למכור באיביי בקלות: המדריך ליצירת דף מוצר מנצח ב-eBay
איך ליצור דף מוצר מוצלח לשיפור אחוז ההמרה באיביי בקלות ובמהירות? הנה רשימת העקרונות היסודיים לניסוח דף מוצר איכותי, וכמה כלים נחמדים שיעזרו לכם לדייק את הכיתובים ואת התכנים, ולהתאים את הטקסטים ליעדי המכירה
מסחר אלקטרוני הוא תחום מלהיב ומרתק, שנוגע במגוון רחב של תחומי ידע ומומחיות: ניתוח סטטיסטיקות, מחקר Big Data, התנהגות צרכנים וגולשים, ואפילו פסיכולוגיה וסוציולוגיה. הוא נוגע בתחומים כמו כתיבה שיווקית, צילום מוצר, זיהוי טרנדים ומגמות בשוק, בניית מותג ויצירת קשרים הדוקים עם קהל הקונים הפוטנציאלי. אני חושב שהגעתי אליו בזכות העובדה שהוא משיק לעיסוק האקדמי שלי – במחקר התרבות והתנהגות אנושית – וגם לחיבה שלי לכל מה שקשור בעסקים, מסחר, הזדמנויות, וגם קצת מתמטיקה וסטטיסטיקה. אני לא מכיר הרבה עיסוקים שמשלבים כ"כ הרבה תחומי ידע, שכל אחד מהם הוא עולם שלם ונהדר של למידה והתנסות בשטח. בקיצור: כיף גדול.
אבל רוב האנשים – וזה המקום להודות שגם אני התחלתי ככה – נכנסים לזירה בלי שיש להם שמץ של מושג לאן הם בכלל מכניסים את עצמם. אנחנו מופצצים במסרים שיווקיים על כמה זה קל לעשות כסף באיביי, או באיזו פשטות אפשר למכור את האמנות שלנו באטסי. טכנית, זה נכון: קל (יחסית) לפתוח חנות. אבל מכאן ועד למכור, ובפרט להתפרנס באופן מלא ובלעדי ממסחר מקוון, ארוכה הדרך. אם אתם מתחילים בתחום הזה, או שאתם לא ממש מצליחים לעזור לחנות שלכם להתרומם, כדאי שתתכוננו למסע לא קצר, אפילו ארוך, אבל בו בזמן גם מרתק, מסקרן ורווחי מאוד. כל שעליכם לעשות הוא פשוט ללמוד, להתנסות, לא לפחד מטעויות, להשקיע, והכי חשוב – להתאזר בסבלנות ולהתמיד.
לפני שמתחילים:
- גשו לקרוא את מאמר המבוא "למכור באיביי: כך תלמדו לסחור ב-eBay בלי לבזבז כסף וזמן"
- כדאי לבדוק גם את המאמר שבודק כמה עולה להחזיק חנות באטסי, איביי ואמזון?
לכל אתר יש שפה ייחודית משלו, דמוגרפיה שונה של קונים וכמובן, מאפיינים טכנולוגיים אחרים. באטסי, למשל, יש כ-86% נשים, וקהל הקונים שם פחות רגיש למחירים ויותר לאיכות ולחוויה הרגשית שהמוצר משדר החוצה, גם במסרים הוויז'ואליים (תמונות ועיצוב החנות), וגם במסרים הטקסטואליים (כולל תגיות, כותרות, והתוכן בעמוד הליסטינג). באיביי, לעומת זאת, הקהל שונה לגמרי: זוהי זירה שבה המחיר והמשלוח משחקים תפקיד מכריע, ובדומה לאמזון, הקהל מאוד רגיש לניואנסים של תמחור והוזלה. הציעו תמיד את המחיר הטוב ביותר שאתם יכולים, וערכו (תמיד) מחקר מתחרים כדי לאתר מוצרים דומים/זהים, בדקו בכמה הם נמכרים – ואיך אתם יכולים לחתוך במחיר כדי להתחרות בהם.
בניית דף מוצר באיביי – כללי האצבע
ריכזתי כאן כמה כללים בסיסיים לכתיבת דף מוצר באיביי. המטרה היא לתת לכם את העקרונות היסודיים לניסוח דף מוצר איכותי, והכוונה ראשונית שתעזור לכם להתמקד ולבחור את האסטרטגיה הנכונה. בנוסף, אציג כמה כלים נחמדים שכדאי להשתמש בהם, כדי לדייק את הכיתובים ואת התכנים, ולהתאים את הטקסטים ליעדי המכירה. הכללים כאן מתאימים, בחלקם הגדול, גם לאתרי מסחר אחרים, ובראשם אמזון, וגם לאטסי וזירות מסחר אחרות.
כל מילה נחשבת
בעוד שבאטסי כדאי "להשתפך" ולספר ארוכות על המוצר, באיביי הכלל הוא פשוט – כתבו קצר וקולע. בחרו בקפידה את המילים, שימו בראש הטקסט את הפרטים הטכניים החשובים (מידות, דגם וכו'), ואל תיכנסו להתפלפלות מילולית מיותרת. בבניית דף מוצר באיביי Less is more, ועלינו להיות סופר מדוייקים ומפוקסים במידע שאנחנו מעבירים לגולש, לפני שהוא בורח הלאה, למתחרים.
תנו אוויר
על הטקסט להיות מרווח ומאוורר. שמרו על משפטים קצרים, בני עד 20 מילה. אם אפשר אז עדיף פחות. צרו פסקאות קצרצרות, בנות שלושה עד חמישה משפטים לכל היותר. הקפידו על אנגלית תקינה, עשו הגהה ובדיקת איות, כמובן, וקראו את הטקסט בעל פה כדי לוודא שהוא זורם ונוח לקריאה. שימו לב שאתם פותחים כל משפט באות גדולה (A ולא a), ושמרו על כלכלי הדקדוק והפיסוק הנאותים.
חשבו גלובלי
כאשר אתם מציינים מידות, יש לציין אותן בכל האופציות המתאימות: מידה אמריקאית, אירופאית, ישראלית וכו'. אל תסתפקו רק במידה בסנטימטרים או אינטשים, שלבו גם וגם. כנ"ל לגבי מידות בגדים, נעליים, תכשיטים וכו'. למדו היטב את הזירה וראו כיצד נכון למדוד ולכתוב את המידות כך שיתאימו לקהל מגוון ככל האפשר.
ענו (מראש) על שאלות אפשריות של הקונים
כדי לדחוף את המבקרים בדף המוצר באיביי לבצע רכישה, עלינו לשדר להם מסרים לא רק על המוצר, אלא גם על עצמנו, כחנות וכמוכרים. ראשית, ענו על השאלות הנפוצות הנוגעות למוצר. למשל, אם מדובר במוצר חשמלי, כתבו לאיזה מתח הוא מתאים והאם ניתן להשתמש במתאם לרשת חשמל אחרת. לאחר מכן, ענו על שאלות הנוגעות לתהליך הרכישה עצמו: מדיניות משלוחים, החזרות, שירות לקוחות.
העשירו את דף המכירה בתמונות וקטעי וידאו
צילומים מעבים את דף המכירה באיביי (ובכלל) ומעשירים אותו במידע לא-מילולי שהגולשים אוהבים. ניתן להעלות תמונות של המוצר לשרת אינטרנטי ואז לקשר את כתובת התמונה (ה-URL של המקור) לדף המכירה. דרוש ידע בסיסי מאוד ב-HTML, כלי שכדאי לכם ללמוד כדי שתוכלו לשדרג את דפי המכירה שלכם. באותו האופן ניתן להטמיע סרטונים מהאינטרנט אל תוך דף המוצר, כאשר הפופולרי ביותר הוא כמובן youtube בו ניתן למצוא תכני וידאו רבים על מוצרים שונים. עם זאת, מומלץ ליצור סרטון ותמונות מקוריים משלכם ולהעלות אותם דרך החשבון הפרטי שלכם – כך תהיו בטוחים שהם לא יירדו מהאוויר בעתיד, ולא יהיו לינקים שבורים בדף המכירה שלכם.
צמצמו את זמני המשלוח
הקטינו עד כמה שאתם יכולים את זמן המשלוח ע"מ להתחרות במוכרים מקומיים המשלחים את המוצרים בזמן אפס לקונים (בעיקר בארה"ב, שם רגילים למשלוחים מהיום למחר). תוכלו לעשות זאת על ידי צמצום זמן הטיפול מקליטת ההזמנה ועד יציאת המוצר מהדרך, וגם ע"י בחירת אופן שילוח מהיר יותר בתוספת קטנה למחיר. מצאו תמיד את הדרך המהירה ביותר והזולה ביותר לשלח את המוצר מכם או מהספק שלכם אל הלקוח, ושפרו אותה כל הזמן. זה חלק בלתי-נפרד מהביזנס שלכם, ובדקו כל חודש, לפחות, האם אתם יכולים לשפר את ביצועי המשלוחים.
הזמינו את הקונים ליצור אתכם קשר
בתחתית דף המכירה, מתחת למידע החשוב, יש לכלול פסקה אישית – קבועה – שמסבירה עליכם ועל החנות שלכם, ומזמינה את הקונים ליצור אתכם קשר לשאלות. בחלק מהמקרים, אני ממליץ לשים את האפשרות ליצור קשר כבר בראש הליסטינג. כן, יודע שזו גישה רדיקאלית, אבל היא עובדת ועוזרת לשיפור ביצועי דף המוצר באיביי בכך שהיא עוזרת לקונים לדעת שיש להם כתובת ויש להם למי לפנות. זה מוריד חששות ומעלה את אחוז ההמרה.
לחובבי נסיונות: הוסיפו תמונה שלכם (כן, כן)
ערכתי ניסוי במספר ליסטינגז כדי לראות האם גם הקונים באיביי יגיבו טוב לתמונה של המוכר בדף המכירה – והרי זה פלא – שיפור (קטן, אבל עדיין שיפור) באחוז ההמרה. אני חושב שזה קשור לאופן שבו אנשים מגיבים לצילום של בני-אדם: אנחנו נוטים לפתח אמון גובר כאשר אנחנו מזהים שמולנו עומד בנאדם ולא איזה תאגיד גדול ואימתני שבו הפניה שלנו תלך לאיבוד. כאן אפשר לנצל את העובדה שאנחנו מוכרים קטנים ואישיים, כדי לתת יחס אישי וליצור קשר אישי יותר עם הקונים שלנו. נסו את זה ותראו אם גם אצלכם זה עובד (אשמח לשמוע דיווחים במייל על התוצאות ? ).
כלים מתקדמים
אל תשכחו להשתמש בכלי SEO (כאן יש המון מדריכים מקיפים בנושא) כדי לשדרג את הליסטינגז וליצור נוכחות גבוהה יותר בחיפושים מבחוץ (מי אמר גוגל ולא קיבל?) וגם בנראות במנועי החיפוש הפנימיים של איביי.
היעזרו בגאדג'ט הקטן והחינמי ליצירת כותרות באיביי – Perfect List – לבניית כותרת דף המוצר ובדיקת המצב בזירה לפני שאתם מתקבעים על נוסח קבוע.
עוד על מסחר אלקטרוני ויצירת חנות אפקטיבית