בדקו את עצמכם: מדוע אתם שונאים או מתקשים לשווק ומה אפשר לעשות כדי לטפל בזה
אנשים רבים מתמודדים עם "מפלצת השיווק" - פחדים, ביקורות, אי-ודאות, ואפילו סלידה או דחייה מכל מה שקשור לשיווק ומכירות. אחת הדרכים הטובות להתמודד עם זה היא להסתכל למפלצת עמוק בעיניים ולהבין שאולי השד, בעצם, לא כל כך נורא. המאמר הבא יעזור לכם לזהות מדוע אתם שונאים לשווק ואיך תוכלו לעזור לעצמכם לצאת מהפלונטר הזה
מדוע אנשים מתקשים כל כך לשווק? מה גורם להם להרגיש, לחשוב, להאמין ששיווק הוא דבר שלילי, אגרסיבי ואפילו פולשני, לפעמים? כיצד אפשר להנגיש את השיווק לאנשים, לגרום להם לגלות אותו ואולי אפילו להתאהב בו? והשאלה הגדולה מכל - איך עוזרים לאנשים להבין ששיווק הוא כלי לביטוי עצמי, ושיש כל כך הרבה אפשרויות, כלים ושיטות לשווק - שכל אחד יכול לבחור ולבנות לעצמו במדויק את השיווק התפור לצרכיו ורצונו?
אלו שאלות שמעסיקות אותי כל הזמן, וכבר כתבתי כאן על מדוע אנשים כל כך מפחדים משיווק, ואיך אפשר לעזור להם להתגבר על זה. כיועץ אסטרטגי ושיווקי ומרצה לשיווק, נראה שכל תכליתי בעולם היא לעזור לאנשים לרכוש ידע וכלים לשיווק העסק שלהם, ולצד זה, לעזור להם גם להתגבר ולהתמודד עם חסמי וקשיי שיווק. כל זה, בדרך להגשמה עסקית, וגם עצמית ואישית.
ברבות השנים מצאתי כמה מאפיינים בולטים שגורמים לאנשים לקשיים בשיווק שלהם. הם חזרו על עצמם שוב ושוב, והיו הגורמים המרכזיים שעצרו את רוב האנשים מלשווק את העסק שלכם. המאמר הזה מרכז את הגורמים העיקריים שמקשים על אנשים ועוצרים אותם מלשווק את העסק שלהם ועצמם. הוא ארוך, אז אתם מוזמנים לחפש את עצמכם בכותרות ולקרוא את החלק המתאים, או להכין קפה ולקרוא את הכל בנחת, כדי לבדוק ביסודיות ולעומק את הקשיים העיקריים של אנשים בכל הקשור לשיווק.
לפני שנתקדם, אגיד שהכל עניין של השקפה ושהניסיון שלי מראה בצורה חד-משמעית שגם שונאי השיווק הגדולים יכולים להיות מומרים לחובבי שיווק, או לכל הפחות, לעשות אותו בצורה נינוחה, טבעית וזורמת בעסק שלהם. גם אם לא תתאהבו בשיווק עד האוזניים, לפחות תוכלו להוריד את הדרמה ואת המתח הרגשי שמעמיסים עליכם סתם.
אם אתם אומרים לעצמכם מראש "זה אבוד לי", Guess again. באופן מסתורי, דווקא האנשים שהכי שונאים שיווק, שמכירות גורמות להם לגירודים ושמרגישים אי נחת מחשיפה, מתגלים בסוף לסטארים שיווקים בנישה שלהם. עם השנים אני רואה יותר ויותר שככל שהריאקציה לשיווק קיצונית וקשה יותר, כך זה אומר שיש לי יותר עם מה לעבוד. הרגש הזה, אם יעבור מהשלילי לחיובי, הוא כוח חזק לעבוד איתו.
זו הסיבה שאחד המשובים החביבים עלי, בין אם זה של אנשים שפגשתי בתהליכי הייעוץ או בקורסים שלי, הוא "גרמת לי להסתכל אחרת על השיווק". ממיילים/ווטסאפים של "אני לא מאמינה שהתאהבתי בשיווק ואני נהנית לשווק את עצמי", בכלל גורמים לי להתמוסס. בכנות, אני לא יכול לומר שכל הלקוחות שלי מאוהבים בשיווק, אבל אני בהחלט יכול לומר שרובם יוצאים מהקורסים והייעוץ כשהם מסתכלים לגמרי אחרת על השיווק. רובם אפילו נהנים ממנו :)
אני גורם לאנשים לאהוב שיווק בגלל סיבה אחת פשוטה. אני עוזר להם לבער מקרבם את הגורם מספר 1 לקשיי שיווק וחסימות בפיתוח העסק:
סטיגמות על שיווק, אמונות שגויות וחשיפה לשיווק רע
רובנו חושבים דברים שליליים על שיווק ומכירות. למרות שמדובר בשני דברים שונים לגמרי - יש בלבול בין המושגים ובורות די גדולה בנוגע לכל אחד מהתחומים השונים והנפרדים זה מזה. אנחנו מסתובבים עם דימוי שלילי שנתפס לנו בראש על איש מכירות כושל, מעייף, אגרסיבי, פולשני, "דוחף". כמו וילי לומן מ"מותו של סוכן", מתדפק בין דלתות ומנסה למכור את מרכולתו לאנשים שאין להם עניין או רצון. אנחנו גם מוצפים בשיווק גרוע ופוגשים אותו בכל מקום: פרסומות מטומטמות, מסרים רדודים, מודעות דלוחות.
שיווק הוא בדיוק הפוך מזה: נתחיל מזה שהוא לא כרוך בלגשת לאנשים, אלא ההיפך, לגרום ולעודד אנשים למצוא ולגשת אליכם. הוא לא רק מעבר מדלת לדלת או "אוהבים נקניקיות", אלא עולם שלם של אפשרויות - וידאו, טקסטים, תמונות וכל שילוב שלהם, בכל פלטפורמה שאתם רק יכולים לדמיין. מאמר מעמיק וארוך, או סטורי קצר ובר-חלוף, וכל מה שבין לבין. שיווק הוא מגע עם אנשים, שבו אנחנו מקימים נכסים מרשימים, חסונים, מעניינים ומושכים - והקהל מגיע אלינו. אנחנו לא דופקים על דלתות (אלא במקרים נדירים ומסוימים), אלא מזמינים את האנשים לבקר, לעקוב, להתחבר.
אני רואה את השיווק כממלכה עצומה של אפשרויות שממנה צריך רק לבחור. את האמנים אני מכוון לשיווק אמנותי, ששם דגש על תהליכי היצירה והדהוד של העולם הפנימי שלהם, מציאת הסיפור והשזירה שלו באפיקי השיווק. זה מחבר אותם לעשייה השיווקית והופך אותה לחלק טבעי מהיצירה האמנותית, למשל. אנשים יותר טכניים אני אכוון להתמקדות בנתונים, כדי לזהות דפוסים ומגמות ולקרוא את דוחות האנליטיקס ולתכנן את התוכן בהתאם. יש לי לקוחות שמשווקים באמצעות מוזיקה וכאלו שעושים סרטונים, מנהלי קבוצות פייסבוק רווחיות ומוכרי מוצרים דיגיטליים ופיזיים - ועוד ועוד. לכל אחד ולכל אחת יש מספיק מגוון של כלים שיווקים שייאפשר לעסק להתבטא ולקבל חשיפה מתאימה בדרך נינוחה ואפילו כייפית.
כדאי מאוד ללמוד על שיווק, רצוי מאנשים שמאוד אוהבים שיווק, כמוני. זה מדבק, באמת, ודרך אימוץ נקודת המבט הזו אפשר להסתכל על הדברים בצורה מאוד חיובית וטובה. תוכלו ללמוד את יסודות השיווק והאסטרטגיה בחינם בקורס שלי, שיצרתי במיוחד עבור הקהילה וקוראי האתר. הוא פתוח לכם ללא הגבלת זמן, ותוכלו ללמוד אותו בקצב שלכם.
היכרות חלקית ומצומצמת עם השיווק
לרוב האנשים אין היכרות מלאה עם כל ההיבטים של שיווק. אחרי שלושה תארים באוניברסיטה, מחקרים רבים, אינספור קורסים שלמדתי ולימדתי, סדנאות שהעברתי ושעות ייעוץ שנתתי בכמעט 20 שנה שאני בעסק - אני עדיין לא יכול לומר שאני מכיר את כל עולם השיווק. למעשה, אני יודע שאני לא יודע הרבה מאוד דברים, ומשרטט די בהצלחה את גבולות הידע שלי.
את בעל העסק הקטן לא מעניין כל עולם השיווק, אלא רק הכלים הספציפיים שיכולים לעזור לו. אז הוא מנסה את הדברים שהוא חשוף אליהם, כמו פייסבוק שהוא בחירה מיידית, אולי איזה אתר נחמד שנבנה ב-WIX או רשימת תפוצה שלא ממש ברור לנו מה לעשות בה אבל קראנו שכדאי. יש דברים שעובדים לנו מאוד טוב, ואחרים שפחות, ואנחנו לומדים שיווק תוך כדי תנועה. מכירים את זה בטח מעצמכם. העניין הוא, שזה יוצר עיוורון גדול ביותר: בלי נקודת מבט רחבה ומושכלת, קשה לדעת האם החבל שאנחנו מחזיקים ביד הוא באמת חבל, או שמא רק זנבו של פיל.
לכן חשוב ללמוד לשווק, להיות חשופים לכלים שיווקים, לאסטרטגיות שונות, לשיטות וגישות. אתם לא חייבים (ולמעשה, ממש לא כדאי) ליישם את הכל, רק צריך להישאר ולספוג, עם הזמן הדברים יתבררו ויתבהרו. אחד המקומות הכי טובים להיחשף לאלפים רבים של עסקים וסוגיות שיווקיות היא להצטרף לקהילה שלי בפייסבוק - אסטרטגיה שיווקית בכיף. מדובר בקהילה שוקקת פעילות עם אנשים טובים שתמיד שמחים לשתף בידע, ניסיון ותובנות. זה המקום ללמוד על שיווק מהשטח, להכיר אנשים ולהתחבר לעשייה השיווקית בכיף, ממש. זו קהילה גדולה למדי אבל היא עדיין מרגישה אינטימית וביתית והאווירה היא של ערב עם חברים טובים, בירה צוננת - ודיונים על עסקים ושיווק.
אישיוז עם כסף
אפשר לכתוב על זה מאמרים שלמים, אבל אעשה את זה קצר, הפעם. לאנשים יש אישיוז עם כסף. אני לא חושב שפגשתי מישהו שהיחס שלו לכסף לא היה טעון לכאן או לכאן. למעשה, גם אנשים שאין להם שום עניין בכסף, בסופו של דבר זקוקים לו כדי - ובכן - להתקיים. לאנשים קשה להוציא כסף ולאנשים קשה עוד יותר, לפעמים, לקבל כסף, וזה לפני שדיברנו על לתמחר ולחשב ולבדוק שולי רווח ומיסים והוצאות וכל הכיף הזה.
הפתרון הוא ליווי או טיפול - משהו שיזריק מחשבות חדשות וגישות חדשות, ייתן נקודת מבט, ישקף, יהרהר, יבחן ויחזק. בין אם זה איש/ת מקצוע מתחום הכספים כמו רו"ח צמוד ואוהב, או יועץ/ת אסטרטגי/ת (כמוני!) שיודע לעזור לקבל נקודת מבט חכמה, מושכלת, מנוסה על המצב הפיננסי ועל מודלי הרווח בעסק - עוד זוג עיניים, מוח ולב עוזרים מאוד להתמודד עם קשיים בתמחור ובבקשת כספים, גבייה וכדומה. בנוסף, במקרים מסויימים ייתכן ותרצו לטפל בנושא בדרכים נוספות, כמו טיפול רגשי, פסיכולוגי, אלטרנטיבי וכדומה, כדי לגבות את המהלך העסקי ולרכוש כלים נוספים לחיזוק היכולות הכלכליות שלכם.
טראומה צורבת משיווק / מכירות בעבר
אני פוגש נפגעי פוסט-טראומה שיווקית כמעט מדי שבוע. אנשים שעברו מיועץ ליועץ בחיפוש אחר תשובות, שעשו עשרות קורסים ולמדו כל מה שיש לרשת (ולא רק) להציע. הם נסעו לפגישות אצל גורואים רחוקים, עשו כל מה שאמרו להם, ועדיין מצאו את עצמם בלי שום תוצאה ראויה. תחושת הכישלון, הפחד מפני חוויה נוספת, הצריבה הרגשית ואולי גם הכלכלית, קשות מאוד.
אנחנו לא יכולים לחזור לאחור ולתקן את העבר, אבל אנחנו כן יכולים ללמוד ממנו ולהשתמש בו כבסיס להתקדמות. כשאני נתקל בפוסט-טראומה שיווקית שכזו, אני משתדל לאסוף יחד עם הלקוח את כל המידע, לנתח את המצב, להבין איפה הטעויות במורד הדרך, היכן היו סימני האזהרה ומה אפשר להפיק מהמצב. ניתוח העומק נעשה בדרך כלל בהתכתבות ולאחר מכן בחצי פגישת ייעוץ או פגישה אחת, אם יש הרבה דברים לנתח - ובסופו תתקבל הבנה ברורה יותר של המצב ובעיקר, הבנה כיצד לפעול מעתה ואילך. בחלק מהמקרים, התובנות שמופקות מתהליך פוסט-מורטום שיווקי עולות על ההפסד הכלכלי וההפסד בזמן ומשאבים.
דרך נוספת לגשת לכשלי העבר, היא לעשות דברים אחרת. לרכוש עוד ידע ועוד הבנה, להכיר עוד כלים (לפני שמתחייבים לאחד מהם), לעשות סדר וארגון. זה המקום לבדוק האם התוכנית השיווקית שלנו טובה מספיק, ואם אין לנו תוכנית עדכנית - או אין לנו תוכנית בכלל - להזכיר לעצמנו שזה עניין של כמה ימים לכתוב אחת. תוכלו ללמוד לכתוב תוכנית שיווקית תפורה-אישית לעסק שלכם בקלות, והיא תעזור לכם לצאת לדרך שיווקית חדשה ולהשאיר את הטראומות מאחור.
עשו תמיד שיווק חכם, זהיר ומושכל. לפני כל צעד כדאי לתכנן ולחשוב, להעריך חלופות, לחשב סיכונים וסיכויים. ערכו ניסיונות ומחקרים, בדקו סגנונות שונים של כתיבה, צבעוניות שונה של תמונות, מדרגות מחיר שונות. הניסויים האלו יכולים ללמד אתכם המון על איך לייצר תוכן אפקטיבי.
אי-ודאות לגבי התוצאות, "איך אני יכולה לדעת שזה יעבוד?"
אנשים שטבלו ברותחין ונכוו משיווק לא מוצלח בעבר, וגם אנשים שלא התנסו עדיין בשיווק, חוששים מאוד לעשות צעדים בגלל חוסר ודאות לגבי התוצאות. איך נדע אם מה שאנחנו מתכוונים לעשות באמת יביא את התוצאות שאנחנו רוצים? האם זה באמת יעבוד? אומרים לנו "סבלנות, סבלנות", אבל מי מבטיח שבעוד שישה חודשים של עבודה שיווקית מאומצת, לא אהיה באותו המקום בדיוק?
וואלה, צודקים. זה חשש רציני ולכן אנחנו עושים תמיד מאמצים משמעותיים כדי לצמצם ככל הניתן את אי-הוודאות לגבי השיווק שלנו. אין לנו סיכוי לנבא ולחזות דברים ב-100% הצלחה, כמובן, אבל אנחנו יכולים להעריך את היחס בין עלות ותועלת, את הפוטנציאל ואת החזר ההשקעה הצפוי. אנחנו גם יכולים (וצריכים) לעשות ניסויים על תקציבים קטנים (בזמן וכסף) לפני שאנחנו שמים את הכסף הגדול על פעולה כזו או אחרת. לבדוק את הנתונים תוך כדי תנועה ולהיעזר בנקודת מבט חיצונית על המידע, ייעוץ וליווי אסטרטגי, למשל, עוזרים לצמצם את אי-הוודאות בעסק ולבנות מודלים של תחזיות והערכות לגבי כל צעד שיווקי שאנחנו עושים.
חוסר אמונה עצמית
זה המשך ישיר של אי-הוודאות. פעמים רבות אני עובד עם לקוחות בייעוץ אסטרטגי על מודלים מאוד חסונים וכמעט בטוחים. דברים שהוכיחו את עצמם בהרבה מאוד עסקים שליוויתי, ושסיכויי ההצלחה שלהם גבוהים. אם הלקוח מתנגד, גם כשמדובר בהוצאה קטנה (ואני יועץ מאוד זהיר, קמצן-בתקציבים וחובב-ניסויים) אני מנסה לברר האם הלקוח (בדרך כלל הלקוחה) באמת מאמין שהוא יכול להשיג את המטרה או היעד שקבענו. הרבה פעמים אני נתקל בחוסר אמונה עצמית, תחושה של "מי יקנה ממני" או "למה שמישהו יאמין לי", ואת חברינו החביבים תסמונת המתחזה ואפקט דאנינג-קרוגר.
אפשר להתמודד עם זה על ידי חמלה עצמית, בשפע, וחיזוקים חיצוניים. במקרים כאלו אפשר להיעזר ביועצים אסטרטגיים עם הכשרה הומאניסטית, ענף מקצועי שבו מקבלים כלים להתמודדות גם עם מצבים רגשיים וחברתיים מורכבים הנוגעים לפעילות העסקית והשיווקית. זהו לא טיפול אבל זו דרך מצויינת לגעת בנקודות החלשות ולפתח ביטחון ואמונה עצמיים באמצעות נתונים מהשטח, עבודת מחקר וגיבוש אסטרטגיה רגשית חסונה.
אתם יכולים ללמוד עוד על אסטרטגיה רגשית בניהול ועל הגישה ההומאניסטית לעסקים בהדרכה שלי. זה עולם מופלא שפותח לעצמאים רבים דלת אל הרגשות שלהם, ומאפשר להם לשווק ממקום בטוח, נעים ומוגן יותר.
אנשים מרעילים
אני לא נוטה לחפש אשמה בחוץ וממקד את העבודה בלקוח ובמה שהוא/היא יכולים לעשות כדי לשנות את המציאות. אבל בו בזמן אני מזהה קורים של ארס שעוטפים לא מעט אנשים, מבחוץ. לפעמים אלו קולות אמיתיים, של אנשים מודאגים סביבם. הכוונות טובות, התוצאות - פחות. משפטים כמו "את בטוחה שיש לזה ביקוש" או אפילו עצות גרועות שלא מבינות את העסק מאנשים מבחוץ, יכולים לגרום לכיווץ פנימי גדול וקשה. לפעמים אלו קולות מופנמים, שנאמרו לנו בעבר ועדיין מהדהדים ופוצעים.
הפתרון מתחיל בלהיות מודעים לזה, לעבד את זה, לדבר על זה. לעבוד על זה עם עצמנו ועם חברים, לפתח שמיעה סלקטיבית, להאזין לביקורות הבונות ולשים בצד את מה שממש לא תורם לנו כלום. להיות עירניים לרגש, לתת לו מקום, לא להצניע או להדחיק אותו. לעבוד איתו, לא נגדו. השיווק ההומאני הוא הרמוני וזורם עם האופי והרגשות שלנו, הוא תורם לרווחה האישית לפני הכל, ועוזר לנו להשיג חופש ומתוכו לפנות להבעה ויצירה והגשמה עצמית.
עלינו לרכוש כלים שיעזרו לזהות ביקורת הורסת ולהפוך אותה לביקורת בונה. כן, זה לגמרי בידיים שלנו, ברוב המקרים (אלא אם עומד מולנו פסיכופת ואז יש לנו צרות גדולות יותר מאשר שיווק). ללמוד מדוע ביקורת כל כך מכאיבה ומשתקת ואיך לא טובעים בתוכה, וגם איך להתמודד עם אנשים מרעילים, שהם סכנה לכל אדם ובעיקר לבעלי עסקים בשלבים הרגישים והעדינים שבו הם דורשים טיפוח, הזנה, חמלה ואמונה, דשן ומים ושמש, לא נטיפי רעל ורסיסי ארס.
חוסר סבלנות
לפעמים אנחנו מרגישים שאנחנו צריכים להביא תוצאות ומהר. לפעמים זה באמת ככה: השעון דופק, ההוצאות גדלות, ההכנסות לא באות. זה לא פשוט לחכות חצי שנה עד שנתיים כדי שהאסטרטגיה תתחיל להתניע, ולכן קשה כל כך לבחור באסטרטגיות תוכן או להתמיד בהן. איך יודעים אם הכיוון טוב? אם זה באמת יעבוד? שוב צפים הספקות ואי-הוודאות שהזכרתי קודם, ואיתה חוסר סבלנות ותחושה מנקרת של חשש.
למזלנו, בכל הקשור לשיווק דיגיטלי שהוא חלק גדול ומרכזי מ(כמעט) כל שיווק בן זמננו, יש לנו הרבה מאוד מידע שעוזר לנו לראות - די מהר - אם אנחנו בכיוון הנכון או לא. למשל, ניתן לראות את הצמיחה על ידי עריכת בדיקה שבועית / חודשית בגוגל אנליטיקס לשיפור ביצועי השיווק כדי לדעת אם הקמפיין עובד (ומה אפשר לתקן ולשפר). אנחנו בודקים צמיחה במיקרוסקופ, ואחר כך בזכוכית מגדלת, ואחרי כמה חודשים רואים כבר נבט ירקרק שהופך לשיח שלימים, לפעמים חודשים, לפעמים שנים, הופך לעץ פרי מניב ומשמח לב וגוף.
הדימוי החביב עלי הוא המשווק כחקלאי. אנחנו מגדלים קצת גידולים עונתיים קצרים, ולצידם גידולים ארוכי-טווח. יהיו לנו גם עצי פרי שיתנו פירות בעוד עשור, ואפילו עצי חורש שיעשו לנו צל נעים בדמות פנסיה מפנקת, לעוד 30-20 שנה. כל הצמחים והעצים והשתילים מגיעים מתוך האסטרטגיה שלנו, שכוללת תוכנית לטווח הקצר (כסף הבית) וגם לטווח הארוך. הרבה אנשים חוששים מהצעד הזה ולא יודעים איך לעשות אותו, אבל גם כאן, ליווי נכון ומותאם אישית יכול מאוד לעזור להתגבר על המשוכה הזו - ועל הדרך, לפתח הרבה מאוד סבלנות.
קושי בחשיפה, גילוי עצמי ופרגון עצמי
יש אנשים שפשוט לא אוהבים להיות מוקד תשומת הלב. הם לא מבקשים תהילת עולם ולא רוצים את אור הזרקורים. זה לא מושך, זה לא מעניין ולפעמים זה אפילו מרתיע אותם, מאוד.
קודם כל, צריך להבין ששיווק הוא לא רק שיתוף, חשיפה או גילוי עצמי. אפשר לשווק בדרכים שונות ומגוונות, גם בלי להגיע לקדמת הבמה. צריך לברר, בעדינות, למה קשה לנו. האם זה סתם לא מדבר אלינו, או שמא עומד מאחורי זה משהו עמוק יותר? האם המותג שלנו - בצורה הנוכחית שלנו - ייתרם מחשיפה אישית ועצמית? אם כן, באיזה דרך אפשר לעשות אותה, כך שתרגיש נוחה, נעימה ואפשרית?
אפשר לעבוד על קשיים בחשיפה, אפשר גם לרפא כאבים של ביקורת עצמית מוגזמת. אני לא הייתי מסוגל להצטלם בווידאו במשך שנים, בכל פעם שפתחתי מצלמה קפאתי, לא יכולתי לשמוע את עצמי או לראות את עצמי, כי מיד פקדו אותי גלים של ביקורת עצמית. ניגונים ישנים וכואבים על מיתרי הנפש. בשלב כלשהו הבנתי שאני מחמיץ משהו גדול, לא רק עסקית ושיווקית, אלא בעיקר אישית ואנושית. המגע עם אנשים בשיעורי וידאו הוא כלי שיכול לעזור לי להגיע לא רק למאות עסקים (כפי שהיה בייעוץ דאז) אלא לאלפים רבים. שאם אעביר שיעורים וקורסים במחירים טובים ואיכות גבוהה, הרבה אנשים יוכלו ללמוד ולשווק כמו שצריך, להשיג רווחה והגשמה ושלווה בעולם הזה. זה חלק מהשליחות שלי כאן, זה מהדברים שמרגשים אותי ומשמחים אותי ושבגללם אני עושה את מה שאני עושה.
אז פחדים מפני חשיפה או תחושות שאני לא נראה מספיק טוב, זה מה שיעצור אותי בדרך למפגש הזה עם אלפי אנשים? זה לקח לי שנים אבל בסוף הגעתי לנוסחה שמתאימה לי. זה עדיין לא קל לי, והקולות עוד שם, אבל הם כבר לא עוצרים אותי. יש ימים שבהם אני מסתכל בהקלטות ואפילו מחבב את הבחור שעומד מולי. שחררתי סרטים שבהם השיער שלי נראה נורא (ממש! קלטו מה קורה לי בקורס קידום ממומן בפייסבוק ממתחילים למתקדמים). זה לא שלא אכפת לי, זה פשוט לא הדבר שהכי אכפת לי. התוכן בקורסים נהדר, אני מרצה לא רע בכלל, החומר מושקע בטירוף והמשובים בהתאם. הקהל סולח לי על השיער או על העיגולים השחורים מתחת לעיניים. זה מאוד מרפא, למרות שבהתחלה זה גם מציף וכואב. וזה לגמרי לגמרי אפשרי. אני עדות למישהו שעבר את זה, ואני עובר את התהליך הזה בכל פעם מחדש עם הלקוחות שלי שמתקשים בחשיפה ובגילוי עצמי.
תסמונת "אני לא טוב/ה מספיק"
"אני רק אעשה עוד קורס אחד ואז אוכל לקרוא לעצמי יועצת אסטרטגית", אמרה לי יועצת ותיקה, שאני מכשיר בימים אלו לענף הייעוץ האסטרטגי. לבחורה יש תואר שני בשיווק, למעלה מעשר שנות ניסיון בייעוץ למיכון וייצור, שכל חריף ויכולות מטורפות. היא עברה הכשרה של שנה יחד איתי, שלחתי אותה לעשות קורסים ולקרוא ספרים, בנינו ביחד רשימות קריאה, יצאנו לסטאז', הכל מושלם. היא יועצת נפלאה. אנחנו מוקפים באנשים שלא עשו 10% ממה שהיא - ובכל זאת, היא מרגישה לא מספיק טובה. שיש עוד המון מה ללמוד ושיש עוד ידע להשיג ולרכוש.
וזה נכון, תמיד יש מה ללמוד, אבל מגיע גם הרגע שבו "זה מספיק". כן, את יכולה לקרוא לעצמך יועצת אסטרטגית, וכן, את יכולה להיות שלמה וגאה בהישגים שלך, גם בלי שתעשי עוד קורס או עוד סדנה או כמה סשנים של סופרוויז'ן. במקרים כאלו כדאי לקבל פרופורציות מהשוק, להבין את הקלות שבה אנשים קוראים לעצמם אמנים, זמרים, מעצבים, יועצים, מדריכים, מומחים. בכל נישה נמצא את האנשים האלו שלא עשו את המסע שלנו, שאין להם את הבסיס, ובכל זאת, מרגישים שלמים וגאים לקרוא לעצמם במקצוע שלנו, שאנחנו עמלנו קשות כדי לרכוש ולהשיג.
הבעיה היא לא האנשים האלו, ואפילו לא הקהל שמאמין להם והולך אחריהם. הבעיה היא שלנו, כעסקים, אם אנחנו לא יודעים ליצור את התוכן שעוזר לנו לבלוט מעל כולם. זה ששם את היתרונות והיכולות שלנו בפרונט, שמביא לקדמת הבמה את החוזקות ואת המיומנויות שבהן אין לנו שני. את התמהיל הייחודי שהופך אותנו למי שאנחנו, את הבידול העסקי ואפילו האישי, האנושי.
יצירת התוכן השיווקי היא מרכיב חשוב בריפוי התסמונות האלו של 'עוד קורס אחד ודי' או 'אני לא מספיק טובה'. כאשר אנחנו בוחרים את המרכיבים הנכונים והחסונים שבתוכנו, בעסק ובמוצר/שירות שלנו, אנחנו יכולים להציג אותם לקהל בצורה נכונה. כך אנחנו מושכים את הלקוחות הנכונים, שמעריכים אותנו ואת מה שיש לנו להציע. אנחנו לא פוגשים הרבה (או בכלל) לקוחות קשים ומורכבים, וחווים יותר הצלחות מאשר כישלונות. לוקח זמן להגיע לנקודת האיזון הזו, אבל תוכן נכון ועקבי יעזור מאוד בהשגתה ושמירתה לאורך זמן.
עם קצת עזרה מחברים ומומחים
וכמובן, כמו תמיד בעניינים האלו, כדאי להיעזר בכל תמיכה חיצונית: חברים טובים, טיפול, ליווי, ייעוץ עסקי ואישי, כתיבת יומן מחשבות, תרפיה בקבוצה או לבד, כל מה שעובד לכם. הרבה יותר קל לעשות את הדברים האלו ביחד, עם עוד אדם / אנשים לצידכם. קבלו משוב מקצועי על המוצרים/שירותים שלכם, בקשו מאיש/ת מקצוע לתת לכם עצות והדרכה, לכו לסופרוויז'ן, גשו לטיפול. בדקו את עצמכם מול השוק, ערכו רשימה של דברים שאתם יודעים - בוודאות - אתם יכולים לתת ללקוחות שלכם. מצאו את הנקודות החזקות ואת הדברים שבהם אתם מיוחדים ובולטים לטובה. למדו להסתכל יותר על הטוב ולתקן/לשנות את מה שפחות.
השיווק הוא מסע רגשי, לא פעם, והוא דורש מאיתנו ללמוד, להשתנות, להגיב. יש כאלו שקשה להם רגשית, אחרים מסתבכים דווקא עם הדברים הטכניים. מעטים האנשים הכל הולך להם חלק, כל הזמן. תמיד יש מה לשפר, ללמוד ולתקן, ותמיד יש את הסיכוי שנעשה טעות. חלק מהקטע זה להסכים לקבל את זה ואפילו לאמץ את זה. והכי חשוב: לא לעשות את זה לבד.
אם אתם מרגישים לבד בעסק (או בכלל), רוצים לספר לי מה הרגשתם בעקבות המאמר הזה, או בא לכם לשתף - אני תמיד תמיד תמיד שמח לקרוא. בין אם יש לכם שאלה ספציפית או שאתם מוכנים לשתף אותי, אני מחכה ומצפה לשמוע מכם: contact@taleitan.com.
❤️ טל