מתישהו זה יהיה מאחורינו: איך מתכוננים ליום שאחרי משבר הקורונה

נראה שמשבר הקורונה רחוק מלהסתיים ואין עדיין צפי לסיום ההגבלות על תנועה ומפגשים, אך בתקשורת מדברים, נכון להיום, לחזרה הדרגתית ל"שגרה חדשה" אחרי פסח. זה הזמן לחשוב איך ייראה היום שאחרי משבר הקורונה, ולהיערך אליו בהתאם כך שברגע שהוא ייסתיים העסק שלכם יהיה כבר בתנועה וינצל את המומנטום

אסטרטגיה טובה דורשת נתונים - ומשבר הקורונה שפוקד אותנו בתקופה האחרונה מביא איתו הרבה יותר מדי נעלמים חסרים ונקודות של אי-ודאות. זו שעה בה כל מקבלי ההחלטות, ממנהיגי העולם ועד אחרון העסקים הזעירים, מנסים להיאחז בנתונים כדי לקבל החלטות, קוראים תחזיות כדי לתכנן מהלכים, לומדים תוך כדי תנועה איך להגיב למשבר ואיך להתמודד איתו עם מינימום הנזקים. יש כל כך הרבה אי-ודאות וחוסר במידע, שכל תחזית (כולל זו שאתם קוראים עכשיו ;)) צריכה להיקרא בזהירות ובשיקול דעת. גם עכשיו, נכון לכתיבת שורות אלו, רב הנסתר על הידוע בקשר לנגיף הקורונה ויהיה בלתי-אחראי לחזות תחזיות ולנבא נבואות.

הנחת העבודה שלי היא קלישאתית למדי: "קווה לטוב ביותר, התכונן לגרוע". אני יוצא מנקודת הנחה שמשבר הקורונה כאן כדי להישאר, שהוא ילווה אותנו תקופה ארוכה ושגם אם הוא יעלם מחר בבוקר, ייקח למערכות הכלכליות הגלובליות זמן להתאושש. אם המשבר יהיה קצר, נראה תקופת התאוששות קצרה ולאחריה פריחה וחזרה לשגרה, ואם המשבר יימשך כמה חודשים, אנחנו עלולים להיכנס למצב של מיתון מתמשך ואז יידרש זמן רב יותר למערכת להתאושש. כך או כך, תכנון אסטרטגי זהיר ייצא מנקודת הנחה שמשבר הקורונה ממשיך לרחף מעלינו, שיהיו הקלות מסויימות בתנועה ואולי גם במפגשים בהמשך הדרך - אבל אנחנו לא הולכים להיפטר ממנו כל כך מהר. בהקשר הזה, כדאי לקרוא את המאמר שלי, המלצות לשיווק בימי קורונה, שמלמד איך כדאי לשווק בתוך משבר מתגלגל, כשהכל משתנה ולא ברור. 

הנחת עבודה שניה תהיה קצת יותר אופטימית - המשבר הזה מתישהו ייגמר, אולי כי ימצאו חיסון, אולי כי הנגיף ייעלם עם בוא הקיץ הלוהט, אולי פשוט יימאס לו. מתישהו זה יסתיים, וחלק מההיערכות שלנו צריך להתכונן ליום שאחרי המשבר, שבו נרצה לחזור - כמה שיותר מהר - לפעילות יעילה ומכירות רבות ככל האפשר. אז למרות שאנחנו לא יודעים מתי היום הזה יגיע, אנחנו צריכים להתחיל לתכנן אותו ולראות מה אפשר לעשות היום כדי להגיע מוכנים ליום שאחרי סיום המשבר והסרת המגבלות על תנועה, התכנסות ומפגשים.

שמרו על קשר רציף עם הקהל, הישארו בתודעה

הרבה עסקים נמצאים עכשיו בתקופת הדממה, מסעדות סגורות, מועדונים, נותני שירותים ועוד, לא יכולים להמשיך ולספק את השירותים שלהם. אם אתם נמצאים במצב הזה, אתם עדיין צריכים לשמור על קשר עם הקהל. המשיכו לעדכן את ערוצי השיווק שלכם בתכנים, שתפו בתחושות שלכם ובחוויות ("מתגעגע למספרה שלי", "חלמתי שאני פותחת את החנות בבוקר"). שמרו על קשר עם הלקוחות שלכם ואל תיעלמו להם מהראדר. 

איזה תכנים כדאי לשתף בשלב הזה? תכנים ממאחורי הקלעים של העסק ("הנה אני בסטודיו, עובדת על קולקציה חדשה ליום שאחרי"), חוויות אישיות (ע"ע געגועיי למספרה), תמונות של המוצרים שלכם בבתים של לקוחות, מקרי מבחן מעניינים שיש לכם כנותני שירות, מאמרים רלוונטיים בתחום המומחיות שלכם וכדומה. הקו המנחה צריך להיות: "איך הפוסט הזה משאיר אותי ואת המוצר/שירות שלי בתודעה של האנשים".

הזמינו אנשים ליצור אתכם קשר

בהרבה מאוד דפים/קבוצות שאני עוקב אחריהם אני מרגיש שהעסק "נושא נאום" בפוסטים שלו, ולא מדבר עם הקהל. המטרה שלנו, בפרט בתקופה כמו עכשיו, היא לעודד מעורבות ולגרום לקהל ליצור איתנו קשר. זה נכון תמיד, אבל עכשיו זה חשוב כפליים. לכן, ההנעות לפעולה צריכות להשתנות מעט, ולכוון את המשתמשים לאינטראקציה. העלו נושאים לדיון, הציפו שאלות וסוגיות, בקשו מהקהל לומר מה דעתו. הגדילו את החשיפה לאמצעי ההתקשרות אתכם: בסיום הפוסטים הזמינו את הקוראים ליצור אתכם קשר, הציגו את מספר הטלפון במקום בולט וגדול יותר באתר, היו נגישים ועודדו תקשורת, התייעצות ושיחות בפרטי. זה יחזק את פעילות השיווק וישפר את ביצועי המשפכים שלכם באופן מיידי וגם בהמשך הדרך.

כנסו את הלקוחות שלכם בעזרת אסטרטגיות גידור

בתקופה האחרונה אסטרטגיות גידור נותנות ביצועים מעולים - זה הזמן לכנס את המשתמשים שלכם בתוך קהילות, רשימות תפוצה וכל מרחב סגור שייאפשר לכם ליצור איתם קשר ממוקד וענייני. קבוצת פייסבוק בבעלות העסק יכולה להיות מרחב מצויין לשמירה על המותג והנוכחות שלו, ביסוס אוטוריטה ובהמשך גם מכירות. כך גם רשימת תפוצה ממוקדת, שבה אתם מדוורים לקהל ספציפי תכנים לפי תחום העניין שלו. זה הזמן להיות מדוייקים בתכנים ולקלוע בדיוק לצרכים של קהל היעד שלכם במציאות המשתנה, ובו בזמן, להזכיר להם את 'התקופה שאחרי' ולטמון את הזרעים למכירות העתידיות, עם חלוף המשבר. עוד על כלי גידור תוכלו ללמוד בהדרכות שלי:

עבדו חזק על קשרים וסושיאל-נטוורקינג

כשאני מדבר על "נטוורקינג" אני מתכוון למודל הקלאסי שבו אנשים נפגשים בסיטואציות טבעיות ושונות ויוצרים ביניהם קשרים אישיים שעם הזמן עשויים להתפתח גם לקשרים עסקיים (ולהיפך), ולא למפגשי/ארגוני הנטוורקינג למיניהם. בתקופה הקרובה הקשרים שאתם מפתחים לאורך השנים יכולים להיות מאוד משמעותיים, וזה הזמן לעבור על רשימת אנשי הקשר שלכם בטלפון, לפשפש בזיכרון ולהיזכר בחברים שאיתם עבדתם בעבר, לבדוק ברשתות החברתיות (פייסבוק ולינקדאין יהיו פתיחה טובה) מה הם עושים היום ולחזור איתם לקשר. כולם נמצאים עכשיו במצב של אי-ודאות ואני חושב שאם אנשים יתחילו לשוחח זה עם זה ולתת אחד לשני גב, המציאות שלנו תהיה הרבה יותר משמחת, גם בתקופת משבר הקורונה וגם לאחריו. זה הזמן לטפח את כישורי הנטוורקינג האמיתיים שלכם (לא המפגשים הדלוחים) ולחזק את רשת הקשרים שלכם, כך שברגע שהמשבר יסתיים תדעו על פרויקטים חדשים שתוכלו להשתלב בהם וכדומה.

חזקו את הנוכחות שלכם בגוגל וצבעו קהלים

כינסתי שתי המלצות בסעיף אחד כי הן עובדות מצויין ביחד ומשלימות זו את זו. ההמלצה הראשונה היא לחזק את הנוכחות שלכם בחיפושים טבעיים בגוגל, דרך קידום אורגני ועבודת SEO. תוכלו למצוא כאן באתר מגוון מדריכים בנושא SEO, וגם קורס לבניית אסטרטגיית תוכן לקידום אורגני שמלמד את הטכניקה בצורה יסודית. עסקים שישכילו לעבוד עכשיו ולבנות נוכחות חזקה בחיפושים יגיעו לסיום המשבר מוכנים יותר ועם תנועה טבעית ואורגנית לערוצי השיווק שלהם. ההמלצה השניה היא לצבוע קהלים: לשבץ פיקסל (פייסבוק, גוגל וכדומה) באתר שלכם ולסמן את המשתמשים שנכנסו לדפים שעוסקים בנושאים/מוצרים ספציפיים שאתם מקדמים. על בסיס הקהלים הצבועים נייצר לוקאלייקים (Lookalikes) וכך ניצור לאורך התקופה תובנות משמעותיות על קהל היעד שלנו וקהל "צבוע" מוכן לפרסום לרגע שבו נחדש את הפעילות.

כל הפעולות שציינתי כאן צריכות להיעשות בשגרה, אך הן מקבלות משנה חשיבות בתקופת משבר הקורונה. בין אם אתם אופטימיים וחושבים שהמשבר יסתיים בקרוב או אם אתם חושבים שזה ייקח עוד הרבה מאוד זמן, תוכלו לעשות פעולות קטנות אך משמעותיות שייאפשרו לעסק שלכם להתאושש מהמשבר ולכשהוא יסתיים to hit the ground running בזמן שכל המתחרים שלכם יהיו עסוקים בחזרה לפעילות עם הסרת הגבלות התנועה, ההתכנסות והמפגש. 

לקריאה נוספת

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: