עשרה רעיונות לפוסטים להגדלת המעורבות בקבוצות פייסבוק (וערוצי שיווק אחרים)

אתגרי Off-Topic, פוסטים של שיתוף בהשראות, פעילויות יצירת תוכן, נוסטלגיה, היסטוריה, ערב משחקים קהילתי ואפילו פעילות התנדבותית ועשייה חברתית • מספר הצעות לפוסטים מעוררי מעורבות שיחזקו את תחושת הקהילתיות והשיתוף בקבוצות ובערוצי השיווק שלכם

זהו אחד האתגרים הגדולים של מנהלי קבוצות בפייסבוק, ומשווקים בכלל: ליצור תוכן מאנגייג', שיגרום לאנשים להגיב, לקחת חלק בדיון ולהשתתף בשיח. כתבתי בעבר מאמר ובו מספר המלצות על הגדלת המעורבות באמצעות כלים מתחום חקר התקשורת, וגם מאמר נוסף, על יצירת מעורבות באמצעות כלים מחקריים בדוקים. הפעם, אני רוצה להפוך את התיאוריה לפרקטיקה, ולהדגים בפניכם מספר פוסטים שיכולים לשפר מאוד את המעורבות בקהילות שאתם מנהלים, וגם בערוצי שיווק אחרים, דוגמת קבוצות ווטסאפ, רשימות תפוצה, פרופילים באינסטגרם, לינקדאין וטיקטוק או אפילו דפים עסקיים בפייסבוק.

מדובר ברשימה אותה גיבשתי במסגרת עבודת הדוקטורט שלי והמחקרים שאני עורך סביב קבוצות פייסבוק. אתם יכולים לקחת את הרעיונות הגולמיים האלו, לעבד אותם ולהפוך אותם לשלכם על-ידי הכנסת התכנים הרלוונטיים לעסק שלכם, וכמובן, כל השינויים הדרושים. בחרתי בנושאי Off-Topic, קרי, כאלו שאתם יכולים להשתמש בהם בכל קבוצה כמעט. ממחקרים שונים (למשל המחקר שלי) התברר כי דיוני אופ-טופיק משמעותיים וחשובים לוויסות התכנים בקהילה, הם מאפשרים להקליל את העניינים והרבה פעמים גם לייצר קשרים בלתי-אמצעים וחברתיים בין המשתתפים בקבוצה. כל זה מוביל ליצירת קהילה הדוקה יותר, שבה אנשים מרגישים הרבה יותר בנוח להגיב, לשתף, להשתתף, וזה בדיוק מה שאנחנו רוצים להשיג.

האתגר השבועי / חודשי

קבוצות פייסבוק הן מרחבים סוציולוגיים, ולכן כלים מתוך עולם הסוציולוגיה יכולים לעזור לנו מאוד. טקסים - אירועים קבועים החוזרים על עצמם בתדירות קבועה הם משהו שטמוע ב-DNA התרבותי שלנו. לכן, פינות קבועות ואתגרים שבועיים הם דרך מצויינת לייצר הרגלים ולבסס את המאפיינים של הקהילה כמרחב חברתי. לכן, מומלץ ליצור בקהילה טקסים קבועים (למשל, פוסטים קבועים שעולים בימים מסויימים בשבוע), ובעיקר, לכנס את המשתתפים לפעילות סביב נושא מסויים, למשל "אתגר התזונה החודשי" או אתגר "מסדרים את הבית לכבוד החג". להרבה מנהלי קהילות יש נטייה לחבר את האתגר לתחום המקצועי שלהם, כחלק מהמשפך השיווקי - "אתגר הכתיבה השיווקית" מוביל לרכישת קורס הכתיבה השיווקית שלנו, למשל. אבל אם אנחנו רוצים להפעיל קהילה (בעיקר אחת רדומה או כזו שטרם התרוממה), דווקא בחירה באתגרי אופ-טופיק שלא בהכרח קשורים לנושאי הקבוצה, יכולה לתרום רבות לגיבוש הפן החברתי ולחיזוק המעורבות.

ילדים ובעלי חיים

הרבה מאוד אנשים אוהבים לשתף בתמונות מהחיים שלהם, בפרט כשזה מגיע ליצורים הקטנטנים שיש לנו בבית. ילדים ובעלי חיים תמיד גונבים את ההצגה, ולכן שרשורים של "תראו לי את חיית המחמד שלכם" או "שתפו סרטון משעשע של הילדים", יכולים להיות מנוע אופ-טופיק טוב למעורבות, ולגרום גם לאנשים שבד"כ לא מגיבים בקבוצה לשתף בצילום שלהם. תוכן כזה עונה במובהק לפונקציה של evoke-stimulate, שנמצאה להיות משמעותית ביותר בניהול קבוצות פייסבוק (לדוגמה, במחקר של ד"ר טלי גזית ושלי, כאן).

שיתוף בהשראות

פוסטים שמזמינים אנשים לשתף בהשראות שלהם יכולים לעבוד היטב בקהילות מקצועיות, קהילות יוצרים ובכל קהילה שבה יש שיח על יצירה ויצירתיות (אני לגמרי יכול לראות את זה קורה גם בקבוצות בישול או הורים, למשל). הזמינו את החברים לספר מה מעורר בהם השראה, אפילו משהו פשוט כמו "משפטי ההשראה שתמיד הולכים אתכם". זה קצת קלישאתי, כמובן, אבל רוב התכנים שאנחנו מדברים עליהם כאן הם - בסופו של דבר - מאוד בסיסיים מבחינה סוציולוגית-חברתית, ולכן נחווים כקלישאתיים. 

מה ה-___ המועדף עליכם

המשך ישיר של שיתוף ההשראות הוא להזמין אנשים לספר מה ה-___ האהוב עליהם. כמה דוגמאות: מהו הספר האהוב עליכם ומדוע, מה המאכל שאתם הכי אוהבים, באילו כלים לניהול העסק אתם משתמשים ביומיום, מה הפודקאסט החביב עליכם, מה השיר הכי אהוב עליכם, וכדומה. כדאי לנסות לשאול גם שאלות הפוכות, כי יש קהילות שבהן דווקא הן יניבו מעורבות גבוהה יותר. למשל, מה השיר שאתם פשוט לא יכולים לסבול, איזה ספר הוא overrated לדעתכם, איזה מאכל אף פעם לא תכניסו לפה שלכם? אפשר לקשור את השאלות האלו לנושאי הקבוצה, ואפשר גם לנסות לשאול שאלות לגמרי לא קשורות, שוב, כדי לבסס את הקשרים החברתיים ואת השיתוף היותר פרסונלי.

פעילות יצירת תוכן (לדוגמה: צילום)

סוג נוסף של פוסטים שאנחנו יכולים ליצור מזמין את החברים לייצר תוכן ספציפי לפי הנחיות שאנחנו נותנים להם מראש. זה מתאים יותר לקהילות שעובדות ויש בהן קשב גבוה של החברים למנהלים/מנהיגים, אבל שווה לנסות את זה גם בקבוצות שעדיין לא הגיעו למסה הקריטית הזו של פעילות וצריכות קצת עידוד. בפוסטים אלו אנחנו מציגים בפני החברים משימה - ליצור תוכן ספציפי ולפרסם אותו בתגובה. זו יכולה להיות הזמנה לצלם תמונה מסויימת, לאייר, לכתוב. בניגוד לפוסטים אחרים שבהם אנחנו מזמינים אנשים לשתף בדברים שכבר קיימים אצלם ("הראו לי מה יצרתם השבוע בעסק", לדוגמה), כאן אנחנו רוצים להפעיל את הקהילה ולתת לה משימה מאוד ספציפית. החיבור של האנשים סביב מטרה מסוימת, קלילה וספציפית, מחזק את הכוח החברתי ואת הקהילתיות בקבוצה ומעורר, בהמשך, מעורבות גבוהה יותר.

נוסטלגיה

ככל שעוברות השנים וכולנו מתבגרים, אנחנו הולכים והופכים יותר ויותר נוסטלגיים. יש משהו נעים בהתרפקות על העבר, להיזכר בימים אחרים, אולי פשוטים יותר (ואולי גרועים יותר, תלוי את מי שואלים). לכן, פוסטים נוסטלגיים הרלוונטיים לקהילה יכולים להיות מאוד אפקטיביים בעידוד מעורבות ותגובות. למשל, בקהילת מתכונים אפשר לפרסם צילומים מספרי בישול ישנים, עם מתכונים מוזרים או אפילו הזויים. אפשר אפילו לקחת את זה צעד קדימה, ולהזמין את הקהילה לבשל לפי המתכון או לעבד אותו כך שיתאים להווה. אפשר להזמין אנשים לספר על החוויות שלהם מהילדות ותקופת הנעורים, לשתף בתחביבים שלהם דאז והיום, לחלוק זיכרונות מהעבר. אלו דברים שמוסיפים מימד רגשי ומחברים מאוד את האנשים לקהילה שלנו.

היסטוריה

אחותה של הנוסטלגיה, ההיסטוריה, היא עוד כלי שבו נוכל להשתמש בקהילות שלנו. ספרו לאנשים איך הדברים היו בעבר, למשל, מתכון היסטורי של נפוליאון בקבוצת אוכל, או כלים רפואיים שתודה לאל שכבר לא משתמשים בהם, בקהילה של רופאות ואחים. מבט היסטורי קצרצר על נושא מסויים והזמנה לדיון סביבו יכול להיות כוח מאנגייג', מלמד ומשעשע מאוד עבור החברים בקהילה. 

פעילות התנדבות, שליחות ועשייה חברתית

בכל פעם שאני עושה משהו כזה באחת הקהילות שלי, או מלווה מהלך כזה בקהילות של לקוחות, אני מתרגש עד העצם. כאן אנחנו בעצם יוזמים פעילות חברתית כלשהי, למשל, "יום העזרה לעסקים קטנים" שבו חברי הקהילה התגייסו כדי לפגוש עסקים מתקשים ולתת להם טיפים, המלצות וסיוע מכל הלב. אפשר לאסוף כסף למטרה מסויימת, אפשר לכתוב מכתבי תמיכה במטרות חברתיות, אפשר להעלות נושאים חברתיים, תרבותיים, פוליטיים אפילו, לסדר היום דרך התנדבות ועשייה חברתית. זה מתאים לחלק מהקבוצות, שם יש גרעין אקטיביסטי (או רוצים ליצור אחד כזה), ואפשר להפיץ הרבה מאוד טוב בעולם ולחבר כך בין החברים והקהילה לבין הקהילות הפיזיות שבהן אנחנו חיים. כבר ראיתי קהילות שהתגייסו לעצב ולארגן בתים של משפחות קשות יום, אנשים שבישלו סירים לנזקקים, אספו משלוחי מנות לארגונים חברתיים ומתנדבים אחרים. 

ערב טריוויה / בינגו / משחקים 

זה משהו שלא ראיתי מספיק בארץ, וחבל מאוד שכך! ערבי משחקים משותפים של חברי הקהילה, כשהקל ביותר להפקה הוא משחק טריוויה, בינגו או כל משחק אחר שיכול להתאים להתכנסות גדולה אונליין (למשל בזום או בלייב בקבוצה עצמה). אתם יכולים לקשר את המשחק לנושאי הקבוצה ("טריוויה מסלולי טיול בישראל") או בנושא אופטופיק, סתם בשביל הכיף. אפשר לחפש אונליין משחקים קבוצתיים - יש המון - ולארגן ערב כייפי מדי פעם (למשל, פעם ברבעון) לחברי הקהילה שלכם. בקהילת אסטרטגיה שיווקית בכיף ערכנו מספר מפגשים ואירועים כאלו, החל ממשחקי טריוויה משעשעים ועד משחקי בריחה מקוונים. זה מחבר, זה מצחיק - וזה מאוד עוזר ליצירת קהילה והגדלת המעורבות.

סיפורי מסעות ופנטזיה

פוסטים שמזמינים את חברי הקהילה לספר על מסעות שעשו בחייהם (במובן הפיזי, של טיולים, או המטאפורי, של תהליכים) הם עוד כלי בהגדלת המעורבות שלנו ובשיפור הקשר בין החברים. הזמינו את החברים לשתף במקומות שבהם היו, שוב, בעולם הפיזי או הרגשי-מנטלי, ובקשו מהם לתת חוויות, המלצות וטיפים מהדרך שעשו. זו גם הזדמנות להיזכר בחוויות חיוביות שהיו לנו, מסלולים שבהם הלכנו, ואת הדרך שבה צעדנו. איפה היינו אז, ואיפה אנחנו היום. גם כאן, מדובר בפוסטים שיש להם פוטנציאל מעורבות גבוה, וגם כאלו שמהדקים את הקשרים בין החברים.

טיפ: השתמשו ב-ChatGPT

כלי בינה מלאכותית יכולים לעזור לנו ברעיונות יצירתיים ומקוריים לפעילויות תוכן שונות, כמו למשל פוסטים בקהילות שאנחנו מנהלים. אפשר לבקש מכלים כמו ChatGPT רעיונות והם יפציצו אותנו במהירות בהצעות שאותן נוכל לעבד ולהתאים לצרכים שלנו. ביקשתי מהכלי לתת לי רעיונות לפוסטים, והוא נתן כמה המלצות מצויינות כמו לשאול "מה הדרך שלכם לנוח אחרי יום עבודה קשה", "שתפו בתמונה מהמקום האהוב עליכם בעולם/בבית" ו"המליצו על מסעדה שחייבים לנסות, בארץ או בעולם". נייס! 

אם עולם הבינה המלאכותית חדש לכם או שתרצו ללמוד אותו מסודר, כאן תמצאו סדנת מתחילים לשימוש ב-ChatGPT לצורך יצירת תכנים לעסק ואפילו בריינסטורם, וכאן יש לכם הדרכה למתקדמים, עם כלים מורכבים ושימושיים לעסק.

לסיכום: היו יצירתיים ומאנגייג'ים! 🥰

ההצעות שהבאתי במאמר זה הן רק רעיונות ראשוניים שאתם יכולים לעבד ולהתאים לצרכים שלכם. המטרה שלי הייתה להדגים את הכיוונים שאליהם אתם יכולים לקחת את הקהילות שלכם - כל אחד והקהילה שלו - ואת החשיבה שמובילה אותנו כשאנחנו מבקשים ליצור מעורובת ולבסס קהילה פעילה ו"עובדת". אם תרצו להתעמק עוד בנושא, מוזמנים לקרוא עוד מאמרים בנושא כאן, ואפשר גם ללמוד את הקורס שלי, בו אני מלמד בצורה יסודית איך בונים קבוצת פייסבוק עסקית מוצלחת

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: