איך לשווק ולפרסם בקבוצות פייסבוק בצורה אפקטיבית, בלי לעצבן אף אחד ובלי לצאת @$%^

בחרו את הקבוצות שלכם בקפידה, הפסיקו לשווק בקבוצות של מתחרים, במקום "בפרטי" כתבו תשובות מפורטות, רלוונטיות ומעמיקות, שפצרו את הפרופיל הפרטי שלכם, שמרו על עקביות ואל תיעלמו למשתמשים מהראדר - ועוד טיפים חשובים שיעזרו לכם לשווק את העסק שלכם בקבוצות פייסבוק חיצוניות

שיווק באמצעות קהילות, ובפרט קבוצות פייסבוק, הוא אחד הנושאים הרלוונטיים והמשמעותיים בימינו. בין אם מדובר בקבוצה שאנחנו מנהלים בעצמנו תחת העסק או קבוצות של אנשים אחרים שאנחנו משווקים בהן, הנוכחות בקבוצות פייסבוק יכולה להיות אסטרטגיית שיווק מצויינת לעסקים רבים ומגוונים הפונים לקהל בארץ כמו גם בחו"ל.

יש הרבה סיבות להקים קבוצת פייסבוק עצמאית משלכם, ולמעשה זה הכיוון המומלץ בטווח הארוך משום שכך אתם משיגים שליטה מקסימלית במרחב, בקהל ובאופי הקהילה שאתם יוצרים. אך אם אין לכם את הזמן או הרצון לנהל קבוצת פייסבוק עסקית משלכם, כדאי לכל הפחות להראות נוכחות בקבוצות קיימות וזאת כדי להגדיל את הנראות שלכם, לשפר את החשיפה אליכם ואל העסק שלכם, ולהתחיל לאסוף קשרים שבבוא יומם יבשילו ללידים (leads) ובתקווה שגם למכירות.

לרוב אני עוסק במאמרים ובתכנים שלי בשיווק בעזרת קהילות שיווקיות שאנחנו מקימים ומנהלים. זו צורת שיווק מאוד ידידותית ונוחה, אורגנית ב-100% ואפקטיבית מאוד (כשעושים אותה נכון). הפעם, אני רוצה לדבר על שיווק בקבוצות פייסבוק חיצוניות לעסק, קבוצות שאנשים אחרים הקימו ומנהלים - ואנחנו מצטרפים אליהן כדי לשווק את העסקים שלנו.

בשנים האחרונות אני מנהל קבוצות פייסבוק משלי (בראשן "אסטרטגיה שיווקית בכיף"), שהן אחד מאפיקי השיווק והמכירות המרכזיים בעסק שלי. אבל לפני כן לקחתי חלק פעיל בקבוצות אחרות בפייסבוק, כמשתמש מן השורה. תרמתי את ידיעותיי ואת הרעיונות שלי, כתבתי מאמרים בעקבות דיונים שהשתתפתי בהם, עניתי לשאלות, הייתי חבר פעיל ומעורב בקהילה. זה אפשר לי ליצור היכרות עם האנשים והנושאים שמטרידים אותם, להציג את עצמי ואת תפישת העולם המקצועית שלי לאורך זמן וליצור קשרים עם הלקוחות הפוטנציאליים שלי. 

למה לשווק בקבוצות פייסבוק חיצוניות (של אנשים אחרים)? בקיצור נמרץ:

  • אלו אפיקי שיווק "מן המוכן" שמישהו אחר טיפח והשקיע ואנחנו משתלבים בהם, תורמים להם ונתרמים מהם.
  • הקבוצות הטובות פעילות מאוד ויש בהן מעורבות גבוהה שמגבירה חשיפה.
  • קיצור לוחות זמנים - תהליך ההקמה של קבוצה רווחית יכול להמשך מספר חודשים, בעוד שפעילות טובה בקבוצה טובה תביא תוצאות מהירות יחסית.
  • שיווק אורגני טהור - חוסך תקציבי שיווק, ואם הוא מנוהל נכון (מבחינת זמן) הוא יכול להיות מאוד זול.
  • ערך מצטבר כתוצאה מההיכרות של האנשים איתנו, עם הזמן הם מכירים וסומכים עלינו ובפעם הבאה שיצטרכו שירות אנחנו נהיה בראש הרשימה (אם עבדנו נכון ויצרנו קשרים נכונים עם האנשים הנכונים, כמובן :))

למרבה הצער, אנשים לא מבינים איך לפרסם ולשווק בקבוצות. הם חושבים שכשאני כותב על "לפרסם בקבוצה", זה אומר להיכנס לעשרות קבוצות אקראיות ולפרסם בהן את התכנים שלהם. הם בטוחים ש"לתת ערך" זה לכתוב פוסט דלוח עם טיפ רעוע ולהפיץ אותו בעשרות קבוצות שונות. בלדחוף את דף הנחיתה המתיש שלהם לכל דיון, עם ובלי קשר. אף אחד מהדוגמאות האלו היא לא פרקטיקה שיווקית מוצלחת, ובואו נוריד את כולן מהשולחן כבר עכשיו. במאמר הזה ריכזתי מספר טיפים וכללי אצבע שיעזרו לכם לשווק בקבוצות פייסבוק בצורה טובה, מקצועית וגם אפקטיבית ומכבדת את הבמה, הפלטפורמה ומנהלי הקבוצות שאליהן אתם מצטרפים. כך, תשיגו תוצאות טובות יותר ותעשו שיווק איכותי שיגרום לאנשים להעריך אתכם ואת המותג שאתם מייצגים.

אל תשווקו (רק או בעיקר) בקבוצות של מתחרים

זה מאוד מפתה להיכנס לקבוצה מקצועית של המתחרים במטרה למשוך לקוחות, ואתם בהחלט יכולים לעשות את זה, אבל הייתי ממליץ לכם לרכז את המשאבים שלכם דווקא בקבוצות שבהן הידע שלכם משלים, מעשיר ומוסיף על זה של מנהלי הקבוצה. כאשר אתם משווקים מוצר או שירות שמתחרה בזה שמציעים מנהלי הקבוצה, אתם משחקים במגרש של מישהו אחר. עדיף לעשות את זה במגרש ידידותי, שבו מנהל/ת שרוצים לשחק אתכם ולשתף אתכם פעולה. לדוגמה: אם אתם מציעים שירותי קידום בפייסבוק, לא כדאי לשווק באופן בלעדי בקבוצה של איש קידום אחר, אלא ההיפך - ממקד את המאמצים שלי בקבוצה משיקה, למשל קידום ממומן בגוגל. כך, במקום להיום אחד מתוך רבים, אתם יכולים לתפוס משבצת של "מומחה פייסבוק" בקבוצה שלא מתמחה בנושא. בדקו את המוצרים/שירותים של מנהלי הקבוצה, ושימו לב שאתם לא דורכים לאף אחד על הרגליים - זה בכל זאת ערוץ השיווק והפרנסה שלהם, לא שלנו.

בחרו קבוצות שבהן הידע, הניסיון או המוצר שלכם חיוניים

אני נדהם מעסקים שבוחרים את זירות השיווק שלהם בצורה אקראית לגמרי. לפעמים זה עובד, לפעמים ממש לא, אבל ברוב המקרים בחירה אקראית או רק חצי-מושכלת באפיקי השיווק מביאה לכך שנקבל תוצאות חלקיות ולא נמקסם את ההשקעה שלנו בערוץ השיווקי. גם כזה מגיע לשיווק בקבוצות פייסבוק, בחירת הקבוצות היא משמעותית. הצעתי קודם לבחור קבוצות "צדדיות" שעוסקות בנושא משלים או מקביל, אבל לפעמים יש הרבה קבוצות כאלו וקשה לדעת באיזו אפשר לפעול. ההמלצה שלי היא לבחור 2-3 קבוצות, לכל היותר, ולהתמקד בהן בשיווק שלכם. את הקבוצות האלו כדאי לבדוק לאחר שלקחתן בהן חלק, מבלי לשווק, במשך תקופה מסויימת (בין שבועיים לחודש, נגיד?). נסו לראות האם המומחיות שלכם נחוצה בקהילה, האם אתם מחזיקים מידע וניסיון שיכולים לעזור לחברים, האם יש שאלות קבועות שחוזרות על עצמן ואתם יודעים לדקלם את התשובות אליהן מתוך שינה. נסו להבין כמה הביקוש הטבעי עבור השירות/מוצר שלכם קיים - ומקדו את הפעילות שלכם בקבוצות שבהן קיים בבירור ובוודאות צורך שאתם יכולים ורוצים למלא.

"בפרטי" פוגע בכם

אתם בטח מכירים את זה: מישהו שואל שאלה בקבוצה, מיד קופצים עליו המומחים וכותבים "עניתי בפרטי". נסו להתאפק מיצירת קשר כל כך הדוק, כל כך מהר, ואל תפספסו את ההזדמנות האמיתית שמחכה לכם בקבוצה: משתמשים אחרים שמסתובבים עם אותה שאלה (או שאלות דומות לה) ויוכלו ללמוד מהתשובה שלכם, להתרשם ממי ומה שאתם ולהבין איזה אנשי מקצוע מעולים אתם. במקום לענות לאדם אחד בפרטי, אתם יכולים (וצריכים) לענות לו בצורה רצינית בפומבי, היכן ששאל את השאלה, וכך לקבל את החשיפה האמיתית לשמה התכנסנו. כך אתם גם משווקים ומקבלים חשיפה וגם עוזרים למישהו (אולי אפילו יותר מאדם אחד) שזקוק לעזרה. זה נהדר גם לשיווק וגם לקארמה :)

היו תמיד רלוונטיים וענייניים

קראו את השאלות לעומק לפני שאתם עונים עליהן, עיינו בקישורים הרלוונטיים, הבינו את הדיון שאתם נכנסים אליו. אל תנסו לאלץ את עצמכם לקחת חלק בדיונים שלא מדברים אליכם או לא מרגישים לכם טבעיים, אל תנסו לכפות על הפוסטים שלכם הנעות חזקות מדי לפעולה והימנעו ככל האפשר מתשובות מעורפלות וכלליות לשאלות מקצועיות ששואלים אתכם. עוד בהקשר הזה: הגיבו לדיונים פעילים בלבד, אני רואה כ"כ הרבה משווקים שמחפשים במנוע החיפוש נושא ואז עונים לכל השאלות בנושא, גם אם הן נשאלו לפני חודשים (לפעמים אפילו שנים). הגיבו לדיונים בזמן אמת, אין טעם לדלות מהארכיון ולהקפיץ דיון עתיק ולא רלוונטי.

אל תיעלמו, שדרו עקביות ונוכחות

העליתם פוסט? שריינו לכם חצי שעה עד שעה בלו"ז לעקוב אחרי התגובות. הגיבו לאנשים שכותבים לכם שאלות המשך, גרמו להם להגיב יותר ולהקפיץ את הפוסט לעוד אנשים בניוזפיד. אל תעשו את זה בצורה מלאכותית, הגיבו רק למה שמעניין ורלוונטי (לא בכוח, בקיצור). בנוסף, כדאי לשמור על נוכחות קבועה בקבוצות - אנשים מחפשים יציבות ועקביות, ואם אתם באים והולכים מהקבוצה לתקופות ארוכות, זה עלול לפגוע באמון בכם (גם אם באופן תת מודע) מצד הקהל. יש אינספור מחקרים והסברים, בקיצור נמרץ אגיד שאתם ממש לא רוצים לעורר אצל אנשים תחושות של נטישה או "בא והולך", גם כשזה מגיע לקבוצות פייסבוק.

כבדו תמיד ובכל מקרה את כללי הקבוצות שבהן אתם משווקים

כאשר אתם נמצאים בקבוצה שמישהו אחר מנהל, ואתם נמצאים שם למטרות שיווקיות - אתם חייבים להקפיד כפליים על שמירת כללי המקום. לא רק בגלל שאתם מסתכנים בחסימה/הרחקה, אלא גם מתוך כבוד לפעולות ולהשקעות של המנהלים בפלטפורמה ולעסקים שהם מנהלים. קראו היטב את תנאי ההצטרפות לקבוצה, הקפידו שלא לפרסם מחוץ לחוקי הקבוצה ובאופן כללי, דעו שפרסום ישיר הוא לא אפקטיבי ובד"כ יגרום לתוצאה הפוכה ממה שאתם רוצים: במקום לחשוב כמה אתם נהדרים, אנשים יראו אתכם כנואשים לפרסם. במקום לפרסם היו נוכחים, ענו על שאלות, קחו חלק בדיונים, הראו את עצמכם.

דאגו שהפרופיל שלכם יהיה ייצוגי ואינפורמטיבי

השיווק בקבוצות פייסבוק נעשה דרך הפרופיל הפרטי שלנו - גם כאשר הקבוצה מאשרת כניסה לדפים, המשתמשים עצמם חשדנים כלפי דפים עסקיים ומגיבים הרבה פחות טוב למשתתפים "עסקיים" שכאלו (זו עוד סיבה, אגב, למה לא כדאי שהפרופיל הפרטי שלכם ייראה כמו לוח פרסומי של העסק). כתבו את הפוסטים והתגובות שלכם מהפרופיל האישי, תמיד, ודאגו שהוא תמיד יהיה ערוך ומוכן לביקורים של חברי הקבוצה הסקרנים שיקליקו על השם שלכם אם יקראו תגובה מעניינת או פוסט מסקרן שלכם. כתבו מה אתם עושים ב-bio, דאגו שכל פרטי הקשר הרלוונטיים יופיעו בצמוד לפרופיל, ואם אתם מפרסמים פוסט משמעותי בקבוצה או אם כתבתם תגובה שווה שזוכה להרבה לייקים ותגובות - כדאי לדאוג שהפוסט הראשון בפרופיל שלכם יעסוק בתחום המקצועי שלכם, כדי שהמבקרים יוכלו להיכנס ולהתרשם מכם.

אל תפיצו את אותו הפוסט ב-200 קבוצות שונות

ברמה האסטרטגית, זה בסדר לבחור 2-3 קבוצות ולפרסם בהן, אבל לעשות את זה בעשרים - זה הרבה עבודה על משהו שיש לו פוטנציאל מזיק בהיבט של שחיקת המותג בקהל שרואה אתכם מספימים קהילות. זה גם מוריד מהיוקרה או האפיל השיווקי בצורה משמעותית, מניסיוני. שלא לדבר על זה שמדובר בפעולה עם החזר השקעה (בזמן) מינימלי ברוב המקרים ויש דברים אחרים, הרבה יותר יעילים, שאתם יכולים לעשות בזמן שאתם שורפים על פרסום מכאני ורובוטי. קחו בחשבון שאם תפרסמו בניגוד לנהלים, סביר להניח שעד מהרה תיחסמו מהקבוצות הטובות שמשקיעות בהרחקת מפרסמים, תאבדו גישה לקהילות איכותיות ועשירות בידע ותישארו עם קבוצות לוח מודעות שהפרסום בהן לא יעיל ואף מזיק.

חייבים לפרסם במקביל בכמה קבוצות? עשו זאת בשכל

אם אתם ממש חייבים להפיץ את התוכן שלכם בכמה מקומות, הקפידו על מרווחי זמן בין כמה פוסטים, פרסמו ידנית ולא ע"י סקריפטים והקפידו לשנות את הטקסט שמלווה את הפוסט (כדאי גם לבחור תמונה אחרת, אם אפשר). על ידי התאמת התוכן לקבוצה הספציפית שבה אתם מפרסמים, תשיגו תוצאות הרבה יותר טובות גם מבחינת מעורבות וגם מבחינת אחוזי המרה. 

תייגו קישורים ועקבו אחרי הביצועים

במקרה שאתם משווקים/מפרסמים במספר קבוצות, אני מציע לכם לעשות כלל: תמיד כאשר אתם מפרסמים בקבוצה קישור לאתר שלכם, כללו תיוג UTM רלוונטי (אפשר גם להשתמש בקיצור של bit.ly) כדי לדעת כמה אנשים הגיעו אליכם מאיזו קבוצה. ההימור שלי הוא שאחרי חודש תגלו שיש קבוצות בודדות שמביאות לכם טראפיק ומעטות עוד יותר שמביאות מכירות. כך תוכלו להתמקד בהן, ולדייק את השיווק שלכם שיהפוך איכותי, מדויק ופחות time consuming. אם זה נשמע לכם כמו סינית, מוזמנים לעיין בקורס האנליטיקס שלי שם אני מלמד את הנושא.

יש לי עוד המון טיפים אבל אלו כללי האצבע המשמעותיים ביותר שאני ממליץ לכם ליישם כבר היום בשיווק שלכם בקבוצות פייסבוק. הם פשוטים לביצוע ואם תיישמו אותם בצורה נכונה, אני משער שתבחינו בשיפור משמעותי בביצועי השיווק שלכם בתוך זמן יחסית קצר. 

קבוצות פייסבוק הן פלטפורמה שיווקית מצויינת, בין אם הן בבעלותנו וניהולנו ובין אם הן מנוהלות על ידי אנשים אחרים. על ידי בחירת הקבוצות הנכונות לשווק בהן, דרך קהל היעד המתאים והביקושים הטבעיים למוצרים/שירותים ולידע שלנו - אנחנו יכולים לפתח קשרים מעמיקים עם קהל היעד הפוטנציאלי שלנו ולשווק את העסק בצורה חכמה, אורגנית ואפקטיבית.

עוד בנושא

רוצים להקים קבוצת פייסבוק רווחית?

קורס ניהול קהילות: איך לתכנן, להקים ולנהל קבוצת פייסבוק שיווקית - בקורס נלמד כיצד לתכנן ולבנות קבוצת פייסבוק רווחית וליצור מעורבות סביב התכנים והמוצרים שלנו. בין הנושאים: איך בונים קהילה אטרקטיבית, כיצד מעודדים מעורבות ופעילות, מודלים עסקיים ושיווקיים לקהילות רווחיות - ועוד.
משך הקורס: 4 שיעורים מוקלטים וזמינים לצפייה מיידית, בני שעתיים כל אחד (סה"כ 8 שעות הדרכה).

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: