המדריך המלא לשיווק ומכירות – לאנשים ששונאים לעשות שיווק ומכירות

בעלי עסקים רבים מבינים שהשיווק חשוב וחיוני לקידום העסק שלהם, אבל מתקשים לעשות אותו כמו שצריך ואפילו סובלים מזה, לא מעט. הם הולכים לאיבוד, מרגישים שהם לא מספיק טובים, לא יודעים איפה להתחיל ואיך להתמיד לאורך זמן, מרגישים שהם תמיד מפספסים משהו (או פשוט מרימים ידיים ומוותרים). אם גם אתם סובלים מקושי לשווק את עצמכם, ברוכים הבאים למועדון! המדריך הבא יעזור לכם לעשות את הצעדים הראשונים כדי לצאת מהבוץ, להתיידד עם השיווק ואולי אפילו להתאהב בו

באופן אישי – אני מאוד אוהב שיווק, זה משהו שלמדתי באוניברסיטה ואני נהנה לעסוק בו בחיי המקצועיים. אבל בינינו, מהניסיון שלי בעבודה עם בעלי עסקים קטנים, אני מודע לכך שלא כולם אוהבים את כל הצד השיווקי (או המכירתי) של העסק ומרגישים שעדיף להם להקדיש את הזמן שלהם לבניית העסק. למעשה, רוב האנשים שאני פוגש לא רק שלא אוהבים לשווק (שוקינג) - הם אפילו די סולדים מהם.

בתור התחלה, הנה שני דברים שמאוד יעזרו לכם להתיידד עם השיווק, ואולי אפילו להתאהב בו, עם הזמן:

בעלי עסקים רבים חיים עם איזושהי סתירה פנימית: מצד אחד הם יודעים שחייבים לבצע פעולות שיווק ומצד שני מתקשים לעשות זאת, ומקווים בסתר ליבם ש"אנשים יגלו אותי כי אני נורא מוכשר/ת". אבל לצערנו, הכישרון אינו מספיק ובימינו צריך גם לשווק, ולא מעט, כדי להגיע לקהלים הנכונים ולזכות בחשיפה ובהמשך גם ברכישות. 

אז אם שיווק הוא משהו שאתם לא אוהבים לעשות, אבל צריכים לעשות אותו בכל זאת, כדאי למצוא את הנוסחה בה תוכלו לעשות את המינימום כדי להשיג את התוצאה הטובה ביותר. הרעיון הוא פשוט, להשקיע כמה שפחות מאמץ ולקצור תוצרים יעילים ונאים. 

הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לעשות את זה :)

בחרו היכן להתמקד

אחד הדברים הכי חשובים שעסק יכול וצריך לעשות זה להבין איפה לרכז את המאמצים שלו, על אחת כמה וכמה אם זה עסק קטן או בתחילת דרכו שאין לו הרבה זמן וכסף להשקיע בשיווק.

לא קיימת שום רשת חברתית שתתאים לכולם, אפילו לא פייסבוק. כשאתם בוחרים את אפיקי השיווק שלכם, צריך לבחון מצד אחד מה הצרכים שלכם, המשאבים שלכם והיכולות שלכם ובמידה מסויימת מה החשק שלכם, מה בא לכם לעשות ואיפה בא לכם לפעול. מצד שני, אתם צריכים לשאול את עצמם מה הלקוחות שלכם מחפשים, איך ואיפה.

לדוגמה: אם אתם עוסקים במכירת מוצרים מוחשיים, כנראה שפלטפורמה שמוכוונת צילום כדוגמת אינסטגרם או פינטרסט תעזור מאוד בקידום, בייחוד לאור העובדה שהיום ניתן לעשות צילומים ברמה גבוהה יחסית בקלות. אבל אם אתם מציעים שירותים עסקיים, יכול להיות שדווקא רשת חברתית כמו לינקדאין תהיה הפלטפורמה העדיפה.

את המיקוד אנחנו בוחרים כחלק מתהליך גיבוש האסטרטגיה השיווקית. ניתן לעשות זאת לבד, בעזרת מאגר המאמרים שלנו, אבל הדרך היעילה ביותר, שכבר הוכיחה עצמה עם מאות לקוחות מרוצים, היא דרך קורס "אסטרטגיה שיווקית: לבנות וליישם תוכנית שיווקית לעסק הקטן". הקורס בנוי מ-11 שיעורים מעמיקים ויסודיים בני שעה וחצי (כל אחד), שבהם תלמדו את כל אחד מפרקי התוכנית השיווקית והאסטרטגיה ותכתבו תוכנית שיווקית ותוכנית עבודה מותאמת לצרכי העסק שלכם. 

שיווק ברשתות חברתיות: יותר טוב כלום מכמעט

חשוב לי להדגיש – אם אין לכם דרך או חשק או עניין או כסף לייצר תכנים מעניינים, עדיף לא לפתוח פעילות ברשתות חברתיות (או פשוט להתמקד בפעילות אחת ספציפית, שיחסית קלה לכם). עדיף שלא יהיה שום דבר, מאשר עוד מאותם פרופילים שוממים עם תמונות ישנות ולא מעודכנות, סטטוסים אקראיים אחת לכמה חודשים, וחוסר פעילות שהדבר האחרון שאפשר לומר עליו זה שהוא מפתה מישהו לקנות או להתעניין בשירות שלכם. בניגוד לתחומים אחרים שבהם גם השקעה מועטת מניבה תוצאות, בשיווק אתם צריכים להיות תמיד עם אצבע על הדופק, לקיים אינטראקציה עם הקהל שלכם, ולדבר את השפה שלכם. אם אתם מרגישים שהעבודה ברשת חברתית כזו או אחרת היא יותר נטל מאשר כיף או שהיא מעיקה עליכם ומטרידה אתכם, עדיף לוותר עליה ולהתמקד בדברים אחרים.

נגמרו לכם המילים? השתמשו בצילומים

היום התמונות משחקות תפקיד מרכזי וחשוב בקידומים, מה שעוזר למי שמתקשה עם השפה או לא יודע כיצד לנסח פוסטים מכירתיים ושיווקיים. נצלו את היכולת שלכם לצלם ולהעלות תמונות לרשתות ויז'ואליות כמו פינטרסט, אינסנטגרם או טאמבלר ורשתות אחרות לקהלים ספציפיים. היעזרו בתמונות בכל פעם שאתם מרגישים שאין לכם את המילים המתאימות. השתמשו בהן כדי לשחרר מחסומי כתיבה וקשיי ביצוע.

שתפו צילומים מסביבת העבודה שלכם, צילומים שנותנים לכם השראה, אפילו דברים מהחיים שלכם. אם אתם עובדים על מוצר חדש, צלמו את שלבי העבודה והציגו אותם בהדרגה בפני הקהל שלכם. בסיום העלו את כל הצילומים שוב ורכזו אותם באלבום אחד מרוכז, שמראה את כל שלבי העבודה. עשו לעצמכם הרגל לצלם ולפרסם, ותנו לעבודות שלכם ולצילומים שלכם לדבר עבורכם.

אם אתם מתקשים בהפקת תוכן שיווקי, יש לנו את הפתרון המושלם. הכירו את הקורס האחרון שתרכשו אי-פעם בנושא כתיבה שיווקית ויצירת תוכן שיווקי: הקורס המקיף לפיתוח, הפקה ויצירת תוכן שיווקי. בקורס תלמדו ליצור תוכן איכותי, טכניקות רבות ושונות לכתיבה שיווקית, תבניות וסגנונות כתיבה אפקטיביים, מאגרים חינמיים מקוריים לתמונות, וידאו ומוזיקה, כיצד לצלם סרטונים איכותיים ובעיקר, ליצור הרבה מאוד תוכן יעיל עבור פעילות השיווק של העסק שלכם.

אנגלית שפה קשה? הפסיקו לנסות להמציא את הגלגל

אם גם אתם סובלים מקשיי שפה (אנגלית בד"כ), דעו שאתם ממש לא לבד בקושי הזה. אחד הקשיים בשיווק בכלל, ובשפות שאינן שפת האם שלנו בפרט, הוא הניסוח. טקסט שיווקי חשוב להיות מנוסח בצורה ברורה וראויה, אסור שיהיו בו שגיאות צורמות או טעויות בולטות. לכן אנחנו מתקשים פעם אחר פעם לפרסם פוסטים ארוכים ומפורטים, או למצוא את הניסוח המושלם – זה קורה בעברית, אבל זה גרוע כפליים ויותר כשאנחנו צריכים לדבר ולכתוב באנגלית.

הפתרון הוא לנסח משפטים קצרים וממוקדים ולהשתמש בהשראה מילולית מן החוץ. כך למשל תוכלו להיעזר במשפטי מכירות שמצאתם ברשת ואהבתם במיוחד, לקחת רעיונות בהשאלה מדפים שאתם אוהבים, לדפדף באתרים ומגזינים בחו"ל וללמוד כיצד הם מתנסחים, ועוד ועוד. אל תמציאו את הגלגל, קחו טקסט קיים ו"הלבישו" עליו את המסר שלכם כך שיתאים במדויק לצרכים שלכם. זה יעזור להוריד חרדות ביצוע וישפר את איכות הטקסט הסופי.

קבלו עזרה מבחוץ

אחת הבעיות עם מנהלי עסקים קטנים היא שהם חושבים (או מאמינים) שהם יכולים לעשות את הכל לבד. למען האמת, זה רחוק מלהיות נכון, וצריך לדעת מתי לעשות דברים בעצמכם, ומתי לקחת איש מקצוע. גם בתחום השיווק יש הרבה דברים שתוכלו "לייצא" החוצה ולקבל בהם עזרה חיצונית. זה לא חייב להיות סיפור יקר במיוחד, ויש דרך להוזיל עלויות. למשל, אל תהססו לקבל עזרה בעיצוב גרפי בסיסי, בהכנת תמונות לפרסום או אפילו בניסוח פוסטים לרשתות חברתיות דרך אתרים כמו Fiverr. הם אולי לא מתאימים לעבודות גדולות ומורכבות, אבל בהחלט מספקים פתרון מצויין למי שרוצה עזרה בכתיבת טקסט שיווקי לפייסבוק. אפשרות נוספת היא להיעזר באנשי מקצוע כדי לעבור על התכנים שיצרתם ולערוך אותם עבורכם, ואז אתם משלמים רק על הבקרה ולא על העבודה עצמה – מה שמוזיל משמעותית עלויות.

הקימו תשתית שיווק עם איש מקצוע

אפשרות נוספת היא להיעזר באיש מקצוע כדי לכתוב תוכנית שיווקית ולהכין את התשתית הדרושה להצלחה. תוכנית כזו מכילה את כל מה שאתם צריכים כדי להתניע ולהתחיל לצאת לדרך. יחד עם יועץ (או מספר יועצים) אפשר לבנות אסטרטגיה שלמה לגבי קידום אורגני במנועי חיפוש (SEO), שיווק ברשתות חברתיות, שימוש ברשימות תפוצה וכלי שיווק נוספים ועוד. לרשותם קורס מקיף המלמד כיצד לתכנן וליישם תוכנית אסטרטגית לעסק שלכם, ולצידו מגוון רחב של קורסים, סדנאות והדרכות, בעלות מוזלת ואיכות גבוהה ומוקפדת. 

עוד מאמרים בנושא שיווק ומכירות:

 

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: