנוכחותם עשויה להביך או להפריע למטופל (ילדים ומבוגרים כאחד). הגעתי פעם לפגישה אצל מטפל שיש לו קליניקה (מקסימה) בביתו, ולא יכולתי להתעלם מריחות הטיגון שהיו בבית. הוא אמנם פתח את החלונות כדי לאוורר, אבל מעטים האנשים שיאהבו לעבור דיקור ולצאת בסופו עם ריח של שניצל.
אם אתם מחזיקים במקום משלכם, תוכלו לשקול להשכיר את המקום בשעות שהעסק אינו פעיל. אתם יכולים ליצור שיתוף פעולה עם מטפלים אחרים שיזדקקו לחלל, או עם עסקים מסוג שונה, שארגון המקום מתאים לצרכים שלהם. ניתן לגבות תשלום עבור השכרת המקום, השתתפות בהוצאות, ובמידה ומדובר בהסכם ארוך טווח, אפשר לדבר גם על תשלום על עיצוב המקום וארגונו.
הציבו בקליניקה חומר פרסומי ותנו הנחות חבר
יש לדאוג לשילוט מתאים וחומר שיווקי מודפס ללקוחות שיגיעו למקום, בין אם אליכם ובין אם למטפלים אחרים להם אתם משכירים את המקום. בכלל, כדאי שהמטופלים שלכם יוכלו לקחת חומרים שיווקיים מעניינים, כמו חוברות, מגנטים איכותיים וכרטיסי ביקור אותם יוכלו לחלק לחבריהם (כדאי לעודד את זה, ע"י מתן הנחה לשני הצדדים במקרה של 'חבר מביא חבר'). תוכלו לקרוא על קידום מפה לאוזן במאמר הזה.
הרחיבו את המודל העסקי שלכם
יועצים עסקיים אוהבים לדבר על "הרחבת מודל עסקי". חלקנו, לפחות. זהו השלב שבו אנחנו שואלים את עצמנו (ואת הלקוח) מה עוד הוא יכול לעשות עם הכישורים שלו והמשאבים שלו, כדי להגדיל את הרווחים ולעשות יותר כסף. במקרה של מטפלים אלטרנטיביים, השמים הם הגבול. אפשר למכור מוצרים (שאתם רוכשים או מייצרים בעצמכם), אפשר למכור חבילות טיפולים, ספרים, חוברות מידע, חבילות ליווי מחוץ לשעות הטיפול (בסקייפ, טלפון, פייסבוק, או אפילו במייל ובווטסאפ), לצלם קורס וידאו ולמכור אותו באתר שלכם (או להשתמש בו ככלי שיווקי), להעביר סדנאות, מפגשים חברתיים, חוגי בית. בקיצור, ככל שאתם והיועץ שלכם יצירתיים יותר, כך תוכלו למצוא יותר רעיונות שיתאימו בדיוק לכישרון שלכם, ותוכלו להגדיל את הביטחון העסקי ואת רמת ההכנסות.
שיתופי פעולה
הזכרתי כבר קודם את שיתופי הפעולה, שכשלעצמם מהווים מרכיב חשוב בכל עסק, גם בתחום הטיפולים האלטרנטיביים. צרו קשר עם מטפלים מתחומים שונים משלכם והציעו להם שיתוף פעולה בדמות שיתוף בלקוחות ומתעניינים. לקוח לא מתאים לשיטת הטיפול שלכם? הפנו אותו לאיש מקצוע אחר, וכך תרוויחו פעמיים כשתעזרו לשני הצדדים. אתם עמוסים? הפנו את הלקוח למטפל אחר ואולי הוא יחזיר לכם טובה כשהלו"ז שלכם יתרוקן. אפשר וכדאי ליצור קשרים עם מטפלים בתחום הטיפול שלכם במקומות שונים בארץ, וכך תוכלו לומר ללקוח שאמנם אינכם מגיעים לאילת, אבל יש לכם המלצה מצויינת בשבילו על מטפל/ת מקומי/ת. זה נהדר לקארמה ולביסוס יחסים עסקיים וגם אישיים.
ביטוח אחריות מקצועית
חשוב לדאוג לביטוח – יש להפעיל ביטוח אחריות מקצועית לפי סוג הטיפול שאתם מעניקים והיקפי הטיפולים. אל תפספסו את הנקודה הקריטית הזו: הסיכון הטמון בפעילות ללא ביטוח מיותר, משום שעלות הביטוח שולית יחסית, בפרט נוכח הכיסוי שהיא נותנת לכם.
לרוב חברות הביטוח צפויה להיות בעיה עם מטפלים שאינם מוסמכים או כאלו שקיבלו הסמכות מגופים לא מוכרים. במקרה כזה, ניתן לבקש חריגה בפוליסה וליצור ביטוח מסוג אחר, בהקשר הזה חשוב להתייעץ עם סוכן ביטוח מקצועי שאתם סומכים עליו, ושיש לו ניסיון בעבודה מול מטפלים.
הצהרת מטפל והגבלת אחריות
מומלץ לכלול כבר בשיחת ההקדמה עם הלקוחות והמתעניינים מספר אזהרות והתניות, לצורך הגבלת אחריות, וכן למסור מידע מקיף על הטיפול, השיטות בו והכשרתו של המטפל. זה נועד כדי לתת ללקוח תמונה מלאה של השירות שהוא רוכש מכם, לוודא שלא תהיינה אי-הבנות מיותרות, וגם כדי למזער סיכונים מפני תביעות, טענות ודרישות מצד לקוחות בעתיד. בנושאים רפואיים (וכאן אני ממליץ להיעזר עם עו"ד מתמחה לעניין) יש להחתים את הלקוחות על מסמך ויתור מקדים לטיפול, כבר למן ההתחלה וטרם התחלתם בטיפול עצמו.
בשורה התחתונה, ייעוץ לעסק אלטרנטיבי אינו שונה מייעוץ עסקי רגיל, אבל יש בו כמה היבטים מורכבים שנובעים מהתחרות בשוק, והקושי של מטפלים להתלבט ולצבור אמינות וחשיפה. בעוד שרבים מהמטפלים עוסקים בעיקר בשיווק ויצירת נוכחות, הם לפעמים מפספסים לגמרי את מודלי הליבה של העסק ומחמיצים הזדמנויות עומק להתפתחות וגדילה.
אני ממליץ שלפני שאתם יוצאים לתהליכי שיווק וקידום, תבדקו לעומק – לבד או עם איש מקצוע – את תשתיות העסק שלכם, תבססו אותן, ותיצרו את משפכי המכירות המתאימים. באופן הזה השיווק שלכם יהיה אפקטיבי יותר, ותהיה ערוכים לקלוט ולהגדיל את מעגל הלקוחות החדש והמתרחב שלכם בצורה כלכלית ורווחית. גם כאן, כמו בכל העסקים (וכמעט בכל התחומים בחיינו), סבלנות היא מעלה חשובה שיש ללמוד וליישם.