שיווק בפייסבוק למתחילים: כל מה שצריך לדעת לפני שמתחילים לשווק

שיווק בפייסבוק הוא לא עניין מורכב, אבל כדי לעשות אותו נכון, יש דברים שכדאי לדעת לפני שיוצאים לדרך. המדריך הבא יעזור לכם בצעדים הראשונים שלכם בשיווק ברשת החברתית הפופולרית והחזקה בישראל (וגם יחסוך לכם צרות ובעיות)

אחח, פייסבוק פייסבוק, אחד מהמקורות המשמעותיים ביותר לשינויים חברתיים בעשורים האחרונים, מקור אינסופי של ידע ואפשרות להתחבר עם אנשים אבל גם המסיח הגדול ביותר מאז המצאת הטלוויזיה ומקור שופע לתמונות של תינוקות של חברים (ו"חברים"), שלא לדבר על סרטונים משעשעים של חתולים. במקביל, זו גם פלטפורמה נהדרת לשיווק ומכירות – כפי שאתם בטח יודעים או שומעים מאנשים שסביבכם – והגיע הזמן שתתחילו להתייחס אליה ברצינות במטרה לקדם ולשווק את העסק שלכם אונליין.

קודם כל – למי זה לא מתאים?

שיווק זה משהו שאני אישית מוצא כמעניין, אבל מניסיוני הרב עם בעלי עסקים קטנים, הם לא אוהבים את העבודה על השיווק של העסק ומרגישים שעדיף להם להקדיש את הזמן שלהם לבניית העסק, וחיים עם איזושהי סתירה פנימית שמצד אחד יודעת שחיבים לבצע פעולות שיווק ומצד שני אומרת "אנשים יגלו אותי כי אני נורא מוכשר/ת". צר לי להיות קול ההגיון המציק אבל חוץ מבמקרים ממש ממש יוצאי דופן זה לא עובד ככה – יש להקדיש זמן ומשאבים בשביל לקדם את העסק. ואם באמת במשאבים עסקינן, אחד הדברים הכי חשובים שעסק יכול וצריך לעשות זה להבין איפה לרכז את המאמצים שלו, על אחת כמה וכמה אם זה עסק קטן או בתחילת דרכו שאין לו הרבה זמן וכסף להשקיע בשיווק. נכון, זה נראה שזה משהו ש"פשוט חייבים לעשות" וכנראה שתפתחו עמוד עסקי בפייסבוק עוד לפני שתלכו לפתוח תיק במס הכנסה אבל מי אמר שאתה חייבים לעשות משהו? ("ואם יגידו לכם לקפוץ מהגג?" ציפי כהן, מורה ללשון).

לכן, האני מאמין שלי הוא שפייסבוק יכולה להיות פלטפורמה מצויינת לקידום העסק אבל לא לכל אחד. למעשה לא קיימת שום פלטפורמה שתתאים לכולם – צריך לבחון מצד אחד מה הצרכים שלכם, המשאבים שלכם והיכולות שלכם ובמידה מסויימת מה החשק שלכם, ומצד שני מה הלקוחות שלכם מחפשים ואיפה. אני אתן דוגמא – עם כל הכבוד ל"מוסך שימעון ובניו" אני לא אעקוב אחרי עמוד פייסבוק עם 130 לייקים שכולם מורכבים מחברי משפחה ומספר מצומצם של לקוחות שהתוכן היחידי שהוא מספק לי זה לינקים לכתבות על תקלות של רכבים שונים ואיך צריך לתקן אותן ועל כל פוסט יש תגובה "שמעון המלך" של אותו בן אדם.

לעומת זאת אם העסק היה "קונדיטורית שמעון ובניו" שהיו מעלים תמונות של המאפים, מתכונים, וידאוים של סודות וטיפים מעולם האפיה וסיפורים מצחיקים של לקוחות אז סיכוי גבוה מאוד שהייתי עושה לייק לעמוד ואפילו מפיץ אותו בין החברים שלי. כנ"ל לגבי המוסך, שיכול לתת לנו טיפים לתיקון עצמי של בעיות פשוטות ברכב, רעיונות לשדרוגים ושמירה על הרכב שלנו, בטיחות ועוד.

בתמצית – אם לעסק שלכם אין דרך לייצר תוכן שיעניין את הלקוחות שלכם או אין לכם זמן להשקיע בזה, עדיף שלא לפתוח עמוד פייסבוק. אם כבר החלטת שזה מה שמתאים לעסק שלכם אז תקגישו לזה מחשבה ומאמץ ואני משוכנע שהמאמצים ישאו פרי.

מתאים לי, מה עכשיו?

אז החלטתם שאתם רוצים לפתוח עמוד פייסבוק ויש לכם קונספט מעניין ורעיונות לכמה תכנים ראשונים שתוכלו להעלות שם. מעולה, זה השלב שבו מתחילים לשבת קצת על התחת וללמוד כמה דברים. אני מבטיח לכם, זה ממש לא כזה נורא או מפחיד כמו שנראה לכם, ואין שום צורך ללכת לעבור "הסמכה" באיזה בית ספר או מכללה או קורס חד יומי ש"ילמד אתכם את כל הסודות לשיווק בפייסבוק". עם מספיק סבלנות תוכלו ללמוד את הרוב בעצמכם ואם אתם נתקלים בקשיים תמיד ניתן לפנות למישהו מקצועי שיתן לכם תמיכה נקודתית – זה יהיה הרבה יותר משתלם מאותו קורס. אם אין לכם סבלנות ללמוד? עדיף שפשוט תעבירו את המושכות למישהו מקצועי שיעשה את זה בשבילכם, כי קורס על שיווק בפייסבוק לא יגרום לכם להיות בעלי יותר סבלנות לשיווק בפייסבוק.

עכשיו לתכלס. המדריך מיועד למתחילים – אנשים בלי רקע קודם בשיווק בפייסבוק ומעוניינים להרחיב את הידע שלהם בתחום בעזרת מקורות קלים להבנה ונוחים למשתמש. התכנים שאספתי פה הם חלקם בעברים וחלקם באנגלית. השתדלתי לאסוף לכם כמה שיותר מידע רלוונטי בתחום בעברית אבל למרות שפייסבוק מאוד חזק בארץ כמות התוכן המקצועי בתחום הוא די מוגבל. אם אתם באמת רוצים ללמוד דברים ברמה יותר גבוהה אין לחמוק מזה – תהיו חייבים לקרוא תכנים באנגלית.

שיווק בפייסבוק למתחילים

נקודת פתיחה טובה תהיה המאמר הזה, שהוא אמנם באנגלית אבל אל תתנו לזה להפחיד אתכם. זה מאמר מאוד מקיף שמדבר על מדיה חברתית בכלל ולא רק פייסבוק, ומכיל הרבה מאוד הפניות למקורות מידע נוספים שיעזור לכם לעשות סדר בראש בנוגע למה צריך לעשות ואיפה להתחיל. 

הקמת עמוד פייסבוק – טכנית

אמנם המצגת הזאת ישנה יחסית וכנראה שיש כמה שינויים שעברו על המערכת מאז שהיא נוצרה אבל הבסיס נשאר אותו בסיס ויעזור לכם למנוע כמה טעויות של טירונים לפני שאתם מקימים עמוד פייסבוק חדש לעסק שלכם. על מנת להשלים את ההבנה שלכם לגבי העמוד העסקי מומלץ גם לעבור על המצגת הזאת שמסבירה את כל ההגדרות שיש בעמוד עסקי ומה המשמעות שלהן.

ניתוח קהל היעד

בכל מה שקשור לשיווק – אין טעם ליצור תוכן סתם לצורך יצירת התוכן. אם התוכן שיצרתם לא עונה על השאלות ו/או הצרכים של קהל היעד שלכם הוא יהיה בזבוז מוחלט של זמן. הלקוחות הקיימים לא יעשו לייק לעמוד או לפוסטים ולקוחות פוטנציאלים לא יעניין אותם בכלל לשמוע את מה שיש לכם להגיד להם, אפילו אם במפגש אישי אתם מאגר ידע בלתי נדלה בתחום שלכם. לכן נקודת ההתחלה היא להבין מי קהל היעד ואיך להתאים להם את המסר.

כאן תוכלו למצוא מאמר מצויין שיעזור לכם להתניע את התהליך הראשוני של מחקר שוק. אמנם חלק מהמסך הוא ברמת קושי בינונית אבל תוכלו להפיק ממנו הרבה מידע שממנו תוכלו להתחיל לחקור הלאה. תוכלו להעזר גם באינפוגרפיקה הקצרה הזאת כדי לקבל כיוון כללי של איך נראים הגולשים בפייסבוק בישראל, וברחבי הרשת יש אינספור מקורות מידע על הפרישה הדמוגרפית של משתמשי פייסבוק במדינות שונות בעולם.

תמונות

העולם הופך להיות יותר ויותר ויזואלי וכתוצאה מכך הפכנו להיות מכורים לתמונות. להרבה אנשים אין סבלנות לקרוא טקסט שעולה על 2 פסקאות, בטח בפייסבוק, מה שאומר שאנחנו צריכים להקדיש זמן ליצירת תוכן איכותי שלרוב יכיל גם תמונות. כשיש לכל אחד היום מצלמה בכיס עם עשרות אפליקציות שמנסות להפוך את התמונה שלכם ללהיט ויראלי אפשר לייצר תמונות יפות ומעוררות אנגייג'מנט די בקלות. אבל מה קורה אם אין לכם ניסיון בצילום? מה קורה אם אתם לא טכנולוגיים? מה קורה אם העסק שלכם מדבר על עולם תוכן שקשה לצלם בו תמונות?

במקרה כזה הרבה אנשים פונים לגוגל ומחפשים תמונות רלוונטיות ומעלים לאתר, לפייסבוק וכו. זו טעות חמורה!! לתמונות יש זכויות יוצרים ובישראל קל מאוד לתבוע על זכויות יוצרים ללא הוכחת נזק מצד התובע מה שיכול אפילו למוטט עסק קטן שכל מה שהוא עשה זה להעלות תמונה יפה ללא רשות היוצרים לעמוד הפייסבוק שלו.

לשם כך יש 2 פתרונות – תמונות בתשלום ותמונות חינמיות שאושרו לשימוש חינמי ומסחרי. יש להדגיש – תמונות חינמיות לא תמיד מאושרות לשימוש מסחרי. בכל מה שקשור לזכויות יוצרים חשוב לקרוא את האותיות הקטנות!

תמונות בתשלום יהיה לכם די קל למצוא, אבל כמו הרבה עסקים קטנים ההוצאה על תמונות ברמה גבוהה היא לא בראש סדר העדיפויות שלכם כי העלות מהר מאוד מצטברת לסכומי כסף גדולים. הטריק האמיתי הוא למצוא תמונות שהן גם איכותיות גם רלוונטיות גם חינמיות וגם מאושרות לשימוש מסחרי.

לשם כך תוכלו להעזר במדריך הזה שיסביר לכם על הרמות השונות של זכויות היוצרים והרשיונות הנלווים אליהם וגם יפנה אתכם להרבה מאוד אתרי תמונות לשימוש חינמי.

גדלי תמונות

אתם בטח רגילים להשתמש בפייסבוק בחשבון הפרטי שלכם ומעלים לא מעט תמונות, אבל כנראה שאתם לא מקדישים יותר מדי זמן לגודל ולאיכות שלהן כי זה לא באמת כזה חשוב, אך בעסק שלכם אתם מעוניינים לשדר תדמית כמה שיותר מקצועית עם תמונות מסודרות, איכותיות שנראות כמה שיותר נעימות לעין. אז אחרי שמצאתם תמונות חינמיות מהממות וברשיון המתאים הגיע הזמן להעלות אותן לעמוד העסקי. אמה מה? אחרי שתתעסקו עם פייסבוק מספיק זמן תבינו שיש למערכת הזאת קריזות ולכל סוג פוסט יש את הגדלים שלו על מנת שהתמונה תראה באופן אופטימלי בכל המכשירים ובכל המיקומים (בצד, בניוז פיד, בדסקטופ, במובייל וכו').

הנה רשימה מעודכנת של גדלי התמונות השונים בפייסבוק וכמות הטקסט המתאימה לכל סוג בכדי שלא יעלם תחת "קרא עוד". חשוב שמדי פעם תתעדכנו בנושא כי כל הזמן יש שינויים.

מדריכים נוספים

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: